Sv: Marknadsandel plåtisar
Vår första husbil för 35 år sedan var en plåtis, liksom den näst sista, en smidig och rask MB 316:
Men som HenrikH påpekar blir det trångt. Vore jag några decennier yngre så skulle jag sannolikt trivts bättre i denna bil, vilken var enastående bra på att ta sig fram i djupsnö. Men särskilt tvättutrymmet blev alltför trångt (och att nyttja uteduschen gör man bara inte under vintern här hemma). Viss kallstrålning från väggarna besvärade mig också, trots att bilen var utrustad med en isolerad mellanvägg och dito dörr till förarhuset.
Alla husbilar blir på något sätt en kompromiss och ibland önskar jag mig en något kortare bil än den vi har nu (=6.95 m) och jag har i något tidigare inlägg pekat på bilar på lite drygt 6 m som nog skulle uppfylla kraven på utrymme. Men om jag skulle köpa nytt så ser jag inget skäl att välja ett bygge på just en skåpbil!
Jag har redan tidigare länkat till byggen med rejält isolerade väggar av sandwich och ett sådant bygge behöver inte bli mycket dyrare än en inredd skåpbil. Förutom bättre isolering vinner man då att väggarna är raka, vilket gör mycket för innerutrymmet. Inte många som tycks ha uppmärksammat dessa mina tidigare länkar varför jag lägger in på nytt:
Woelcke Autark Runner XL (
Autark runner XL - R6 - individuell). Kanske lite väl mycket av hemsnickrat stuk och krav årlig fuktkontrooll vid fabriken som garantivillkor.
Bimobil EX 366.
bimobil EX 366 - bimobil En ny modell från Bimobil, presenterad i novembernumret av Promobil Magazin.
Bimobil gör rejäla och mycket välisolerade byggen, med 10 år täthetsgaranti utan krav på årlig besiktning. Med all utrustning blir det nog lite väl liten lastmarginal på 3,5 ton, men bilen torde lika väl gå beställa på 3,88 ton?
Bocklet Dakar (
Motorhome: Dakar 630 (130/176 kW/PS) - bocklet fahrzeugbau). Rejäla byggen, där jag närapå köpte en för ett par år sedan, men lite väl dyra. Bygger på både Iveco och MB.
aake