• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Man blir så förbanad

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Sv: Man blir så förbanad

Så filma buset och anmäl till polisen!

Den buskörning av sladdbarnen är på många orter ett stort problem. Många tror att det räcker med ett foto eller en film på bilen för att det ska gå att sätta fast chauffören. Men det krävs tyvärr att man kan identifiera föraren och det är ganska svårt, speciellt om det är mörkt. Ett foto säger heller inget om hastigheten.

I vår kommun har vi regelbundna möte med polisen för att försöka stävja detta problem. Men det är svårt också för polisen. Sladdbarnen har superkoll på vilka bilar som finns i tätorten, även de civila polisbilar som finns i området. Då går det larm på FB och SMS. När polisen lyckades ta en buskörare på bar gärning och bötfällde vederbörande så skrattade killen noncharlant och svarade att alla hobbies kostar pengar. Han tyckte inte det var några problem att betala och körde glatt vidare. Effektivast är att leta fel på bilarna och kolla att de är skattade och försäkrade vilket de ganska ofta inte är.

Att försöka sänka hastigheterna och flytta bort trafiken med farthinder är inte lätt. En chikan som gör att Svensson sänker farten ses som en utmaning och tas på sladd. Vi byggde ett ganska rejält gupp där de flesta sänker farten rejält, ungdomarna gjorde en tävling redan första helgen vem som kunde hoppa längst. Jag tror det bästa är att samarbeta, information, samarbete med motorklubben m.m tror jag på, tyvärr är inte alla med på det i min kommun.

/Håkan

Toppen