• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ......)"

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Det är inte en helt obekant diskussion i den här tråden. I stället för att försöka förstå och följa regler och bestämmelser, flödar kreativiteten över hur man kan kringå dem.

Är detta fenomen speciellt utvecklat bland oss husbilister? Ja, jag tror det.

:-/<rister

Fast nu var det i mitt fall mer fråga om att få mer kraft på ett säkert sätt om man nån gång behöver det. Inte nödvändigtvis på en camping el dyl utan i största allmänhet.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Felpost. Det var ju fel längd....
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Jag har lite svårt att tolka era reaktioner på mitt inlägg. Här är lite synpunkter.



Ulf B.
Ge upp med egna hittepoo, du har ingen aning om vad du håller på med. Provpenna! Skall du tvunget mäta själv så får du skaffa riktiga instrument. http://www.husbilsklubben.se/forums/t39312-2/#post278659

BengtL
TRMS har ingenting med att göra hur mycket ström där går igenom instrumentet. Hittade detta på nätet till dig. http://web.comhem.se/~u85209111/elmatn/matning1.pdf

Goldfinger
Du behöver inte komplettera med en jordfelsbrytare, du skall ju inte ansluta längre kabel än vad som är tillåtet. Dessutom så hjälper den inte på en skada mellan fas och nolla.

Hasse
Jag kommer in med ett inlägg en och en halv dag efter trådstarten som passar rubriken med nyttigt information för klubbens medlemmar. Då kabeln i videon är för lång för att användas till campingfordon. Och där är bevisligen några medlemmar som inte känner till detta trots att det är inget nytt, snart 20år sedan det blev inskrivet.
Jag fattar inte motståndet mot denna information, har man med sig en 25meters kabel så är det klart.

Tommy R
Jag är glad att jag når några medlemmar med min information, men fortsätt du med att lägga ut dina långa kablar. Förstår bara inte varför du måste berätta det, det gagnar inga medlemmar i klubben.

aake
Redan i inlägg 17 så hänvisar jag till en tidigare skriven tråd och där ser man texten och vart den kommer ifrån. Mycket vanligt här att man läser texten i tråden och tänker inte på att klicka på länkar där svar ofta finns.

Wallströmarna
Skulle du kunna ge dig på en förklaring hur motståndet i kabeln ökar för att den är upprullad? För att slippa detta problem så köp ingen kabelvinda, köp 25 meter kabel och rulla ihop den på armen eller fläta den som visas i en annan tråd.

LasseG
Dra aldrig någonsin en kabel i kläm i en dörr. Aldrig. Behöver du mer effekt så har ABB system för landanslutning av fartyg då kan du få 25MW, det borde räcka.
Din idé är ju inte så dum men vem behöver 7360W? Har vintercampat då det var -29grader och klarat mig med el 16A och gasol.

Decker
Hur tänker du här? Egna tankar för att du skall mentalt må bra då du drar iväg med lång kabel. Dessutom så har alla kabelvindor idag en inbyggd termosäkring.

Här finns mer att läsa från 2008 http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/141467
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Vilken jäkla tur att HBK har sådana som dig som är
till gagn för alla medlemmar, undar om klubben skulle
överleva utan dina kunskaper. Att du fortfarande
efter snart en månad mår dåligt över mina 100m
kabel var överraskande.
Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Jag har lite svårt att tolka era reaktioner på mitt inlägg. Här är lite synpunkter.



Ulf B.
Ge upp med egna hittepoo, du har ingen aning om vad du håller på med. Provpenna! Skall du tvunget mäta själv så får du skaffa riktiga instrument. http://www.husbilsklubben.se/forums/t39312-2/#post278659

Jag gjorde en enkel mätning med en spänningsprovare av hög kvalitet den 13.e december. Därefter ställde jag en fråga om varför det är farligt med beskriven kabellängd trots att jordfelet löste ut av den låga internförbrukningen i denna spänningsprovare. Den frågan har du inte svarat på...
I mitt jobb får jag gå in i elektrisk utrustning med 16000 volts spänning, iofs har jag inte mer utbildning i detta mer än viss felsökning, men lite aning om vad jag pysslar med har jag nog.
Kanske du kan svara på frågan jag ställde istället för att upprepa mantrat "25 meter 2,5 kvadrat" ? :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Tack Dethleff för dina synpunkter. Klockrent.

I instruktionsboken till min husbil står max 25m och utvindad. Jag skulle inte ens komma på tanken att ifrågasätta detta och har följt detta då kablar inhandlats.

Om något skulle hända och som skulle kunna relateras till att instruktionsboken inte följts... ja då sätts naturligtvis både garanti och försäkring på spel.

De som med text o eget handlande ifrågasätter 25m regeln, påtar sig ett inte så litet ansvar.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Jag har läst alla era inlägg och påhopp,
Vad man kan utläsa mellan raderna så är nog "Dethleffskvalite" i elbranchen.
Någon frågade också varför just 2,5 kvmm. Förutom det som har framgått med utlösningströmmar, värme, förluster m.m. så är det den mekaniska påfrestningen. 2,5 kvmm har mycket tjockare isolering en 1,5 kvmm.

Som parentes kan nämnas att även de gamla elsäkerhetsbestämmelserna "gula boken" §21 framgick det att det fick vara max 4% spänningsfall plus en del andra faktorer som vi inte skall gå in på här för då tar tråden ALDRIG slut. Men i det fallet när inte kravet var 2,5 kvmm utan man körde med 1,5 kvmm blir efter regelverket max 18 meter. Men detta var 1989.

Så. 3x2,5 H07RN-F max 25 meter. Det är det som gäller. (att sedan lampan eller batteriladdaren fungerar med 100 med förlängningssladd hör inte hit! )
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Ulf B, jag har grunnat en del över varför din jordfelsbrytare utlöste vid din mätning vid julgranen. En vanlig jordfelsbrytare utlöser ju när strömmen är 30 mA större i fasen än nollan. Det motsvarar ju ca 7,7 Kohm vid 230v och så lågt inre motstånd har inga normala mätinstrument idag, trodde jag. Men efter att Goolat på Stenel Mastercheck 1A får jag visst modifiera den uppfattningen. Där står nämnligen inresistans 4-50 Kohm PTC-regulated. Dvs i inkopplingsögonblicket är inresistansen 4 kohm som ger ca 57 mA, visserligen ökar resistansen till 50 Kohm när PTC-motståndet blivit varmt efter en halvsekund eller vad det kan ta. I ditt fall var det tydligen så lång tid att jordfelsbrytaren utlöste.
// Göte J
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

När inte verkligen och kartan stämmer överens då gäller karta.:twitcy:
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Tur att det finns duktiga människor överallt som gärna talar om hur man egentligen ska göra. ;)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Dethleffskvalite, för min del tackar jag för att du informerat om en regel som gäller och den gäller utav bla säkerhetsskäl. Du har inte bara informerat om den utan visat var vi kan läsa om det om vi av någon anledning skulle misstro dej, vilket jag har svårt att förstå varför. Jag som nybörjare har inte följt detta men kommer nu att försöka göra så. Nästa sak som skall inhandlas innan nästa tur är en 2,5 kvm 25 m kabel, och det får bli omgående eftersom vi använder bilen även nu.

Tycker Viggoboy sammanfattade bra!!!

Diskussionen som igång i övrigt ang detta ämne kan man använda på allt om man är lagd åt det hållet, varför ska vi tex ha körkort överhuvudtaget, vi kan väl köra lika bra om vi blir av med det... Regler, ska vi ha dom? Varför det? Det finns andra grupper i samhället som skapar sina egna regler och säger att "våra" inte gäller dom pga att dom tillhör si eller så...

Har man annan åsikt, ja säg det i sak men ge f-n i att idiotförklara någon som har givit en saklig information. Alla i detta forum torde vara vuxna människor och därför borde man kunna ställa krav på uppförande. Generellt sett brukar trådarna hålla sig inom gränsen men inte alltid och detta är enligt mej en sådan tråd. Det finns massor av kunskap och vilja att dela med sej i detta forum, förstör inte det genom sandlåde nivå på inläggen. Tänk på hur ni skriver, samma sak kan sägas på många olika sätt, välj det sätt du själv skulle vilja ha ett svar. Själv försöker jag utgå från att den information som ges är välvilligt menad för att någon som tex jag (nybörjare) ska lära mej nåt och slippa göra alla misstag som andra gjort

Tack Dethleffskvalite

Nog med predikan, ha det riktigt gott där ute var ni än befinner er.

 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Det bästa vore väl om Detleffsingenjören
får ha sin trådar själv, men vem skall han
då nervärdera.
Tommy R
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

bra!!!


Har man annan åsikt, ja säg det i sak men ge f-n i att idiotförklara någon som har givit en saklig information. Alla i detta forum torde vara vuxna människor och därför borde man kunna ställa krav på uppförande. Generellt sett brukar trådarna hålla sig inom gränsen men inte alltid och detta är enligt mej en sådan tråd. Det finns massor av kunskap och vilja att dela med sej i detta forum, förstör inte det genom sandlåde nivå på inläggen. Tänk på hur ni skriver, samma sak kan sägas på många olika sätt, välj det sätt du själv skulle vilja ha ett svar.

Tycker du att Dethleffkvalitets svar på min enkla fråga var något annat än en idiotförklaring? :confused:

Dethleffkvalitet svarade:
Ulf B.
Ge upp med egna hittepoo, du har ingen aning om vad du håller på med. Provpenna! Skall du tvunget mäta själv så får du skaffa riktiga instrument.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Tycker du att Dethleffkvalitets svar på min enkla fråga var något annat än en idiotförklaring? :confused:

Dethleffkvalitet svarade:
Ulf B.
Ge upp med egna hittepoo, du har ingen aning om vad du håller på med. Provpenna! Skall du tvunget mäta själv så får du skaffa riktiga instrument.

Hur man svarar tycker jag gäller alla, jag har inte lagt värderingar på Dethleffskvalites olika svar, däremot hur han behandlas för att ge oss enligt mej värdefull info. Även mitt eget inlägg går nog över gränsen, vi är många som gör sådana onödiga skrivningar, upp till var och en att ta åt sej eller tycka att jag är en idiot. Men med en dåres envishet menar jag att det skadar väl inte att vi tänker på:

Hur säger jag detta? Kan det missuppfattas?

Nu har jag sagt nog för denna gång!!!
Ha det gott allihop.
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Jag gjorde en enkel mätning med en spänningsprovare av hög kvalitet den 13.e december. Därefter ställde jag en fråga om varför det är farligt med beskriven kabellängd trots att jordfelet löste ut av den låga internförbrukningen i denna spänningsprovare. Den frågan har du inte svarat på...
I mitt jobb får jag gå in i elektrisk utrustning med 16000 volts spänning, iofs har jag inte mer utbildning i detta mer än viss felsökning, men lite aning om vad jag pysslar med har jag nog.
Kanske du kan svara på frågan jag ställde istället för att upprepa mantrat "25 meter 2,5 kvadrat" ? :confused:

Det är ju helt riktigt att du lyckats utlösa JFB med ditt instrument... men det är ju inte det som det hela handlar om. DET HANDLAR OM ATT UPPFYLLA UTLÖSNINGSVILLKORET dvs vid för långa kabellängder löser inte SÄKRINGEN ut då den ska, jag tänker försöka skriva lite utförligare om detta senare då jag får lust, men ger under tiden Dethleffskvalité helt rätt i sina påståenden:).

//mats
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Det är ju helt riktigt att du lyckats utlösa JFB med ditt instrument... men det är ju inte det som det hela handlar om. DET HANDLAR OM ATT UPPFYLLA UTLÖSNINGSVILLKORET dvs vid för långa kabellängder löser inte SÄKRINGEN ut då den ska, jag tänker försöka skriva lite utförligare om detta senare då jag får lust, men ger under tiden Dethleffskvalité helt rätt i sina påståenden:).

//mats


Intressant! Jag vill hemskt gärna ha svar på frågan jag helt förutfattningslöst ställde!

Under tiden vi väntar på ditt svar kan vi läsa lite här:

http://www.byggahus.se/forum/el/97990-utlosningsvillkor-forlangningskabel-langd.html
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

När det handlar om så viktiga frågor som elsäkerhet tycker jag det är bra när man blir upplyst om felaktigheter. Hoppas Detleffskvalitet fortsätter med sina inlägg trots att vissa medlemmar kommer med sura kommentarer.

Tror nog att ingen vill stå och hålla i en utsatt del som råkat bli spänningsförande när säkringen inte löser ut p.g.a. en förlängningskabel på 100 meter.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ....

Ledsen, men jag försökte medla i konflikten vid en tidigare tidpunkt (# 62) och förklara varför kabeln får endast 25 meter med 2,5 qmm.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t65847/

Jag tycker också att LasseG hade ett konstruktivt förslag med 2 parallella kablar till var och en sin egen försörjning - # 69.

Nu kann jag läsa mellan raderna att det inte är vad allt detta handlar om.

Lite tråkigt verkligen :(
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen