• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Man blir så j---a f-------d

B

Boxer

Guest
Sv: Man blir så j---a f-------d

Hej Anders!
Jag kan förstå din frustration du har säkert mycket mer efarenhet av detta än mej.
Det jag ragerar mot är att när något sådant här tas upp så så finns det en ibland en tendens att man triggar upp varandra till någon slags mobb.
Men i grunden skiljer vi oss inte åt, jag tycker det är lika illa som du och vet lika lite vad man ska göra. Det verkar ju ingen annan veta heller. Strängare straff får visserligen bort våldsverkarna ett tag men det dyker ständigt upp nya.

M.v.h.
Thomas

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Det jojje tar upp från början och som river upp så mycket känslor, handlar inte om brott och straff, utan det handlar om mäns våld mot kvinnor. Det handlar inte om dom, utan det handlar om oss. Med oss menar jag oss män. Det är rent statisktikt så, att vi står för 100% av mäns våld mot kvinnor! Det är inte alla av oss som slår, men alldeles för många! 10-20 % av alla kvinnor är utsatta och uppemot hälften har någon gång under sitt liv erfarenheter av övergrepp i en nära relation! Motparten är oftast en man. Så grabbar och gubbar, vad gör vi åt det här? Så här kan vi inte ha det? Vi pratar inte gärna med varandra om känslor, om svartsjuka, om osäkerhet eller andra mjuka frågor. Vi snackar gärna om allt annat men det här är tabu. Det måste vi ändra på. Frågan är hur? Kom gärna med förslag. För jag tror inte att någon man egentligen vill slå eller förgripa sig på den man älskar mest!

F

F.d. 53078

Guest

Lås in han vatten o bröd och kasta nyckeln!

Det vore det enklaste och billigaste, men jag har alltid undrat om fängelse hjälper eller förvärrar en människa.
Det är väl uppfostran. mentaliteten och kompisarna som borde ändras eller har jag fel. Jag kör med ett budord " man skall inte göra sådant som skadar andra"
Juan

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Två saker: massmedia och straffet.

Ett brott är i sig förkastligt och leder nästan ofta till nya brott. Brott mot medmänniskor känns ännu värre, det må vara barn, kvinnor, män. Men det är alltid vanskligt att dömma medmänniskors handlingar utifrån en tidningsartikel. Hur väl är denna tidningsartikel underbygd med fakta?

Massmedia:

Tyvärr är min erfarenhet att den troligen innehåller minst ett sakfel. Vilket kan inte jag säga. Dock har jag erfarenhet av skriverier i massmedia från mitt förra företag där firman figurerade från och till. Av kanske ett hundratal artiklar i fack- och dagspress fanns det bara någon enstaka som inte innehöll minst ett sakfel. Det kunde vara sådana saker som fel namn på en medarbetare, felaktiga uppgifter om omsättning mm (vilket kunde hämtas från bolagsbyrån), fel uppgifter om uppdragsgivare eller annat. Saker som lätt kunde kontrolleras. Eftersom jag hade fakta så blev jag förvånad varje gång och mitt förtroende för massmedia fick en knäck. Det kan alltså vara helt fel uppgifter i den refererade artikeln i denna tråd. Eller har någon som uttalat sig om det aktuella fallet kontrollerat fakta?

Staffet:

Straffet kan måhända te sig lätt men med avsaknad av bakgrundsfakta är det omöjligt att avgöra om det är rätt eller fel. Någon föreslog vatten och bröd samt att slänga bort nyckeln. Visst kan det vara effektivt att slänga bort nyckeln om det innebär att aldrig släppa ut den intagne igen, någonsin. Är däremot betydelsen att den intagne skall vara inlåst tills straffet är avtjänat utan någon annan åtgärd så är min undran vad det kommer att vara för person som vi så småningom släpper ut. Tyvärr råder just detta förhållande just nu inom svensk kriminal"vård". Det handlar inte om vård utan förvaring.

Det betyder att den person som lämnar fängelset efter en anstaltsvistelse är illa förberedd för livet utanför murarna och kommer med största sannolikhet att fortsätta sitt kriminella liv där han lämnade det när han åkte fast. Vad har vi då vunnit på det? Jo, en person har varit borta från gatorna en begränsad tid men denna person har under tiden i anstalt byggt upp ett hat och utanförskap till samhället som han kommer att förmedla till en hop kompisar som kommer att stärkas i sina respektive kriminella liv. Vi har därmed en nedåtgående spiral som bara kommer att öka belastningen på rättsväsendet, skapa fler brottsoffer och förlänga de kriminellas verksamhet.

F

F.d. 53498

Guest

Krinil och Boxer jag tror att vi i tankarna är mycket lika. Jag tycker de som behandlar sina kvinnor på detta sätt är som män att betrakta som ytterst ynkliga och värda noll respekt. Om man tittar lite djupare är det till alldeles övervägande delen män som är uppväxta i en miljö där sånt här varit vanligt. Det tragiska med dessa män är att de aldrig fått verktygen att hantera en verbal konflikt och då övergår den lätt till en fysisk. Vad vi män som inte accepterar detta måste göra är att vara goda exempel, att reagera om vi tror eller ser skit i vår närhet. Vi kan inte av hänsyn eller feghet vara overksamma. Ansvaret är vart och ens av oss hur vårt samhälle skall se ut och vi har ett gemensamt, tillsammans med dem som jobbar som proffs med detta, ansvar att tala om var gränserna går. Problemet är inte bara dem som drabbas direkt, problemet är hela samhällets och också vårt gemensamma ansvar att reagera om vi tror eller vet att något skit sker.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53498

Guest

Under tiden jag skrev mitt senaste inlägg skrev webbmaster ett mycket fint inlägg. Jag tror inte, och har endast i några fall, upplevt att någon kommit på rätt köl efter ett par år på kåken, tvärtom, den kriminella befästelsen blir oftast bara värre. Och ni som tror att det är en dans på rosor att sitta på häktet eller kåken. Besök gärna ett fängelse, jag tror att ni får komma på besök. Ni får då se en miljö där är inget som någon av oss skulle välja av fri vilja, så snacket om restaurangmat i 12 månader faller på sin egen dumhet.

F

F.d. 58556

Guest

Det jojje tar upp från början och som river upp så mycket känslor, handlar inte om brott och straff, utan det handlar om mäns våld mot kvinnor. Det handlar inte om dom, utan det handlar om oss. Med oss menar jag oss män. Det är rent statisktikt så, att vi står för 100% av mäns våld mot kvinnor! Det är inte alla av oss som slår, men alldeles för många! 10-20 % av alla kvinnor är utsatta och uppemot hälften har någon gång under sitt liv erfarenheter av övergrepp i en nära relation! Motparten är oftast en man. Så grabbar och gubbar, vad gör vi åt det här? Så här kan vi inte ha det? Vi pratar inte gärna med varandra om känslor, om svartsjuka, om osäkerhet eller andra mjuka frågor. Vi snackar gärna om allt annat men det här är tabu. Det måste vi ändra på. Frågan är hur? Kom gärna med förslag. För jag tror inte att någon man egentligen vill slå eller förgripa sig på den man älskar mest!

Tack!
Du satte ord på mina tankar.
Vi kommer aldrig att se en ändring om det inte sker en attitydförändring bland män. Och det gäller alla, inte bara dom som brukar våld mot dom i sin närhet.

MVH
Karianne

F

F.d. 29925

Guest

Vem har inte gjort någon förseelse mot gällande lagar och regler?

Ingen skulle jag tro. Men det finns väl ändå olika grader av "brott".

En gång i tiden fanns det ett system där man vid det första brottet fick en viss påföljd, vid andra förseelsen blev staffet betydligt mera kännbart och vid tredje förseelsen ansågs "brottslingen" vara "ej mottaglig" så han fick sitta kvar inne.

Igag är det tydligen tvärtom man kan begå en massa brott men blir bara straffat för det grövsta. Dvs man har infört en straffrabatt.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Kanske också viktigt hur vi uppfostrar våra pojkar (och flickor)? Hjälp dom att sätta ord på känslor, visa mycket fysisk kärlek, man får gråta om man slagit sig t.ex.
Finns mycket att läsa när det gäller ämnet könsroller och barn.
Jag tror att det gäller att så tidigt som möjligt motverka traditionella könsmönster och aktivt främja flickors och pojkars lika rätt och möjligheter.
Vad ger vi våra små barn för leksaker? Tuffa, våldsamma, högljudda, speedade och häftiga till pojkarna? Gulliga, söta, mjuka, tysta, gärna rosa, leksaker till flickorna?
Vad ger detta för signaler till barnen?
Jo är du pojke ska du vara stark, tuff, högljudd, våldsam, odödlig och maktfull. Är du flicka ska du vara söt, snäll, tyst, stillsam, passiv och inte ha kontroll över någon annan mer än möjligen dockan.
Som jag ser det är detta helt totalt sjukt, att vi vuxna plockar in barnen i stereotypa könsroller när de nästan inte ens lärt sig gå.
Och så fortsätter det sedan ända upp i tonåren. Då är barnen redan formade, de "vet" hur de ska vara och bete sig.
Studera t.ex. barnprogrammen framför allt teckande filmer (avsedda för barn 3-10 år ca), flickornas röster lite pipiga och mesiga, pojkarnas är tuffa, flickfigurerna är ofta passiva medan pojkarna är aktiva. Är man medveten om vilka stereotypa könsrollsmönster som finns, så upptäcker man massor i t.ex. barnprogrammen.
Det finns såklart bra exempel, Pippi Långstrump är ett sådant exempel.

Summa summarium: Att vissa pojkar/män spårar ur och begår våldsbrott hade säkert kunna förhindras. Små barn påverkas av samhällets stereotypa könsroller oerhört, vi måste också vara medvetna hur vi beter oss mot varann och barnen dels i familjen, dels i förskola/skola.
Här är en intressant länk om en studie av barnböcker ur genusperspektiv. Faktiskt otroligt vad mycket som kan påverka barnen utan att vi vuxna tar notis om detaljerna.

Kanske har jag spårat ur trådskaparen syfte, men jag tror ändå att i grunden hänger detta ihop.

/Annette
Borde vara obligatorisk utbildning i detta ämne för alla föräldrar, förskolepersonal och skolpersonal.

Sen säger jag inte att inte pojkar ska få leka med bilar och flickor inte med dockor. Det är inte alls det det handlar om, utan hur man leker med dockor och bilar, hur man beter sig som människa.

/Annette

F

F.d. 18368

Guest

Jag tror inte att leksakernas form och beskaffenhet har något att göra med om män blir hustrumisshandlare. Självförtroende och harmoni är avgörande för att en människa skall
lyckas få ett bra liv. Det är sannerligen inte lätt i denna galna värld.

F

F.d. 58560

Guest

Absolut bästa förslaget till regeringen!
SÄTT DE GAMLA I FÄNGELSE.
Töm fängelserna och långvårdsavdelningarna.
Låt åldringarna bo i fängelserna, där får dom tillsyn och omvårdnad hela dygnet, raster, utflykter, terapi och betalt jobb...
Dom serveras näringsrik kost, som kostar tio gånger mer än den mat våra skolbarn får i skolan...
Det finns TV på rummet, sex-rum och framför allt är allting gratis...
Inget dras från pensionen...

LÅT FÅNGARNA I STÄLLET INTA LÅNGVÅRDSPLATSERNA!
Kl. 16.00 dras persiennerna ned för natten.
Dom får bo två eller fyra personer i varje rum...
Inga gemensamhetsutrymmen, indragen efterrätt...
Vill dom ha kaffe får dom betala det med egna medel...
Hyran dras på deras blivande pension...
Vid rymning fördubblas strafftiden...
På detta vis kommer Sverige att inom kort halvera antalet fångar...

FÖR VEM VILL GÖRA NÅGOT BROTTSLIGT OCH RISKERA EN SÅDAN BEHANDLING?

Hälsningar Kerstin

F

F.d. 15874

Guest

Anette skrev:
"Borde vara obligatorisk utbildning i detta ämne för alla föräldrar, förskolepersonal och skolpersonal.

Sen säger jag inte att inte pojkar ska få leka med bilar och flickor inte med dockor. Det är inte alls det det handlar om, utan hur man leker med dockor och bilar, hur man beter sig som människa."

Kan glädja dig med Anette, att det är obligatorisk utbildning i dag för både förskole- och skolpersonal med könsroller och jämställhet. Det är en stor del av utbildningen som tar upp dessa frågeställningar har jag märkt nu de senaste åren när jag har haft lärarkandidater och det har även givit tillbaka till oss som jobbat i x antal år att vi fått upp ögonen på ett annat sätt. De flesta arbetsplaster inom förskolan och skolan har en som är ansvarig för dessa frågeställningar och varje AP möte så tas detta upp för vidare belysning, åtminstone så är det såhär i vår kommun.

Agneta

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Michael

"Ett brott är i sig förkastligt och leder nästan ofta till nya brott. Brott mot medmänniskor känns ännu värre, det må vara barn, kvinnor, män. Men det är alltid vanskligt att dömma medmänniskors handlingar utifrån en tidningsartikel. Hur väl är denna tidningsartikel underbygd med fakta? "

Detta är ett faktiskt domstolutslag,inget som tidningen hittat på.
Har själv följt fallet.

Jojje

Publikanen

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2025

Citat inlägg 24 "Det handlar inte om vård utan förvaring."

Citat inlägg 26 "Och ni som tror att det är en dans på rosor att sitta på häktet eller kåken. Besök gärna ett fängelse. Ni får då se en miljö där är inget som någon av oss skulle välja av fri vilja, så snacket om restaurangmat i 12 månader faller på sin egen dumhet."

Sakligt och bra skrivet tack.

Med vänlig hälsning.

Publikanen

F

F.d. 53498

Guest

Någon tyckte inte ämnet passade på en husbilssida. Jag tycker att den passar in här och på många andra ställen. Jag tycker det är intressant att höra klubbkamraters syn på detta och kanske andra viktiga saker i vår omvärld. Vi är ju som åker husbil nyfikna av vår natur och resvana och ser mycket runt om på våra resor. Vi har på så sätt en vidare kunskap av hur andra har det och kan också genom större kontaktytor runt om i Europa sprida våra åsikter och våra kunskaper. men det är då viktigt att vi sprider någorlunda underbyggda åsikter och inte bara stämmer in i en populistisk kör.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag tror inte att leksakernas form och beskaffenhet har något att göra med om män blir hustrumisshandlare. Självförtroende och harmoni är avgörande för att en människa skall
lyckas få ett bra liv. Det är sannerligen inte lätt i denna galna värld.

Det var faktiskt inte så jag menade, jag menade att det är fel att styra barnen när de är små till att vara på ett visst sätt, att visa att är man pojke så ska man vara tuff, inte visa känslor o.s.v.
Barn påverkas givetvis av leken och sina leksaker.
Säg inte att ett krigsdataspel med våldsamma inslag inte påverkar en tioåring...
Naturligtvis blir inte alla pojkar våldsmän av att leka med våldsamma leksaker eller ha tröjor med eldsprutande drakar på, men jag tror att en kombination av psykosocial problemmiljö i kombination med stereotypa könsroller har en negativ inverkan på vissa individer till barn. Samhället signalerar helt felaktiga signaler till barnen hur de ska bete sig. Och visst är det en betydande del genom leken och leksakerna som det sker.
Och jag tror också givetvis att den största påverkande delen är den psykosociala miljön, traumatiska händelser i barndomen o.s.v.
Men att könsstereotypa roller och könsstereotypa leksaker och lekar inte skulle påverka barnet i sitt sätt att bete sig på i sitt senare vuxenliv tror jag inte ett dyft på.

/Annette

F

F.d. 18368

Guest

Det finns hur många exempel som helst på människor som växt upp i en social torftig miljö och som har klarat sig hur bra som helst i vuxen ålder. Det finns också otaliga exempel på det motsatta. Jag tror det i högsta grad beror på vår ryggrad och förstånd hur det går. Jag har en bekant som hade de underbaraste föräldrar som ville hans bästa och ändå blev han ett människovrak. Allt som han företog sig gick på tok på grund av hans ryggradslöshet.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Förskolan är duktig på genustänkande idag. Skolorna är också på väg. Bl a har man insett att skolpengen för pojkar måste vara större än för flickor. Pojkar behöver helt enkelt mer resurser. Pojkar får oftare problem, koncentratinssvårigheter, ADHD och andra störningar i betydligt större utsträckning än flickor. Män och pojkar verkar ha betydligt svårare att hantera ilska och besvikelser. Vi har närmre till reptilhjärnan än kvinnor. Reptilhjärnan styr hjärtverksamhet och andning resten blir rena reflexer! Det är ett uråldrigt läge där man är inställd på att fly eller slåss. Vanlig hjärnverksamhet är helt förlamad. Där kan man lätt hamna när man blir riktigt skitförbannad och då har män lätt att ta till våld, även mot sina kvinnor.

Samtidigt är det mindre än hundra år sedan vi fick kvinnlig rösträtt, att kvinnor blev myndiga. Då var det också OK med ett visst våld inom familjen, osv! Så mäns våld mot kvinnor är inte något nytt problem. Tvärtom tror och hoppas jag att det får mer uppmärksamhet idag. Förr tegs det ihjäl. Man skulle inte blanda sig i andras liv.

Det finns altså biologiska, kulturella och sociala arv som fortfarande formar mansrollen. Det måste vi hantera. Många reaktioner i tråden är också typiskt manliga. Lås in, slå ihjäl, en särskild sort, osv. De kvinnliga reaktionera är oftast mer konstruktiva, vård, beabeta skolorna, genustänkande mm. Sedan ser jag också att vi närmar oss varandra och det är glädjande. Här har vi män mycket att lära av kvinnorna!

Tycker att diskussionen är bra. Den bör föras överallt! Det är helt oacceptabelt att bruka våld, särskilt i en nära relation..., alltid! Det är fruktansvärt att få stryk av någon man känner förtroende för och borde kunna lita på!

Toppen