• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Max ISO?

F

F.d. 5322

Guest
Hur högt ISO-tal anser ni att man kan ha, utan att förlora för mycket i bildkvalitet?
Jag fotar ju som kanske bekant, mycket i dåligt ljus och ofta med max zoom (210 analoga mm, vad det nu blir digitalt).
Prövade inatt med 3200 ISO. Slutartiden blev acceptabel men bildkvaliteten blev inte bra. (Ska lägga ut ett par bilder under tråden med älgar så fort jag hinner.)
Skulle helst vilja köra på ISO 100 eller så, men då blir ju exponeringstiden "en vecka". :rolleyes:
Kameran är en Nikon D90 och objektivet Nikons eget.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Max ISO?

Gammelt velkjent problem, for analog film var det mange som satte en grense ved 400, mer enn som så ble det for grove korn i bildet. Har i tidligere tider presset både sort-hvitt og farge film langt over fabrikkens spec. resultatet ble aldri bra. Hadde en seanse med reklamefoto for et diskotek, kravet var ingen blitz og ingen fotolampe. Ectachrome 400 presset til 1600 kamera på stativ og 2 sec blendertid ga et resultat som kunden likte, men vi som fotograferte ville ikke ha namnet på fotoserien!

Med digitalkamera er det en måte å finne ut hvor grensen går: i svak belysning setter en kamera på stativ med snorutløser og eksponeringstiden på automatisk. Stiller ISO tallet til forskjellige verdier og tar bilder som en så studerer ettepå i detaljer. Ikke 2 kamerahus har 100% samme grense, selv fra samme modell kamera. På samme måte er det med ekstreme vidvinkler og fortegning i hjørnene, test og sammenlign!
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Max ISO?

Har en Nikon 7000 och har provat ISO 1600. Visst kan man se om man förstorar att det är lite grynigt, men resultatet är bra mycket bättre än jag förväntat mig. Man kommer ju ihåg när man pressade film på stenåldern, man kunde ju räkna kornen.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Max ISO?

Ja det var en härlig tid:p
Tri-x och framkallning i Rodinal (6400 Asa) eller varmframkallning i D-76. Med Rodinalen var kornen så skarpa att man faktiskt kunde räkna dom. Oj, vad nöjd man var.
Men nu kan man ju ta bort kornigheten enkelt i PS ellerPS Elements, helt otroligt. Känns nästan som om man fuskar...
Med en D90 blir det säkert bra upp till 3200!
Tror jag,
/Gunnar
PS. "Stenåldern" var fin, fast man får se mer dagsljus nu! DS
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Max ISO?

Hej Lasse, det verkar som det är skakningsoskärpa. Nu är ju bilderna i minsta laget för att avgöra. Använder du stativ?
En tumregel är att inte använda slutartider som är längre än vad brännviddstalet är vid handhållen fotografering.
Till exempel om du har ett objektiv med en brännvidd på 200mm, så ska du inte använda slutartider längre än 1/200 del av en sekund. Tänk på att om du inte har en kamera med fullformatssensor, så måste du lägga till förlängningsfaktorn 1,5.
200x1,5 = 300. Använd inte alltså inte längre tid än 1/300 s när du har zoomat in på max.
Kör du bara med 100mm kan du använda längre slutartid, bara att räkna!
Jag har fullformatssensor, så jag behöver aldrig räkna i huvudet längre!
Kör på största möjliga bländaröppning för att få in så mycket ljus som möjligt.
När du tar bilder i dåligt ljus, och du kanske har en lite för lång slutartid, försök att hitta ett stöd, träd el. dyl. Finns inget stöd, pressa armbågarna mot kroppen, håll alltid andan vid avtryckartillfället. Kram avtryckaren, så du inte av misstag rör huset när du trycker av.
Jag har lyckats att få skärpa på bilder tagna med för lång slutartid med hjälp av de knepen!
Sen är det stora skillnader mellan konsumentkameror och proffskameror vad beträffar brus på höga ISO-tal. Brus = grynigheten, alltså det man sa för om film, korn.
Tänk på att kameran bör vara inställd på "brusreducering vid höga ISO-tal. Det tar längre tid att lagra varje exponering ner till minneskortet, men det är en avsevärd förbättring vad gäller förekomsten av brus.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Max ISO?

Tack för tipsen!
Kameran är inställd på brusreducering. Tyvärr är det "alltid" dåligt ljus när jag jobbar. De flesta bilderna är tagna "mitt i natten" för en normal människa.:D
Stödet jag använder är det som finns tillgängligt i bilen. Oftast sidorutan som dessutom är lätt att ställa in i rätt höjd. Tyvärr så skakar bilen med motorn igång - det är ju en Kia!
Skämt åsido så inbillar jag mig att det har en viss betydelse när man kör så långa tider som det handlar om. Ofta är det dessutom max zoom.
Just på de fotona jag hänvisade till, verkar det vara nåt mer. Jag ställde nämligen upp ISO högre än normalt för att testa. Det skulle kunna vara ljuset i sig som ger den här lite märkliga effekten?
Nikons D90 är - om jag inte är helt felinformerad - samma som D300, alltså proffsmodellen, rent tekniskt. Lite vekare och inte så tätt hus är väl den egentliga skillnaden.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Max ISO?

Hej Lasse!

Jag hade D300 förut, men bytte til D700. Innan jag sålde D300:an, testade jag att ta bilder med höga ISOtal med bägge husen, samma optik, samma motiv. Det var stor skillnad på bruset mellan de två husen!
D700 har avsevärt mindre brus, jag har även en D3s numera, samma sensor som D700, men även den kan man se att det är skillnad på bruset, fast inte lika stor skillnad som det var mellan D300 och D700.

Har du kollat så det inte är ngt fel på bildstabilisator m.m.

Ta lite testbilder med kameran monterad på stativ, använd högt ISO, ta på en skylt eller nåt, där du tydligt kan se skillnader, stäng av bildstabilisator. Använd uppfälld spegel.
Titta sen på bilden i datorn, förstora upp ordentligt. Verkar det fortfarande vara oskärpa, bör du nog lämna in hus/optik för översyn.
Vad använder du för slutartid? ISO? Visst blir färgerna lite knasiga när man fotar nästan i mörker....men det ska ju inte bli oskarpt.
Ett tips, underexponera lite grann, kanske t.o.m. två steg, så får du lite mer skymnningsstämning i bilden, och färgerna sticker inte heller iväg så mycket. En bild tagen nästan i helt mörker ska ju vara lite mörk, eller hur!
Kika in på Terje Hellesö:s hemsida, han fotar mycket djur i skymning, rätt spännande bilder tycker jag!

/Ludde
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Max ISO?

Utan att ha kameran framför mig, så har jag för mig att den är inställd på max 1000 ISO nu. Det är oftast fråga om snabba bilder så den är inställd på program: Största gluggen och sen får kameran välja snabbast möjliga tid efter omständigheterna.
Ska testa de tipsen du gav mig och se vad det ger.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Max ISO?

ISO 1000 är ju inget jättehögt tal, så det borde inte bli så mycket brus. Trodde du körde med 6400 eller nåt i den stilen...

Kolla skärpan och rapportera i tråden hur det gick!

/Ludde (Annette)
 
Toppen