• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Marknadsandel plåtisar

F

F.d. 25203

Guest
Sv: Marknadsandel plåtisar

Plåtisen har för dålig dusch, för att kunna användas dagligen. Jag hatar campingplatser och vill helst fricampa, så duschen ska vara rymlig och helst en helt tät kabin, så den tål vatten. Köket blir också en för hårt komprimerad historia i plåtisar. Plåtisar passar inte alls mig. Men det finns ju många som gillar dom.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Duschen i den Pössl Roadcamp R vi hade tidigare var faktiskt rymligare än den vi har nu. Även om köket var litet fungerade det helt ok. Det som gjorde att vi bytte var att vi inte gillade sänglösningen med tvärbädd där man vi hoppa över varandra.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vår första husbil för 35 år sedan var en plåtis, liksom den näst sista, en smidig och rask MB 316:
IMG_3315 (Large).jpg

Men som HenrikH påpekar blir det trångt. Vore jag några decennier yngre så skulle jag sannolikt trivts bättre i denna bil, vilken var enastående bra på att ta sig fram i djupsnö. Men särskilt tvättutrymmet blev alltför trångt (och att nyttja uteduschen gör man bara inte under vintern här hemma). Viss kallstrålning från väggarna besvärade mig också, trots att bilen var utrustad med en isolerad mellanvägg och dito dörr till förarhuset.

Alla husbilar blir på något sätt en kompromiss och ibland önskar jag mig en något kortare bil än den vi har nu (=6.95 m) och jag har i något tidigare inlägg pekat på bilar på lite drygt 6 m som nog skulle uppfylla kraven på utrymme. Men om jag skulle köpa nytt så ser jag inget skäl att välja ett bygge på just en skåpbil!

Jag har redan tidigare länkat till byggen med rejält isolerade väggar av sandwich och ett sådant bygge behöver inte bli mycket dyrare än en inredd skåpbil. Förutom bättre isolering vinner man då att väggarna är raka, vilket gör mycket för innerutrymmet. Inte många som tycks ha uppmärksammat dessa mina tidigare länkar varför jag lägger in på nytt:

Woelcke Autark Runner XL (Autark runner XL - R6 - individuell). Kanske lite väl mycket av hemsnickrat stuk och krav årlig fuktkontrooll vid fabriken som garantivillkor.

Bimobil EX 366. bimobil EX 366 - bimobil En ny modell från Bimobil, presenterad i novembernumret av Promobil Magazin.
Bimobil gör rejäla och mycket välisolerade byggen, med 10 år täthetsgaranti utan krav på årlig besiktning. Med all utrustning blir det nog lite väl liten lastmarginal på 3,5 ton, men bilen torde lika väl gå beställa på 3,88 ton?

Bocklet Dakar (Motorhome: Dakar 630 (130/176 kW/PS) - bocklet fahrzeugbau). Rejäla byggen, där jag närapå köpte en för ett par år sedan, men lite väl dyra. Bygger på både Iveco och MB.

aake

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Plåtisen har för dålig dusch, för att kunna användas dagligen. Jag hatar campingplatser och vill helst fricampa, så duschen ska vara rymlig och helst en helt tät kabin, så den tål vatten. Köket blir också en för hårt komprimerad historia i plåtisar. Plåtisar passar inte alls mig. Men det finns ju många som gillar dom.

Ja, jag håller med dig att duschlösningar i plåtisar är svåra att få till bra.
Pössl och Adria har väl försökt att hitta en hyfsad lösning...med duch i gångstråket...men jag ser att det finns nackdelar. Däremot tycker jag att Rapido har kommit med en smart lösning, som ger en riktig duschkabin och toa i en 6meters bil.

V55 - Van RAPIDO, Hubilar RAPIDO

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Plåtisar är inte lika. Det finns säng på tvären och det finns långbäddar, hängbäddar osv. Separat dusch och utvändig efter önskemål
Den stora skillnaden som jag upplever är att gången från bildelen är 2dm smalare (bildelen är ju lika i alla bilar utom helisar). Dom är också smalare på taket, till solpanelers nackdel.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Taket räcker till för både solceller och AC i bodelen även på en 5,41 cm plåtis

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hu, ingen plåtis för oss. Trångt och liten plats i badrum, stuv och kök. Vi bytte ned oss till en bil på 830 och 240 bred. Den känns liten efter en på 880. Våra krav på husbil grundar sig i att vi är ordentligt vuxna och har vuxit ifrån behovet att leva primitivt. Vi vill ha fyra sängar som alltid är tillgängliga och inte inkräktar på övrigt boende. Vi vill ha en sittgrupp som rymmer sex personer så att grannen kan bjudas in på en fika eller ett glas. Att alla skall kunna se tvn i gruppen är ju självklart. Köket skall vara stort nog för matlagning och ha utrymme för allt som behövs inkl sopor. Stor kyl frys är ett måste och ugn är bra. Badrummet skall vara rymligt nog så man kan vända sig. Duschen skall vara en riktig kabin och ha bra dörrar. Minst 8 rymliga överskåp förutom de som åtgår för köket. Garage och stuv i golvet är också självklart. Lastvikt och plats för inköp, trädgårdsmöbler, grill och elcyklar inomhus. Det skall också vara ordentliga vatten och avloppstankar och minst 2 toakassetter. Det skall finnas bra batteribank, solceller och inverter. Vattenburen värme och ac i bodelen är också knrav. Isoleringen skall vara god och värmeväxlare och varma golv finnas. Trångt nej tack.
Vi vill ha det bra och trivas.

Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Skulle tro att de flesta använder husbilen i Sverige/Norden och kortare helgturer, och det är ganska få som söker sig längre bort.
Varför säljs det inte mer små nya husbilar?

Jo för kvm priset är högt... och vi är ganska storvuxet folk, samt bekväma och vill ha utrymme...när man står still.
Sonic, mot bakgrund av de svar du fått in och drar långtgående slutsatser och tillägg av, så vill jag komplettera mitt inlägg 10 ovan med;

1) "Man" kan inte bortse från den egna "livssituationen", vi är förvisso individer men i grunden måste vi alla utgå från familj, jobb/pension, pengatillgång, boendesituation, livsstil, vänner, mmm!
2) Känner inte igen mig i att "de flesta använder HB'n" i Sve/Norden och då bara för kortare turer! Orsaken att jag mfl bekanta gått över till HB från husvagn är just lämpligheten för längre turer och även resor utanför Sve!
3) Om plåtisar kommer med i bilden så tror jag (mot bakgrund av pkt 1), att man t.ex; vill förbilliga bilinnehavet (en i stället för 2 bilar), att det är obekvämt/omöjligt att parkera en större HB hemmavid ... reella problem om man bor i lägenhet/tätort, etc.
4) Kvadratmeterpriset, troligen mer ett skämt, eller?
5) Alla val av bilar blir då väldigt personliga men har för "de flesta" knappast något att göra med behov att kunna köra i >130 km/h, roliga att köra, parkera på andra platser än hemma (mkt frekvent), etc!

Jag tror allts inte att plåtis/HB är det första eller ens enda valet som man har när man vill "tillgodose sin egen livssituation" = bilvalet blir baserat på var och ens individuella bakgrund bara, en liten del av ett komplett levnadsmönster!

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Bra synpunkter Relax, men en Plåtis är inte billigare än andra husbilar. Inredning beror på kvalitet och pris. Användningssätt är nog mer avgörande. Kolla gärna hur långt du och andra kör per år, hur länge man ligger stilla på samma plats etc. Vi har olika behov, helt rätt.

Fast nu var det kanske marknadsandel tråden gällde:cool:

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Bra synpunkter Relax, men en Plåtis är inte billigare än andra husbilar. Inredning beror på kvalitet och pris. Användningssätt är nog mer avgörande. Kolla gärna hur långt du och andra kör per år, hur länge man ligger stilla på samma plats etc. Vi har olika behov, helt rätt.

Fast nu var det kanske marknadsandel tråden gällde:cool:

Synpunkter är viktigare än marknadsandelen ;)

På något vis hänger det hela ihop. Kul att få in olika tankar kring val av husbilen.
Inte bara störst är bäst eller " vi skulle inte vilja ha en stor bil för alla pengar i världen" etc.
Kvadratmeterpriset på en husbil idag ligger i samma härad ( ca 40 tkr) som villa priset i Stockholm...inget skämt...bara en nivå som får mig iallafall att fundera.

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Den här tråden handlar ju om marknadsandel. Och den stiger ju troligen eftersom dom man möter är fler och fler plåtisar på vägen.

Troligtvis kommer körkortskrav och miljökrav att gynna den utvecklingen. Själv bor vi i våran ca: 10 mån/år och har gjort så i några år nu. Men vi kör med den mycket och ställer aldrig av den. Just nu står vi i Funkan en hel månad pga att man får 50% rabatt och att vi har vänner här. Men det rycker redan i fricampingsgaspedalen. Så jag känner mig lite fängslad av rabatten.

Det är nog så att vi som har plåtisar, kör lite mer och står lite mer fritt när vi tuffar runt. Det pratas om komfort. En plåtis kan aldrig mäta sig med en helintegrerad i utrymme, men däremot en delintegrerad, tycker jag inte att det är så stor skillnad på.

Man kan sitta fyra runt sittgruppen, vi har långbäddars, förvånansvärt stort garage. Större än våra behov (och många delintegrerade). Samt dusch som hemma.

Det är klart att många som har plåtisar också rustar upp bilen med solpaneler och annat för att lättare klara att stå fritt. Som sagt vi har olika behov. Det är som i båtvärlden. Man använder dom olika. Vissa vill glänsa på bryggan i Sandhamn, andra vill segla runt för sig själva.

Men är det varm och fint väder spelar det ingen roll vilken bil man har. Man sitter ju i varje fall under markisen med något härligt i näven.:D

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag tror att snittet per m2 ligger på ca 100' - 130' (OBS! gäller nytt), sen är det upp till var och en att välja den yta man trivs med (& klarar av €,$,£) i proportion till vilken typ av "äventyr" man är ute efter och var i livets skede man befinner sig. Det viktigaste är dock att veta vad man vill, tror jag, annars kan det bli en hel del dyra byten & kvadratmetrar. Vi kommer att höja plåtis statistiken eftersom vi aldrig har sett "trerummare" dit vi åker...

Höjdare:
Juvasshytta.jpg
Källa: Internet

Inte hit i alla fall:
plåtis-eller-trerummare.jpg
Källa: Internet

Toppen