• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Manometer för gasoltuben!

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

En undran...

På alla gasflaskor och faktiskt även på de tuber som använder fordonsgas finns det ju mätare som visar tryck/mängd.

Går det att sätta en likvärdig mätare på en gasoltub för att ha kontroll över
mängd som finns i flaskan?:confused:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Manometer för gasoltuben!

Nej det kan man inte. Manometern visar ungefär samma tryck så länge det finns flytande gasol i flaskan. När den sista flytande gasolen har övergått i gasform sjunker trycket hastigt och gasolen är slut.

Det bästa sättet att för att veta mängden gasol i flaskan är att väga den. För att inte bli överraskad att gasolen plötsligt tar slut (sker vanligtvis på natten) är det bra att ha en automatisk omkopplare mellan flaskorna. Inne i husbilen sätter man en indikeringslampa som visar när omkopplaren har slagit över till den andra flaskan.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Manometer för gasoltuben!

Det finns tillbehör för att mäta mängden flytande gasol i en gasolflaska. De bygger oftast på en ultraljudssändare/mottagare som fästs uppe på flaskan. En display inne i bilen visar hur mycket gas som finns kvar. En ganska dyr anordning som dessutom inte hjälper när gasen tar slut mitt i natten när det regnar som mest och stormen just har nått sin kulmen.

Bättre då som Gunnar skriver att sats på en automatisk flaskomkopplare, helst med indikator inne i bilen som visar när omkopplaren växlat flaska. Då ser man när en flaska blivit tömd och man har ett par dagar på sig att få den utbytt/fylld.
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Manometer för gasoltuben!

Hej det finns olika typer som man kanske kan använda.Gasvarnare som indikerar läckage och visar när gasen börjar ta slut ,Kamas G09 25,G09 37 G09 31,sedan finns det sådana som man sätter direkt på flaskan
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Manometer för gasoltuben!

primagaz i Danmark har tagit fram en manometer som
varnar när det är 2kg. kvar på flaskan.
måste gå att få något liknande till svenska
flaskor.
Gå in på Primagaz.dk och klicka på primaLight
så kan ni läsa.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Manometer för gasoltuben!

Jeg vil tro at den flasken har en indre føler som avleses med tilleggsutstyret.
Det fantes for stålflasker en liten føler som festes på siden nesten helt nede og gir signal når det ikke lengre er flytende gass på dette nivået. Har ikke sett den annonsert de siste årene. Husker at den satt fast på flasken ved hjelp av en magnet. Tror den følte på tempraturforskjellen.

Beste løsningen er tank med fjernavlesning. Mulig også med tankflasker.
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Manometer för gasoltuben!

På den nya bilen beställde jag en Gim Duo, pris 2900 kr. Det funkar som ett ekolod och inne i bilen visas nivån i tuberna. Har inte testat mer än någon vecka, men det verkar ge en bra indikation. Inte 100%, men man ser hur nivån ligger i tuberna. I kombination med automatisk omkopplare så har man bra koll på läget.

Hälsningar
Hans
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Manometer för gasoltuben!

Ett sätt jag brukar använda för att ungefärligt se nivån i flaskan av den flytande gasolen är en sk IR-termometer liknade den som Clas Ohlson säljer.

När en förbrukare är igång, spislåga eller värmepannan, blir ytan på den flytande gasolen kallare än resten av flaskan. När jag riktar termometern mot flaskan och för den nerifrån och upp ser jag var nivån finns.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Manometer för gasoltuben!

Trumas gasomkopplare Duomatic är utrustad med manometrar som visar trycket på båda flaskorna.
Och med kompositflaskorna kan gasmängden ses om man vickar lite på flaskan eller lyser med en lampa.
Använder båda delarna själv och har bra koll på gasolen.
Har man stål eller alu-flaskor kan man se när flaskan är tom och skiftat till nästa tack vare manometrarna.
Att avläsa hur mycket gas som finns i flaskan går ej med detta systemet.

Hälsn. Krister.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Manometer för gasoltuben!

Jag förmodar att trådskaparen har en Secumotion slangbrottsventil och då funkar inte den äldre Truma Duomatic. Det finns en nyare variant som dock saknar manometer men kostar ca 2000:- med fjärrvisning och Eisex.
 
Toppen