• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Man blir så förbanad

F

F.d. 53340

Guest
Kör runt och spruta grus på ställpatser i Nora fem sex år i rad var i Kalmar i helgen var det lika och går i gamlebybåthamn och nu på förmiddags också det har hänt på många andra platser man blir bara så förbanad jag är nog inte ensam om detta vad ska man hitta på ta kort hinner man inte i Kalmar var det en Volvo kamouflagefärgade.
Kattis63

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Sv: Man blir så förbanad

Tråkigt att du blivit drabbad såsom du beskriver. Problemet är att vi använder samma platser som den motorintresserade ungdomarna nyttjar för sina nöjen. Tyvärr finns det inga ordnade platser/aktiviteter för dessa ungdomar. Vi är många som haft liknande intressen och gjort samma sak i vår ungdom. Vi borde kanske i stället rikta kritiken mot våra valda politiker. Som exempel kan jag nämna att den motorklubb jag är medlem i har sökt några tusen i bidrag för att förbättra vår knattebana eftersom vi inte kan ta emot alla knattar som söker sig till oss, men fått nobben av kommunen. Men man har beviljat hundratusentals kr i bidrag till den lokala fotbollsföreningens bollplan.
Hoppas att den motorintresserade ungdomen kan få nånstans att utöva sina intressen så att vi HB-turister kan få lugn och ro.

thogre

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4931
Medlemskap
2025

Är man i vuxen ålder så upplever man dessa marodörer som rena busar. Vad har vi vanliga husbilister gjort för att stå ut med buset. Vi har upplevt detta sattyg på ett antal ställplatser i Svedala. Ex Oxelösund, Arvika och framförallt i Vadstena av alla ställen. Var finns ordningsmakten, ska vi sköta det själva?

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2025

För någon vecka sedan tappade en av dessa kontrollen och sladdade in i en husbil på kajen i Hudiksvall. Då var han inte lika tuff längre utan grät och bad husbilsägaren att inte kalla på polisen. Men det gjorde han och polisen tog hans körkort på plats, bötfällde för onödigt motorbuller samt att det blir rättegång för vårdslöshet i trafik.
Så filma buset och anmäl till polisen!
Länk till artikel i Hudiksvalls tidning: Lek slutade med sladd – in i husbil - helahalsingland.se

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Man kan inte ändra på andra människor, bara sig själv! Vi övernattade i centrala Halmstad igår och såg hjulspår på asfalten från ungdomar som "bränner däck" på sina bilar under sena kvällar och blev lite fundersamma. Kollade även Grötvik där det var betydligt lugnare dock "tråkigt" lugnt, bara vi själva ock en massa saltstänk i luften som kanske inte är så bra för varken lacken & ännu icke underrädsbehandlad bil. Nu står vår pärla i Halmstads industriområde i väntan på Dinitrolbehandling, sen är det bara att dra vidare...

Det var hur lugnt som helst i centrala Halmstad och vi behövde inte flytta på oss en millimeter, kanske för att det "bara" var en torsdagkväll. Vår policy är att inte reta upp sig på "andra" då det är ingenting vi kan göra något åt, vi flyttar hellre till ett annat ställe. Att vara förbannad ligger i den mänskliga natur, MEN löser absolut ingenting!

PC300

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2025

Vi var med om liknande i Tyskland på en typ Serways, fast inget grus tack och lov. Ett antal raggarbilar av sämre kvalitet (sorry ni som gillar raggarbilar) som skrällde runt och väsnades mitt i natten in the middle of no nowhere. Efter en timme gav de upp och drog. De flesta är nog inte kriminella, fast det är ju svårt att veta var gränsen går. Kriminellt är det helt klart när de stänker grus och hotar folk. Ring polisen när det känns obehagligt. Filma om möjligt. Dessa personer behöver någon som talar om vad som är rätt och fel, det bevisar om inte annat pojken som blev ångerfull när han fattade vad han hade gjort. Att ofreda oskyldiga är olagligt. Gör det obehagligt för dem som stör - ring genast! Om vi alla polisanmäler genast så blir det väldigt obehagligt :msn_devil::msn_devil:

Tror inte det är ett curlingproblem. Vi måste ta vårt ansvar och bli bättre på civilkurage fast det är obehagligt ibland. Risken är väl annars att det blir värre tyvärr... husbilister får stämpeln fega och lätta offer och det är ju inte kul. Det är obehagligt att vara till besvär, för vissa jättejobbigt, men vi måste, för vårt eget och andras bästa i samhället, det är vårt ansvar som vuxna.

/c som har och jobbar med ungdomar :) fast inte 30-åringar :)

Senast ändrad:
F

F.d. 50034

Guest

Jeg klarer å huske da jeg var ung. Enhver åpen grusplass var en plass for lek med bil. Men det var før husbilene kom og la beslag på denne plassen.:msn_wink:

F

F.d. 52943

Guest

Även jag tyckte det var kul att blåsa runt lite grand när körkortet var ungt. Men aldrig någonsin att jag fick tanken att sladda bara för att störa någon.???
Vi var nog skiträdda för att våra föräldrar skulle få reda på att vi inte skötte oss.
Det verkar vara annorlunda idag...?

F

F.d. 55665

Guest

Skulle stå på parkeringen Torups slott för två nätter sedan. Beskedliga ungdomar men som bara väntade på att jag skulle åka stog med vältrimmade epa-traktorer och väntade. Bara att rulla vidare. Testade en annan P-plats en kilometer bort, samma sak. Så jag rullade ner till Smygehamn igen, en timmes körning men underbart att stå i lugn vid havet.

F

F.d. 55665

Guest

Torup slott/Svedala, 150610, valde att lämna då jag var ensam och det samlades ett antal ungdomar som sladdade omkring och verkade vilja bli lämnade i fred. Hörde av vänner att detta inte var ovanligt.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Skillnaden idag är att ett flertal föräldrar inte hinner/orkar ta ansvar för sin egen barnuppfostran!
NU inte alla, men tyvärr tillräckligt många...

Vi har ungdomar som är bättre informerade och vältaligare än sina egna förädlarna.
Uppfostrar vi våra barn med att tänka själva, bistår dem med att skapa eget utrymme för sunt FÖRNUFT, kommer vi flera steg framåt.

En inte helt enkel ekvation då evolutionen spinner på allt snabbare!
Lånet på husbilen skall ju betalas... Tid för barnen?
(den sista kommentaren är kanske väl utmanande men vi är ju ändå på ett husbilsforum.?.)

Vänl. Magnus

Även jag tyckte det var kul att blåsa runt lite grand när körkortet var ungt. Men aldrig någonsin att jag fick tanken att sladda bara för att störa någon.???
Vi var nog skiträdda för att våra föräldrar skulle få reda på att vi inte skötte oss.
Det verkar vara annorlunda idag...?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, det verkar tyvärr som någon liten finess missas i de flesta inlägg.
Spinna runt på asfalt är ju ett fenomen som kommit fram av driftingkonseptet och det får vi väl skylla japanska ungdomar för för det var de som började.
Men att spinna loss på grusställplatser och spruta sand och sten omkring sig (många gånger med Epa och A traktorer) går ju för det mesta ut på att försöka träffa dyra husbilar med ett så kraftigt moln av sten och damm som möjligt och inte "bara" att störa.
Lite svårt att förstå kanske men på något sätt har det blivit coooolt att göra så, och förstöra så mycket som möjligt för svenne på semester.
Det har hänt flera gånger för mig bl. a. Kivik, Dalarna m.m.
Det hände mig förra sommaren då jag ensam på en ställplats ute på landet sent på kvällen hörde en gammal Volvo A-traktor varva upp straxt intill husbilen för att dra ett grussprut. Det började regna småsten, men innan svängen var fullföljd och bara några stenar av grussprutet hade träffat min husbil så fick han champis på fordonet och motorn stannade.
Jag var på väg ut genom dörren när han frenetiskt nötte med startmotorn för att åter få igång bilen. Tyvärr hoppade skiten igång innan jag hann fram till hans dörr, och han for iväg.
Mest förbannad var jag för jag hade en precis ny ruta för 20.000:- monterad på bilen (1.500:) på försäkringen men, men .....
Jag kollade vägen som han försvann bort på, den var enligt GPS och kartor slut efter några km. med X antal hus utmed den, så chansen att hitta marodören och hans föräldrar var nog rätt stor.
Det som räddade den killen var att jag hade min gamla mor med i bilen och hon skulle inte behöva uppleva mig i en uppgörelse med föraren.
Och nej, det var inget misstag av honom, det fanns gott om plats längre bort om han bara ville spinna loss utan att försöka förstöra något för andra.

Jag har varit ung..... yngre :D....... och buskört och spunnit loss, och måste erkänna att det händer fortfarande ibland :p:, men jag har aldrig gjort det för att sabba andras ägodelar, så den biten av problemet förstår jag inte.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

En del av motorburen ungdom roar sig exempelvis med mera "seriös" verksamhet.
Skall själv till Kalvholmen i Karlstad idag kl. 10.00 och kolla på "Folkrace".
Mycket underhållande för publiken och ett utmärkt tillfälle för adrenalinstinna ungdomar att visa sina eventuella färdigheter.

(Själva bilkörningen är egentligen den minst tidskrävande delen för det läggs massvis med tid på att iordningställa bilarna inför tävlingarna.)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Skulle stå på parkeringen Torups slott för två nätter sedan. Beskedliga ungdomar men som bara väntade på att jag skulle åka stog med vältrimmade epa-traktorer och väntade. Bara att rulla vidare. Testade en annan P-plats en kilometer bort, samma sak. Så jag rullade ner till Smygehamn igen, en timmes körning men underbart att stå i lugn vid havet.

Tillåter man barn att köra sådana fordon på allmän väg så får det konsekvenser, naturligtvis!

Jappe

F

F.d. 55665

Guest

Troligen var dessa fordon inte helt lagliga.... Men vill i alla fall påpeka att dom inte var hotfulla eller på något sätt var otrevliga mot mig. Det var mitt eget beslut att flytta på mig för jag insåg vad dom hade för planer. Och dom planerna inkluderade knappast en lugn natt för min del.

Toppen