Sv: Man blir så j---a f-------d
Kanske också viktigt hur vi uppfostrar våra pojkar (och flickor)? Hjälp dom att sätta ord på känslor, visa mycket fysisk kärlek, man får gråta om man slagit sig t.ex.
Finns mycket att läsa när det gäller ämnet könsroller och barn.
Jag tror att det gäller att så tidigt som möjligt motverka traditionella könsmönster och aktivt främja flickors och pojkars lika rätt och möjligheter.
Vad ger vi våra små barn för leksaker? Tuffa, våldsamma, högljudda, speedade och häftiga till pojkarna? Gulliga, söta, mjuka, tysta, gärna rosa, leksaker till flickorna?
Vad ger detta för signaler till barnen?
Jo är du pojke ska du vara stark, tuff, högljudd, våldsam, odödlig och maktfull. Är du flicka ska du vara söt, snäll, tyst, stillsam, passiv och inte ha kontroll över någon annan mer än möjligen dockan.
Som jag ser det är detta helt totalt sjukt, att vi vuxna plockar in barnen i stereotypa könsroller när de nästan inte ens lärt sig gå.
Och så fortsätter det sedan ända upp i tonåren. Då är barnen redan formade, de "vet" hur de ska vara och bete sig.
Studera t.ex. barnprogrammen framför allt teckande filmer (avsedda för barn 3-10 år ca), flickornas röster lite pipiga och mesiga, pojkarnas är tuffa, flickfigurerna är ofta passiva medan pojkarna är aktiva. Är man medveten om vilka stereotypa könsrollsmönster som finns, så upptäcker man massor i t.ex. barnprogrammen.
Det finns såklart bra exempel, Pippi Långstrump är ett sådant exempel.
Summa summarium: Att vissa pojkar/män spårar ur och begår våldsbrott hade säkert kunna förhindras. Små barn påverkas av samhällets stereotypa könsroller oerhört, vi måste också vara medvetna hur vi beter oss mot varann och barnen dels i familjen, dels i förskola/skola.
Här är en intressant
länk om en studie av barnböcker ur genusperspektiv. Faktiskt otroligt vad mycket som kan påverka barnen utan att vi vuxna tar notis om detaljerna.
Kanske har jag spårat ur trådskaparen syfte, men jag tror ändå att i grunden hänger detta ihop.
/Annette
Borde vara obligatorisk utbildning i detta ämne för alla föräldrar, förskolepersonal och skolpersonal.
Sen säger jag inte att inte pojkar ska få leka med bilar och flickor inte med dockor. Det är inte alls det det handlar om, utan
hur man leker med dockor och bilar,
hur man beter sig som människa.
/Annette