JANKRO
HBK Hedersmedlem
Hej, det har varit lite div. sista tiden som handlat om MaxxFan, montering och lite annat.
Jag var inne på olika sidor och tittade på reservdelar som finns att köpa, och det finns troligen de delar man kan behöva.
Men då såg jag något som jag aldrig läst förut och inte ens hört talas om. Dessutom så verkar det rätt dumt med en grej som är ämnad till just husbil och kanske även husvagn.
--------
Att tänka på!
Har du litiumbatteri ombord?
Maxx Fan ska drivas på ca 12,2V. Om högre spänning än 13,6V ansluts kommer Maxx Fan att varna, pipa, gå på ojämna hastigheter och slutligen är det stor risk för att skador uppstår på elektronikkortet.
Vi rekommenderar att installera en DC-DC-laddare ombord för bästa användning av 12V-utrustning ombord, exempelvis denna modell från Victron Energy
--------
Till att börja med så har ju inte en spänning över 12,2 och 13,6V. bara med litiumbatterier att göra utan även laddning till "vanliga" batterier kan ju komma en bra bit över 14V. Sedan är ju den så kallade DC-DC-laddaren som nämns ingen laddare utan en rätt dyr spänningsstabilisator med fjärrstyrning av märket Victron.
Man kan styra den med en annan förbrukare genom fjärrstyrning från den förbrukaren med 12V. till styringången på Victron'en för att stänga av den helt?..
(Verkar enklare med en vanlig enkel spänningsstabilisator bara till fläkten och bryta strömmen in till stabbilisatorn i stället.) Men strunt samma om de helst vill sälja en Victron från sitt lager och om det är det som det handlar om.......
Om de tänker sig att ta ner all bodelsspänning till 12.2V. med Victron'en så kan det ju vara ok. visserligen. Men strunt samma det också
Men det viktiga är ju påståendet att elektronikkortet piper och lever rullan och fläkhastigheterna blir ojämna tills elektronikkortet till slut pajar om spänningen kommer över 13.6V. Vilket inte får hända, men jag har haft min MaxFan i fyra eller fem år och kört den samtidigt som full laddning en bra bit över fjorton Volt, och aldrig till att börja med varken hört ett pip från den i protest och aldrig märkt någon flexande fläkthastighet.
I originalinstruktionerna så står det så här.
--------

--------
Alltså 12V. vehicle power och inte ett ord om rek. 12.2 vilket i princip är ett helt utsuget vanligt batteri.
Så min slutliga fråga efter allt detta är, för det är troligen inte många som har en spänningsstabilisator till MaxxFan'en. Är det någon som hört den pipa i protest mot för hög spänning, eller flexa i hastighet, eller på onormalt sett bränt upp kretskortet? Och har det i så fall skett vid max. laddspänning eller så.
För en normal spänningsstabilisator efter huvudströmbrytaren till fläkten är ju inte så svårt eller dyrt att pilla dit om det skulle behövas (efter fem år och troligen några hundra timmar).
Undrande. M.v.h. JANKRO.
Jag var inne på olika sidor och tittade på reservdelar som finns att köpa, och det finns troligen de delar man kan behöva.
Men då såg jag något som jag aldrig läst förut och inte ens hört talas om. Dessutom så verkar det rätt dumt med en grej som är ämnad till just husbil och kanske även husvagn.
--------
Att tänka på!
Har du litiumbatteri ombord?
Maxx Fan ska drivas på ca 12,2V. Om högre spänning än 13,6V ansluts kommer Maxx Fan att varna, pipa, gå på ojämna hastigheter och slutligen är det stor risk för att skador uppstår på elektronikkortet.
Vi rekommenderar att installera en DC-DC-laddare ombord för bästa användning av 12V-utrustning ombord, exempelvis denna modell från Victron Energy
--------
Till att börja med så har ju inte en spänning över 12,2 och 13,6V. bara med litiumbatterier att göra utan även laddning till "vanliga" batterier kan ju komma en bra bit över 14V. Sedan är ju den så kallade DC-DC-laddaren som nämns ingen laddare utan en rätt dyr spänningsstabilisator med fjärrstyrning av märket Victron.
Man kan styra den med en annan förbrukare genom fjärrstyrning från den förbrukaren med 12V. till styringången på Victron'en för att stänga av den helt?..
(Verkar enklare med en vanlig enkel spänningsstabilisator bara till fläkten och bryta strömmen in till stabbilisatorn i stället.) Men strunt samma om de helst vill sälja en Victron från sitt lager och om det är det som det handlar om.......
Om de tänker sig att ta ner all bodelsspänning till 12.2V. med Victron'en så kan det ju vara ok. visserligen. Men strunt samma det också
Men det viktiga är ju påståendet att elektronikkortet piper och lever rullan och fläkhastigheterna blir ojämna tills elektronikkortet till slut pajar om spänningen kommer över 13.6V. Vilket inte får hända, men jag har haft min MaxFan i fyra eller fem år och kört den samtidigt som full laddning en bra bit över fjorton Volt, och aldrig till att börja med varken hört ett pip från den i protest och aldrig märkt någon flexande fläkthastighet.
I originalinstruktionerna så står det så här.
--------

--------
Alltså 12V. vehicle power och inte ett ord om rek. 12.2 vilket i princip är ett helt utsuget vanligt batteri.
Så min slutliga fråga efter allt detta är, för det är troligen inte många som har en spänningsstabilisator till MaxxFan'en. Är det någon som hört den pipa i protest mot för hög spänning, eller flexa i hastighet, eller på onormalt sett bränt upp kretskortet? Och har det i så fall skett vid max. laddspänning eller så.
För en normal spänningsstabilisator efter huvudströmbrytaren till fläkten är ju inte så svårt eller dyrt att pilla dit om det skulle behövas (efter fem år och troligen några hundra timmar).
Undrande. M.v.h. JANKRO.
Senast ändrad: