• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markisen har fastnat

AM2023

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
35602
Medlemskap
2023
Fråga gällande trilskande Omnistor 5002.

Bytte nyligen vinkelväxeln och fick äntligen in markisen hela vägen.

När den skulle vevas ut upplevde jag hur den nöp lite i den ände där veven sitter, men eftersom den hoppade ut när bortre ändan kommit ut 10 cm brydde jag mig inte om vidare felsökning. Den har alltid varit lite långsam i den här ändan av markisen.

Det finns en grön detalj som verkar hänga ner så mycket att frontkåpan inte fälls upp och följer med ut. Detta fel började naturligtvis under semestern när jag hade noll chanser att ta isär och undersöka.

Nu är jag hemma igen och felet ska hittas. Är det någon som upplevt samma sak, att markislocket inte släpper/fälls ut? Hur löste ni det? Vad var orsaken?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fråga gällande trilskande Omnistor 5002.

Bytte nyligen vinkelväxeln och fick äntligen in markisen hela vägen.

När den skulle vevas ut upplevde jag hur den nöp lite i den ände där veven sitter, men eftersom den hoppade ut när bortre ändan kommit ut 10 cm brydde jag mig inte om vidare felsökning. Den har alltid varit lite långsam i den här ändan av markisen.

Det finns en grön detalj som verkar hänga ner så mycket att frontkåpan inte fälls upp och följer med ut. Detta fel började naturligtvis under semestern när jag hade noll chanser att ta isär och undersöka.

Nu är jag hemma igen och felet ska hittas. Är det någon som upplevt samma sak, att markislocket inte släpper/fälls ut? Hur löste ni det? Vad var orsaken?
Kan bero på att markisduken inte sitter centrerad på skenan,jag hart fått dra duken lite för att få markisen att gå lätt in sista biten, duken sitter låst med en liten skruv i stora yttre skenan.
 

AM2023

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
35602
Medlemskap
2023
Kan bero på att markisduken inte sitter centrerad på skenan,jag hart fått dra duken lite för att få markisen att gå lätt in sista biten, duken sitter låst med en liten skruv i stora yttre skenan.
Mm, så du menar att duken har rullats in snett efter bytet av växeln?

Hmm, den var ute och fungerade tre gånger efter bytet, men fjärde gången var det stopp. Försökte lyfta på spärren men det gick inte. Den sitter fast helt nu, går inte att rulla ut överhuvudtaget (förutom i andra änden).
 
Toppen