• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Maxfan

Slasken

HBK Medlem
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
34352
Medlemskap
2025
Hej, är sugen på att skaffa en Maxfan men har begränsat med utrymme på taket. Kan inte montera fläkten längsmed bilen då solcellspanelen är ivägen när man skall fälla ner den. Takluckehålet är alltså för nära solcellspanelen.
Har någon monterat en Maxfan på tvären, borde väl gå om man inte kör med den uppe under färd.

Anders.pe

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2026
Hej, är sugen på att skaffa en Maxfan men har begränsat med utrymme på taket. Kan inte montera fläkten längsmed bilen då solcellspanelen är ivägen när man skall fälla ner den. Takluckehålet är alltså för nära solcellspanelen.
Har någon monterat en Maxfan på tvären, borde väl gå om man inte kör med den uppe under färd.
Jag tror nog inte att det är en bra ide, det finns nog fläktar som går att montera i någon av dina befintliga takluckor

kerand

HBK Intresserad
Kommun
Örnsköldsvik
Fullgott alternativ finns!
Länk:

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vi har en husvagn som står på helårsplats i Spanien. I våras slet en storm upp luckan på vår Fantastic Vent. Ersatte den med en MaxxFan. Monterade den bakochfram för att få öppning ifrån det håll det oftast blåser. Det har ingen betydelse vilket håll den sitter om du inte ska ha den öppen vid körning.

BMSS

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
38588
Medlemskap
2025
Vi har en husvagn som står på helårsplats i Spanien. I våras slet en storm upp luckan på vår Fantastic Vent. Ersatte den med en MaxxFan. Monterade den bakochfram för att få öppning ifrån det håll det oftast blåser. Det har ingen betydelse vilket håll den sitter om du inte ska ha den öppen vid körning.
Regnar det och du kör med Bilen/Husvagnen, då har du fullt av vatten på golvet, den måste monteras med öppning bakåt

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Regnar det och du kör med Bilen/Husvagnen, då har du fullt av vatten på golvet, den måste monteras med öppning bakåt
Jag har monterat en Maxxfan rättvänd, men det är ytterst tveksamt om det skulle komma in vatten med bakåtvänd montering, förutsatt att du alltid har den stängd vid körning, det är en hög kant runt hela luckan.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har monterat en Maxxfan rättvänd, men det är ytterst tveksamt om det skulle komma in vatten med bakåtvänd montering, förutsatt att du alltid har den stängd vid körning, det är en hög kant runt hela luckan.
Fint om vinden får tag i luckan när man kör den i typ 100Km felvänd? Det är kanske läge att ha en reservlucka med sig vid sådan montering?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Fint om vinden får tag i luckan när man kör den i typ 100Km felvänd? Det är kanske läge att ha en reservlucka med sig vid sådan montering?
Luckan är låst mot taket springa på någon centimeter, inte troligt att vinden får tag i den, men skrämmer du bilen i 130-150 vet man aldrig

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Vad ska man då med en Maxxfan till?
Den är ju skapad att kunna användas just under färd
:swoon:
Vi hade Maxxfan på förra bilen och en annan fläktlucka på den vi har nu, kommer inte ihåg namnet.
Maxxfan funkar givetvis bra under färd men också när bilen står still, det kvittar hur mycket det blåser, aldrig att det rycker i luckan och fläkten är dessutom behagligt tyst i alla fall på lägre hastigheter. Den kan även vara öppen vid regn utan problem.
Den lucka vi har nu vågar man inte öppna om det blåser och definitivt inte vid körning då hela konstruktionen är vek och luckan slammrar och rycker vid minsta vindstöt. Dessutom låter fläkten bra mycket mer. När luckans huv öppnas så blottas hålet så att använda den vid regn är uteslutet.
Så jag förordar verkligen Maxxfan eller möjligen dess like oavsett användning vid färd eller uppställning.

Hälsningar
Peter

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vad ska man då med en Maxxfan till?
Den är ju skapad att kunna användas just under färd
:swoon:
Njae. Den går att använda under färd, men vid hård blåst bör man inte göra det. Men den är i första hand skapad för att kunna vara öppen och jobba i princip vid vilket ösregn som helst, när du står stilla. Vi har haft AC i alla våra fordon tidigare, men de två senaste åren bara MaxxFan. 2023 åtta veckor i Kroatien och 2024 åtta veckor i Frankrike och Spanien. Suveränt! Men jag har nästan aldrig den öppen under färd!

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Maxxfan brukar jag sätta på under färd när det är rejält varmt. Men då endast fläkten, då går huven inte upp. Den är ju öppen i vilket läge man har den, men är huven helt uppe så blir det rejält när man drar igång fläkten

Toppen