Sv: Manipulering eller korrigering?
Godmorgon.
Ber att få ansluta mig till det fotointresserade sällskapet.
Jag har också under min livstid vandrat igenom olika fotostadier. Allt ifrån 6x6 negativ,dia och slutligen digital med oändliga möjligheter.
Och dragit den slutsatsen att inget utesluter det andra. En sliten klyscha förvisso,men i mitt fall,hållbar.
Med det vill jag också ha sagt, att jag förstår vad Zubec menar.
Fotografering har för mig inneburit en konst, en hobby som jag försökt att förbättra genom att göra mina bilder bättre och bättre. Inte genom manipulering, nej, genom att försöka lära mig vad ljuset, vad tiden, för just den stunden innebär och att jag därmed sätter ögonblicket just då på plåt. Att på detta viset få fram ett lyckat moment,konsten att fånga ögonblicket ,är i varjefall för mig, en stor glädje.
Ingalunda vill jag påstå, att jag är en fulländad fotograf, nej jag pratar om fotograferingens konst,ögonblicksupplevelsen, den nakna skära sanningen. Därför är det för mig, en speciell känsla, att titta på äldre foto vilka är tagna,just då ,i den stunden. Dom har för mig ett speciellt värde,dessa ej manipulerade foton. Och därför tycker jag ordspråket "en bild säger mer än 1000 ord" väl passar in på just sådana tagna foto. Med alla förtjänster och alla brister.
Å andra sidan skall man ju inte förrakta nutidens fotomöjligheter.
Oändliga är dom möjligheterna att produsera exakt sådana foton som man vill ha.
mvh
Werner