Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda
Det är klart att vi skall använda de kablar som myndigheterna anbefaller, dvs max 25 m och med arean minst 2,5 mm2 . Jag vet inte hur man motiverar just 25 m som en lämplig maximal längd, men det kan inte vara att kabeln blir varm och kan börja brinna bara för att den är lång. En längre kabel blir faktiskt inte varmare, den blir svalare. Hur kan det bli så?
Tänk så här: En längre kabel har större elektriskt motstånd, större motstånd ger mindre ström som i sin tur ger lägre temperatur i kabeln.
Nu tänker jag låna krinils utmärkta exempel nedan. Gillar man inte siffror så hoppa över det. (Jag redovisar inte uträkningarna men har använt de vanliga formlerna om effekt och ohms lag.)
I exemplet är apparater som är märkta 230 V och sammanlagt 3600 W anslutna till 230 V-uttagen i husbilen. Om anslutningskabeln är mycket kort blir strömmen 15,7 A. Väljer vi en kabel som är 25 meter minskar strömmen till 15,3 A och med en kabel på 50 m blir strömmen 15,0 A. Alltså en strömminskning med längre kabel. Jag har räknat med att 25 m kabel med arean 2,5 mm2 har resistansen 0,344 ohm.
Men de 80 W som utgör förlusterna i kabeln adderas inte de till 3600 W? Nej, men till 3437 W och den summan blir 3517 W. Att effektuttaget i husbilen minskar från 3600 W till 3437 W beror på att spänningen i husbilen minskat med 5,26 V till knappt 225 V.
I 50 m kabeln blir förlusterna 154 W (inte 2*80 W) som skall adderas till 3285 W för att man skall få det totala effektuttaget som blir 3439 W. Alltså ingen risk för att kabeln skall smälta så länge den inte är hoprullad, men det gäller även 25 m kabeln.
Nackdelen är att spänningsfallet blir 10,3 V, dvs spänningen i 230 V-uttagen i husbilen sjunker till knappt 220 V, samma som vi hade fram till 1988. De flesta apparater har nog inget problem med detta men det kanske någon annan vet. Om det skulle bli kortlutning i någon apparat så utlöser ju 10 A säkringarna i husbilen så den ökade kabelresistansen (0,344 ohm) påverkar väl inte?
Visst kan det kan det bli kabelbrand om kabeln är skadad och en lång kabel riskerar ju att skadas oftare än en kort, om den ligger på marken där bilar kan tänkas köra.
OBS! Jag argumenterar inte för att vi skall använda långa kablar, men det känns på något sätt otillfredsställande att inte veta orsaken till 25 m-regeln. Vore bra om någon som vet kan förklara på ett enkelt sätt.
Men det är väl inte så ovanligt med exempelvis en elpatron på 2000 watt, en kaffebryggare på 800 watt och samtidigt drar man igång microugnen på 800 watt. Då drar husbilen 3600 watt.
Då krävs ett 16 A uttag och max 25 meter godkänd kabel. Förlusterna i den perfekta kabeln kan nog motsvara de 80 W som är till godo. Sedan blir det snabbt kritiskt.
Man ska ha klart för sig att säkringen i exemplet ovan inte löser förrän 3680 W överskridits. Dvs då kan en tunn lång kabel redan börjar smälta och brinna.
16 A är bra för ett uttag. Men det ställer också högre krav på att man ansluter rätt utrustning med rätt anslutningskabel.
Ett 3 till 6 A uttag på kontinenten klarar betydligt mindre belastning och säkringen löser också betydligt tidigare. Då kan det funka med en lång kabel med sämre area.
:-/<rister
Birger