Västkustcamparen
HBK Medlem
Som skrivits ovan, väg bilen. Den får lov att väga 5 % mer än uppgiven tjänstevikt.
5 % på 3000 kg blir ju 150 kg......
5 % på 3000 kg blir ju 150 kg......
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vikten på fabriksmonterad tillvalsutrustning skall deklareras i CoC-dokumentet för fordonsindividen, och påverkar således tjänstevikten.
Om motsvarande tillvalsutrustning monteras av återförsäljaren, räknas denna som last.
Pålle
Så följaktligen så skall till exempel masterpaketet i mitt exempel vara inräknat i 2850 kg om det är monterat från fabrik, men skall läggas till tjänstevikten 2850 kg+184 kg om det är monterat hos återförsäljaren.
Tjänstevikten är en papperskonstruktion som kommer från tillverkaren.Såg nyss att den bil jag kollat på har fått ett reg nr och kollade hos transportstyrelsen.
Där står det att tjänstevikten (faktisk vikt) är 3041kg.
Enligt transportstyrelsen så är den faktiska vikten bil i körklart skick.
Har den då vägts när den fått den vikten eller är det en papperskonstruktion baserad på säljarens uppgifter månne?