• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mastercard

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Jag har problem att få mitt Mastercard att funka på vissa platser i Spanien för tillfället. Helt ok att ta ut pengar ur väggen, betala på campingen men ofta nobben på tankställen, vägtullar och i vissa fall på mercadonas, har en reskompis som har samma bekymmer...någon som vet något om detta speciella fall för Mastercard?:wideeyed:

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Mastercard

Jag vet inte hur det är i Spanien men i Grekland går Visa på fler ställen än Mastercard. På Cap verde kan man ej använda Mastercard men Visa går överallt. Vi har därför 1 Visa och 1 Mastercard var, dessutom i olika banker om någon skulle ligga nere.
Lasse

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Jag har problem att få mitt Mastercard att funka på vissa platser i Spanien för tillfället. Helt ok att ta ut pengar ur väggen, betala på campingen men ofta nobben på tankställen, vägtullar och i vissa fall på mercadonas, har en reskompis som har samma bekymmer...någon som vet något om detta speciella fall för Mastercard?:wideeyed:

Detta inlägg svarar vi gärna på:

- om ni har ett Eurocard/Mastercard beställt genom ett bensinföretag, ett livsmedelsföretag eller en bank i Sverige, så blir det oftast problem i t.ex. Spanien, Frankrike och Italien när det gäller bl.a. vägtullar och inköp i varuhus och vanliga affärer.

MEN, om du i stället beställer ett Eurocard/Mastercard direkt genom Eurocard i Sverige så får du noll problem och får dessutom obegränsad kredit över hela världen !

Bosses och Gerds husbilsresor

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Har ett Mastercard genom Statoil och ett genom Swedbank och har aldrig haft något problem. Swedbank funkar på alla uttagsautomater vi har varit på och det är många. Betalar med mastercard genom Statoil på betalvägar i Frankrike, Portugal och Spanien och det har aldrig varit några problem. Har även använt detta kort vid inköp i flertal affärer och det har alltid fungerat utan problem och har gjort det i 6 år tillbaka.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag hade turen att råka på en bankomat i Spanien som inte ville ge tillbaka mitt SEB-bankkort med mastercard vid ett uttag. Stor oro uppstod initialt men så småningom lugnade jag ner mig och har nu upptäckt att det går lika bra med Statoilkortet. Kontot i SEB är kvar men jag använder Statoilkortet som bank/kreditkort och slipper därmed kortavgiften! Smart va! :D

Jappe

Psst. Säg inget till Knarrevik; han har jobbat på bank och kanske skickar budskapet vidare! :cool:

Psst 2. Skulle inte kortet fungera överallt så har ju den erfarne resenären alltid cash (kontanter) i lommen naturligtvis!

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Precis, Jag har inte ägt ett bankkort på mer än 10år.
Skulle aldrig använda ett kort knutet till ett konto där jag har pengar.
Just bankkort m.m. kan strula utanför sverige.

Jag använder rena köpkort Visa, MC, Diners, AE.

Aldrig haft problem runt om i världen, blir jag scimmad så är det inte mitt problem, bara att polisanmäla och bestrida de köp man inte gjort själv, funkar klockrent, och det bästa jag blir inte av med en enda krona

Leif Torså

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023

Jag använder normalt Swedbank MasterCard utomlands och det har fungerat utan problem vid tankning och vägtullar i Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien och Portugal, men sedan i höstas fungerar det inte i vissa franska vägtullar. Vid dessa tillfällen har dock Statoil MasterCard fungerat i stället.

Leif Torså

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Både Visa og Mastercard finnes både som kreditkort og debitkort, et bankkort er ofte debitkort. Disse fungerer ikke i offline systemer om ikke brukerstedet tar en risiko for at det ikke er dekning. Kreditkort fungerer med en garanti fra Visa eller Mastercard for beløp opp til en grense pr. betalning som ligger i brukerstedets avtale. Men for denne garantien trekkes en prosentandel.

F

F.d. 53358

Guest

På vår biltvätt händer det då och då att kunders kort inte fungerar och då beror det nästan alltid på att kortet är så slitet, att kontakterna nästan är borta och i andra fall fattas det pengar.
Vi kollar att kort och sedelmatning fungerar varannan dag.
Det händer att kortföretagen stänger ner när det rinner ut för mycket pengar, då gör de en uppdatering det tar några minuter, så fungerar det igen, detta händer nästan alltid vid löningsdax.

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Det jag skrev om kort gäller bankomater.
Naturligtvis har man kontanter när man handlar och tankar om korten inte fungerar där.
T.ex är det vanligt i Danmark o Tyskland att vissa ställen bara tar landets egna kort. (ex "Dankort" i Danmark).
I Tyskland är det vanligt att dom billiga mackarna vid köpcentrum ej tar kort. (ex macken vid Hansacenter i Rostock)
Det kan vara bra att gardera sig med både MC och Visa (det ena kreditkort och det andra betalkort).
Lasse

Goldwing

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5895
Medlemskap
2025

Hej !

Hade samma problem med mitt Mastercard när jag skulle göra en hotellreservation utomlands. Kortet är utfärdat av Entercard via Swedbank.
Via bankens hemsida fick man aktivera kortet för internationell användning.
Det var snabbt gjort och sedan gick min reservation igenom utan problem !
Det kanske är det som är problemet ....?
GLAD PÅSK alla HBK:are !!
Pelle & Anja

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Våra Swedbank kort, två bankkort med MC betalfunktion och två med MC kredit fungerade inte i en obemannad betalstation på en betalväg i södra Frankrike.
Jag hade tyvärr fått reservkortet med MC kredit från annan bank skimmat i Spanien. Det kortet hade vi använt utan problem på nerresan.
Så efter mycket dividerande med en fransk röst i telefonen i automaten, och efter vi lagt betalningen i en liten plåtlåda så öppnade man bommen så vi kunde passera.
Men i betalstationen söder om Nancy fungerade mitt Swedbank bankkort utan problem.
Krister.

F

F.d. 55376

Guest

Hej
Jag har också ett Mastercard genom Swedbank och har haft problem ända sen det bytt från Visa till Mastercard.Jag har bytt ut mitt MasterCard till Visa igen.
Och nu funkar allt som vanligt igen. Vad jag hörde är det inga problem med Mastercard kreditkort, däremot kontantkort??? Om det är någon sanning i det vet jag inte, har inga kreditkort.Enligt Swedbank ska det inte vara några problem med Mastercard, men det är många som har det.
Gun

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Hej
Jag har också ett Mastercard genom Swedbank och har haft problem ända sen det bytt från Visa till Mastercard.Jag har bytt ut mitt MasterCard till Visa igen.
Och nu funkar allt som vanligt igen. Vad jag hörde är det inga problem med Mastercard kreditkort, däremot kontantkort??? Om det är någon sanning i det vet jag inte, har inga kreditkort.Enligt Swedbank ska det inte vara några problem med Mastercard, men det är många som har det.
Gun
Jag har problem med både Mastercard kredit och Visa kontant utfärdat av Swedbank.....verkar ju lite primitivt med tanke på elektroniska utvecklingen...på ett sätt är det ju skönt att höra att det inte bara är mina kort det är fel på.. men skit tycker jag det är. Bankerna skryter om hur bra kort de har men verkligheten är som sagt något annat:twitcy:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Tycker mig se ett mönster med dessa Master Card som Swedbank ställt. Undrar om inte problemet ligger hos just Swedbank. Alla banker ställer ut både Master Card och Visa.

Jag har ett Master Card utställt av SEB-kort (SAS EuroBonus Master Card) och det har aldrig klickat. (I och för sig är det ett Bankkort som inte är kopplat till ett konto utan jag får en månadsfaktura.)

Kort som är kopplade till ett konto kräver säkert att det görs en kreditkontroll vid varje köp. (kontroll att det finns pengar på kontot då pengarna dras direkt.) Här är nog chansen större att det klickar.

F

F.d. 25023

Guest

Kan man inte säga enkelt att man har problem med Swedbank?

Vi har använt MasterCard från SAS (SEB) eller GE-Money Card (numera Santander), och aldrig haft problem.

Swedbank lärde jag mig redan 30 år sedan att inte sätta foten i...

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Kan man inte säga enkelt att man har problem med Swedbank?

Vi har använt MasterCard från SAS (SEB) eller GE-Money Card (numera Santander), och aldrig haft problem.

Swedbank lärde jag mig redan 30 år sedan att inte sätta foten i...

Nej det kan man inte ..mitt Mastercard är utställt av Bank Norwegian....Swedbank kan man mycket väl sätta foten i, om man inte trampat i skit förut...tror felet ligger någon annan stans...kanske i själva kortet?:spinny:

Toppen