• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Matförgiftning

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag trodde aldrig att detta skulle drabba mig, jag med min "sten mage" som tåler det mesta...

Andra dagen jag går till denna taverna och tar en liten mumsbit, tasiki med lite grönsaker... Jag är inte hungrig men det är skönt att sitta ner ungf halvvägs på hundturen.... Wovi börjar också bli gammal och behöver vilan...

Hur som helst så gick vi tillbaks vid ca 18:00 tiden... Stannade och pratade med några Bulgarer som fiskar här...
Kl 19:30 äter jag två mackor med en stor kopp the....

Ca 15 min senare börja jag frysa trotts att vi har ca +24° ute..
Illamåendet kom ganska snabbt efter, och ca 20 min senare så har jag krypit ner i sängen... Som nu skakar rejält :swoon:
Snart får jag också kraftiga magsmärtor.

Jag har förstått att jag har fått en matförgiftning, men hade ingen aning om att frossa kan tillhöra en av symtomen...
Nu ligger jag och vrider mig i smärtorna samtidigt som hela kroppen skakar av frossa....
Tankarna for genom mitt huvud, och skulle detta vara min sista måltid, så är det ok.... Men vad kommer då att hända med mina hundar...
Ca 21:10 ringer jag mina goda husbils vänner (Amstel och Stina) som just nu är i Grekland, och med en huttrade stämma berättar jag för dem vart de kan hitta reservnycklen ifall de behöver komma in i min hb....
Natten fortsätter med kraftig frossa o smärtor.. Jag har tagit med två skålar i sängen, men även om jag sätter fingrarna långt ner i halsen så kräks jag inte..
Utanför regnar det rejält, blixt och dunder skrämmer båda hundar (som ligger nu med mig i min enkel säng)
Konstigt nog så kräver de ingen uppmärksamhet... Vilket jag ändå inte har energi till..
Med blixt och dunder utanför, fortsätter min frossa och mina smärtor...
Många tankar far runt i huvudet under natten... Och vid ca 03:00 tiden strömmar en enorm värme ut i hela kroppen, jag slutar skaka av frossa nu... Men måste ta av mitt täcke....
Jag får verkligen säga att symtomerna är omväxlande och tråkar då inte ut mig så lätt.
Med en hel genomvåt kropp och kraftiga smärtor... Ligger jag och lyssnar på ovädret som verkar vara precis över oss.... Blixten och knallen kommer samtidigt...
Jag vet inte hur många ggr jag försöker få igång spyan... Men inget vill komma..

När kl är 06:20 känns det som om att jag behöver gå på toan.. För säkerhets skull tar jag med mig ena baljan...

Tiden går men inget vill komma... Vare sig ena hållet eller det andra... Så jag trycker ner fingrarna allt jag kan i munnen (är väl bäst att lägga till här på Hbk's forum)... Efter en liten stund börjar magmusklerna jobba.... Och så kommer hela maginehållet ut....

Jag återvänder sen till sängen och tycker ändå att smärtorna borde nu ha försvunnit....
Somnar fram på morgonkanten men vaknar vid ca 10:-tiden....för att informera mina vänner att gubben verkar överleva detta också...

Ca kl 13:00 går jag upp... Benen lyder dåligt och det ser nog ut som när Bambi i Walt Disney filmen går på hal is..

Jag ringer 1177... Och de informerar mig bla om.... Att frossa vid matförgiftning tillhör ovanligheterna, och hade jag befunnit mig i Sverige så hade de omgående skickat en ambulans....

Nu är det säker några besserwisser här som tycker att man skall resa med en reseförsäkring.... Men du låt var och en istället göra som han/hon vill och inte som du vill...

Kl är nu lokal tid ca 19:20.. Allt jag fått i mig är ca 2 dl yougert och en stor kopp the... Hungern är liksom borta just nu....
Men jag ser det bara som en positiv sak... För har jag nu lite tur så kanske jag kan gå ner ytterligare några kg på kuppen... :twitcy:;)
 
Senast ändrad:

Stina van Amstel

HBK Medlem (P)
Inlägg
8
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Det var ju himla skönt att slippa köra 65 mil norrut mot ovädret.:eek: Här på sydligaste Peloponnesos vid Neapolis Vion har ännu inte kommit en droppe, endast en svag vindökning medför att bränningarna vid stranden hörs lite tydligare.:D Vi får se vad som kommer i natt?? Krya på dig nu vetja! Kramar Julian & Stina
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Krya på dig.
Påbörjade gårdagskvällen med samma symptom.
Frossa och svettningar.
Upp och kolla tempen, Jo 38,5 (har normalt 36,5) inte konstigt man var vissen.
Magsmärtor som kom och gick och en huvudvärk som kändes som blixtrar i huvudet.
Upp igen vid 4 och kolla tempen samt ta en dusch (hade då druckit runt 5liter vatten utan att besöka muggen), nästan 39grader.
Trodde nästan jag var bortom räddning så jag tryckte i mig en sömntablett...
Vaknade vid strax efter 11 idag av att frun skakade mig.
Det magonda hade släppt och febern stabiliserat sig strax över 38.
Hon hade varit iväg och köpt covidtest som hon tyckte jag skulle ta.
Och hon hade rätt, visst faan är det Covid.....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Krya på dig.
Påbörjade gårdagskvällen med samma symptom.
Frossa och svettningar.
Upp och kolla tempen, Jo 38,5 (har normalt 36,5) inte konstigt man var vissen.
Magsmärtor som kom och gick och en huvudvärk som kändes som blixtrar i huvudet.
Upp igen vid 4 och kolla tempen samt ta en dusch (hade då druckit runt 5liter vatten utan att besöka muggen), nästan 39grader.
Trodde nästan jag var bortom räddning så jag tryckte i mig en sömntablett...
Vaknade vid strax efter 11 idag av att frun skakade mig.
Det magonda hade släppt och febern stabiliserat sig strax över 38.
Hon hade varit iväg och köpt covidtest som hon tyckte jag skulle ta.
Och hon hade rätt, visst faan är det Covid.....
Oj... Covid var nog inget jag har tänkt på så tack för tipset, och krya på dig du med

Även om jag svettades första natten så hade jag ingen feber... Tog visserligen bara tempen då en gång

Däremot nu på morgonen så har jag kräkts och även tömt "rören" det var som att öppna en kökskran för fullt .... Ett tips.... Släpp inte ut morgon gasen i sängen..
Det är en himla tur att jag har en tvättmaskin ombord......:swoon::twitcy:

Smärtorna i magen är nog det jobbigaste just nu.....

Detta med covid får jag testa när jag känner att jag kan köra, just nu är kroppen som en säck potatis och helt orkeslös... Tur att vädret just desse dagar är dåligt här
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det var ju himla skönt att slippa köra 65 mil norrut mot ovädret.:eek: Här på sydligaste Peloponnesos vid Neapolis Vion har ännu inte kommit en droppe, endast en svag vindökning medför att bränningarna vid stranden hörs lite tydligare.:D Vi får se vad som kommer i natt?? Krya på dig nu vetja! Kramar Julian & Stina

Tusen tack.... Och njut ni nu av vädret, så ses vi framöver...
Kram till er båda
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
om jag får ställa en ovidkommande fråga, så skulle jag gärna veta om ni ligger på camping över hela vintern i Grekland?
jag undrar därför att jag har övervintrat i Portugal och Spanien de senaste 7 åren och funderar på att byta destination!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
om jag får ställa en ovidkommande fråga, så skulle jag gärna veta om ni ligger på camping över hela vintern i Grekland?
jag undrar därför att jag har övervintrat i Portugal och Spanien de senaste 7 åren och funderar på att byta destination!
De flesta jag känner som åker hit parkerar lagligt och bor sen i husbilen...

Här som många andra länder.... Inga camping möbler utanför hb...

Sen finns det året runt campingar, men det är inte så vanligt...
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
De flesta jag känner som åker hit parkerar lagligt och bor sen i husbilen...

Här som många andra länder.... Inga camping möbler utanför hb...

Sen finns det året runt campingar, men det är inte så vanligt...
Tack för info. Krya på dig, det är alldrig roligt att vara sjuk!
kanske jag kan återkomma något senare med fler frågor?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag mår jag mycket bättre så det blev både frukost (fast mindre än normalt) en tur med hundarna och sen en dusch...

Som jag ser det nu så är jag ganska så säker på att det var en matförgiftning och inte covid som jag fick.... Men som Bäckis 1843 tydligen fick..
Hoppas du snart mår bättre..

Hur som helst så är nu "rören" nog ordentligt rensat .... Och kassetten full :twitcy:
 
Toppen