• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Max 350 000 kr, 2 vuxna och 2 barn - tips på husbil önskas

KenthJ

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Skellefteå
Vi sålde vår husvagn förra våren och hyrde stuga i stället.

Men suget efter ett mobilt boende tar fart igen när vårsolen skiner :)

Vi funderar på en husbil. 2 vuxna och två barn, 2 och 6 år.

Maxvikt 3500 kg då vi ska ut i Europa. Hyfsad lastvikt. Vi ska köra mycket upp och ner i de norska fjällen så rekommendation runt motoralternativ mottages tacksamt.

Har läst på lite och har förstått att en alkovbil med stor sannolikhet är modellen som ger oss de sängplatser vi behöver på en längd som gör att vi klarar totaltvikten. Skulle nog hellre ha en helintegrerad då jag upplever dem ljusare och framförallt snyggare, men det får väl gå.

Maxpris är 350 000 kr.

Vi skulle gärna vilja ha vattenburen golvvärme åtminstone och gärna isolerade tankar etc så vi kan använda den långt in på hösten. Men det är förhandlingsbart.

Någon som har lust att tipsa oss om modeller och saker som kan vara bra att tänka på? Har hyrt husbil en vecka tidigare, men annars har jag bara erfarenhet från husvagn.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
M7n förra som gick för 335000 Bürstner i 710 verkar vara för dig, -06 146 hp, men tyvärr för tung, 3500 kg blir nog svårt att hitta då får ni nog snåla på saker att ha med er
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det finns mycket att välja på. Enklast är att lägga in era kriterier och göra sökningar på blocket.
Nackdelen med är att en 3,5t lätt ligger både 1 och 200 kg över totalvikten när allt är packat och klart.
Sök en bil med så hög lastvikt som möjligt och väg bilen innan köp.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har läst på lite och har förstått att en alkovbil med stor sannolikhet är modellen som ger oss de sängplatser vi behöver på en längd som gör att vi klarar totaltvikten. Skulle nog hellre ha en helintegrerad då jag upplever dem ljusare och framförallt snyggare, men det får väl gå.
I de flesta lite äldre helintegrerade husbilar på 3.5ton, och då kanske också max. 6meter så har du ju en nerdragbar säng över förar/passagerarplatsen så sovutrymmena blir lika, och lika placerade som i en alkovbil. Två där uppe och två som man får bädda till natten typ. För om du skall ha färdiga sängar även nere så ökar också längden på bilen och därmed spricker högst troligt möjligheten till max. 3.5ton i båda fallen.

M.v.h. JANKRO.
 

KenthJ

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Skellefteå
Eller körkort taget före 1/7 1996?
Ja jag tog körkort före den 1/7 -96 så jag får köra personbil klass 2 över 3,5 ton men vad jag förstått är inte detta lagligt i något annat land är Sverige? Vi ska köra mycket i Norge och har siktet inställt på Europa.

Sen tog min sambo körkort efter detta datum och måste således komplettera med C-kort om vi köper en tyngre bil.
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
"Ja jag tog körkort före den 1/7 -96 så jag får köra personbil klass 2 över 3,5 ton men vad jag förstått är inte detta lagligt i något annat land är Sverige? Vi ska köra mycket i Norge och har siktet inställt på Europa.

Sen tog min sambo körkort efter detta datum och måste således komplettera med C-kort om vi köper en tyngre bil
."

Du får köra i de flesta europeiska länderna om ditt körkort inte varit indraget. Din sambo får ta C-korts variant
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Fundera ett par gånger till på det där med 3,5 ton. Många bilar har en tjänstevikt på ca 3200 kg. Sen finns det kanske en markis på 3-3,5 meter a cirka 35-40 kg, grill, barnvagn/sulky till minsta, cykel till 6 åringen, kanske en eller 2 vuxen cyklar, barnstolar, stolar o bord att ha utanför bilen, mat o dricka i skafferiet/kylskåpet, kläder/skor till kropparna o sängkläder till sängarna, vatten i vattentanken och lite ytterligare lullull. Då räcker inte 4-500 kg till. Titta åtminstone på 3850+ kg tjänstevikt. Provkör bilen och framförallt väg bilen INNAN du köper den. Tro inte på bilens pappersvikt. Tänk på att bromsarna inte är dimensionerade för mer än totalvikten på bilen. Du får förmodligen köra en tung bil själv i år, men låt sambo börja med C1 körkort kurs till hösten för det är köer.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Glöm inte att alla personer i bilen ingår i lasten.

Jag kan inte nog understryka hur viktuigt det är att väga bilen INNAN köp.
Vid en vägning kan man, beroende på ekonomi, ta bötesebeloppet med en axelryckning, men att behöva lämna halva familjen vid vägkanten är troligen inte så bra.

Edit, förtydligande, alltså Polisen bistår med vägning och med bötesblocket i högsta hugg.
 
Senast ändrad:

KenthJ

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Skellefteå
Tack för alla svar så här långt! Vikt, vikt och vikt verkar vara de tre viktigaste grejerna!

Det faktum att inte har varnat för någon speciell motor, växellåda eller annat mekaniskt får mig att tro att det inte är vanligt på fel på välservada exemplar?

Jag tog ju mitt kort före så vikten är ju inget problem för mig. Kanske blir så att vi skaffar en tyngre än 3,5ton och uppgraderar sambon till hösten om vi ser att husbil är rätt för oss.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är ju i o.f. många regler och lagar och inte bara din frus körkort som blir enklare med en bil under 3.5ton, inte minst ute i Europa. Så visst bör den faktorn också tas med i beräkningen om rätt bil går att hitta under 3.5ton.
Rent grundviktmässigt så kan man väl säga att själva bilen blir tyngre ju nyare generation den är som ex. Fiat Ducato som ju är vanligast som husbilschassi.
generationsskiften på Fiat skedde ungefär mellan första och andra ca. -95 och mellan andra och tredje ca. -01/-02. Sedan några till men då är bilarna troligen dyrare än du tänkt dig.


M.v.h. JANKRO.
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Ja jag tog körkort före den 1/7 -96 så jag får köra personbil klass 2 över 3,5 ton men vad jag förstått är inte detta lagligt i något annat land är Sverige? Vi ska köra mycket i Norge och har siktet inställt på Europa.

Sen tog min sambo körkort efter detta datum och måste således komplettera med C-kort om vi köper en tyngre bil.
Det är lagligt! Det är ett undantag som gäller inom eu!
 
Toppen