• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mc med på resan

N

nomad

Guest
Sv: Mc med på resan

CoL

Det var en sådan lösning jag funderade runt från början men viktfördelningen och dess påverkan på köregenskaperna avskräckte mej. Vanligtvis brukar det handla om sccotrar/mopeder men er hoj är ju fullvuxen, 250 kg?
Hur upplevde ni köregenskaperna, kollade ni skillnad i axeltryck på framaxeln?
Minns du tillverkare av ställningen?

Tack på förhand!
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Mc med på resan

Hej.
Tror det var Alcos eget´mc ställ godkänt för 220kg och det gick att veva in när man inte behövde det.
Jag förstärkte det med två extra balkar till chassit( en karosserifirma monterade )
Jag vägde aldrig axlarna men det var ingen som helst skillnad på köregenskaperna om jag körde med eller utan hoj det skilde knappt 1 cm vid hjulhusen när den var på och förbrukningen var samma med eller utan mc.
Maxen väger ju ca 280 kg så det är ju ingen lättviktare.
Det skall sägas att det var ett långt chassi på en kort bil med väldigt lite överhäng.
Hej :cool:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Mc med på resan

Men vad blir lasten på bakaxeln med en sådan last 1,5 m bakom bakaxeln? Man skall nog inte tänka på en sådan lösning om man inte har Maxi chassie med 16" hjulen. Sedan skall man kolla bärigheten på däcken också. Det bästa är ju att packa bilen som man brukar köra den och åka till en våg och väga axlarna separat. Sedan skall man ju tänka på att rampen med balkar lätt kan väga 50-75 Kg som också belastar bakaxeln. Många husbilar väger väl ca 2000 Kg på bakaxeln lastade, kanske mer när gråvattentank och ev. garage börjar fyllas, då finns det inte utrymme för över 300 kg till?!
 

Bosse Pedal

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
24464
Medlemskap
2022
Sv: Mc med på resan

Hej
En bra lösning för att ta Mc eller scooter med efter husbilen såg vi på en kamping i Västervik. Ett danskt åk med en mycket kort "släp" där motorcykeln stod på tvären istället för på längden bak. Fördelen är ju ett mycket kortare ekipage. Är det någon som sett något liknande och kanske en idé var det går att hitta/köpa?
Bosse
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Mc med på resan

Hej
En bra lösning för att ta Mc eller scooter med efter husbilen såg vi på en kamping i Västervik. Ett danskt åk med en mycket kort "släp" där motorcykeln stod på tvären istället för på längden bak. Fördelen är ju ett mycket kortare ekipage. Är det någon som sett något liknande och kanske en idé var det går att hitta/köpa?
Bosse

Kanske en sådan här

SAWIKO - Innovative Neuheiten
 
Toppen