• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Maxvikt med C-kort för både husbil och släp?

F

F.d. 8046

Guest
Hej

Funderar nu på om jag ska förlänga min körkortsbehörighet C eller om det räcker med B-kort för en Fiat Ducato Ci/Grand garage 2007, med tjänstevikt 3170 kg, max last 330 kg och totalvikt 3500 kg enligt nedan:

Högsta vikt bromsat släp 1200 kg (fält O.1) men högsta totalvikt släp med B-kort 750 kg (fält O.3)?
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp 4700 kg (fält F.3).

Kan en del vikt "fördelas" om till husbilen om jag kör med ett lättare släp, upp till den sammanlagda bruttovikten på 4700 kg?
Alla ovan siffror är ifrån reg.beviset.

Jag vill ju kunna ta med mig så mycket last som möjligt, både med och utan släp.

Stort tack för alla svar.

Mvh
Skonte
Medlem 11029
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Maxvikt med C-kort för både husbil och släp?

Hej. När din bil har totalvikt på 3500 kg får du bara köra med ett släp som har totalvikt på 750 kg. Saknar betydelse om släpet är lastat eller olastat. Detta gäller om du endast har B körkort. Du behöver ett BE körkort.

Med vänlig hälsning,
Stig
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Maxvikt med C-kort för både husbil och släp?

Du behöver ett BE-kort för att dra mer än 750kg släp, ditt C kort kan tyvärr inte hjälpa dig.
Med BE får du dra maximalt vad fordonet får dra men oavsett körkort får ditt dragfordon du här nämner aldrig väga mer än 3500!
Med släp gäller 3500kg bruttovikt på dragbilen minus kultrycket.
Din kombination kräver alltså ett "E" som tillägg till C, B eller (snart) C1.

Ett BE kort krävs för ganska många kombinationer så jag tog mig i kragen för en tid sedan och tog det denna månad.
Klart svårare än vad jag hade fått för mig, vilken tung teori att läsa in.....

Edit, en minut sen med mitt svar...
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Maxvikt med C-kort för både husbil och släp?

Det utökade B-körkortet hjälper tyvärr ingen med 3,5 tons maxvikts-dragbil då maxvikten på tågkombinationen är satt till 4250.
Det blir 750 kg släp i fortsättningen utan "E" i körkortet för 3,5 tons bilar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25251

Guest
Sv: Maxvikt med C-kort för både husbil och släp?

Klart du ska förlänga C-behörigheten, aldrig fel att ha kvar, rätt var det är så görs reglerna om.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Maxvikt med C-kort för både husbil och släp?

Har du C behörighet nu så förnya det, du behöver ju endast göra ett läkarbesök med tillhörande synundersökning sedan har du 5 år till utan trassel med vikter hit och dit:)
 

Starcadia

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
456
Medlemskap
2025
Sv: Maxvikt med C-kort för både husbil och släp?

Om du inte förlänger ditt körkort nu så kan du om du ångrar ditt beslut om några
år förlänga det då.
 
Senast ändrad:

Starcadia

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
456
Medlemskap
2025
Sv: Maxvikt med C-kort för både husbil och släp?

Så här står
Du kan få tillbaka din högre behörighet som blivit ogiltig

Om den högre behörigheten har blivit ogiltig kan du få tillbaka den utan att avlägga förarprov (kunskaps- och körprov). För att få tillbaka behörigheten ska du ansöka om körkortstillstånd hos Transportstyrelsen och visa att du uppfyller de medicinska kraven. Skicka ansökan om körkortstillstånd och ett läkarintyg (som inte får vara äldre än två månader) till Transportstyrelsen. Du får inte börja köra fordon som kräver högre behörighet förrän det nya körkortet är tillverkat.

Förlängning av högre behörigheter /Körkortsportalen
 
Senast ändrad:

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Maxvikt med C-kort för både husbil och släp?

Det stämmer.Jag förnyade mina högre behörigheter C DE i år efter att jag varit utan dom i sex år.
 
F

F.d. 8046

Guest
Sv: Maxvikt med C-kort för både husbil och släp?

Hej

Tack stig.a, Bäckmark, Per & Carina, Mattea, vingen3, starcardia, bror,axelson och benzen för väldans bra information, precis vad jag behövde veta.

Önskar er alla en God Fortsättning och ett Gott Nytt 2013.

Mvh
Skonte
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Maxvikt med C-kort för både husbil och släp?

Hej
Förnya C kortet gjorde jag för 2 månader sedan.
Läkarundersökning 600:- för att förnya kortet, 300:- till för att få det nya utskrivet.
En skaplig "lunta" att fylla i som skulle med till läkaren.
/Vidhem
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Maxvikt med C-kort för både husbil och släp?

Passade på förlänga C-kortet jag också, lite i förväg så jag fick det på 10 år. Från den 19/1-13 blir det bara förlängt på 5 år.
 
Toppen