• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Man är väl inte klok!!!!!!

F

F.d. 52989

Guest
Sv: Man är väl inte klok!!!!!!

Lycka till med nya bilen.
Har själv Hobby 650 Siesta Flc. jättenöjda.

ilse o bobbie

F

F.d. 11514

Guest

Hej!
Nu kanske Jag retar upp en och annan!!! Jag tycker också att det är viktigt att leva och ta vara på det bästa i livet just i dag "Carpe diem" är mitt ledord, men det kanske sitter i något annat en den nyast husbilen...ni glömmer väl inte bort att njuta av det ni har runt omkring er naturen, maten, vinet i glaset m.m. Vi får nte glömma bort att vara lite förnöjsamma ibland, kanske tror vi att livert blir bättre med en nyare,större, lyxigare husbil....eller köper vi den för att imponera på våra husbilsvänner????
Hoppas att ni inte blir sur på mig nu när Jag sticker ut med mina åsikter, Jag vill bara tala om att Jag inte tror att gräset blir "grönare" med en ny husbil!
Siv

F

F.d. 4272

Guest

Siv
Tror nog ingen blir sur, men jag tror de flesta har bytt upp sig hela tiden.
Kan nog låta som om alla vräker sig i sprillans nya husbilar.

Kan berätta lite hur vi tänkte när vi slog på stort..

Vår första husbil var en ford transit Pilote -81.

Sen har det sakta gett lite mersmak med byte till andra modeller så man har känt in sig vad det egentligen är man vill ha ut av den, för att till slut bli en sprillans ny.
Man kan hitta nya fina bilar för 3-400000tusen.
Man får ställa sig lite frågor
Vad har jag för behov?
Ska man campa på vintern? eller bara på sommaren?

Vår Volvo som vi köpte ny, är fortfarande ny för oss -00.
Men eftersom vi haft den hela tiden och köpt den med de tillbehör vi ville ha, så känns det inte som något behov av att byta.
Den rullar hos oss i flera år till.
Så resonerar vi även med vårt husbilsköp.
En ny husbil en gång i livet, sen får den hänga med.
Förresten, så är de inte nya så länge.
Men vad gör det om man trivs med den.
Sen är man ju i olika stadier i livet, barnen stora. Huset kanske har man bott i länge och amorterat på.
Allt måste ju ställas till varje persons ekonomiska förmåga och vad man vill lägga pengarna på.

Vi flyger inte på charterresor och känner inte speciellt för det heller.
Gräset blir nog inte grönare, men med ett glas vin i handen så blir det skönare....:wideeyed:
//Lotta

Senast redigerad av en moderator:

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

:)
Hej!
Nu kanske Jag retar upp en och annan!!! Jag tycker också att det är viktigt att leva och ta vara på det bästa i livet just i dag "Carpe diem" är mitt ledord, men det kanske sitter i något annat en den nyast husbilen...ni glömmer väl inte bort att njuta av det ni har runt omkring er naturen, maten, vinet i glaset m.m. Vi får nte glömma bort att vara lite förnöjsamma ibland, kanske tror vi att livert blir bättre med en nyare,större, lyxigare husbil....eller köper vi den för att imponera på våra husbilsvänner????
Hoppas att ni inte blir sur på mig nu när Jag sticker ut med mina åsikter, Jag vill bara tala om att Jag inte tror att gräset blir "grönare" med en ny husbil!
Siv

Hej !

Jag tror nog att jag förstår hur ni tänker!

Men det är nte hela sanningen hela vägen
Vi har uppleft problem med våran bil, som vi inte har fått rätsida på.

Tack Vare Forsbergs har vi fått ett väldigt bra erbjudande där vi bla slipper krypa
och istället fått härliga ytor där vi slipper tänka på våra reumatiska problem.

Att slippa böja sig hela tiden för att komma åt allting känns bara skönt.

Men att det är ännu en ny bil på kort tid för oss, styr vi ju själva.

Och efter vad jag vet.... är det ingen som hjälper oss att betala den.

Så med andra ord....

Vi vill defenitivt inta skryta eller imponera på våra vänner i klubben.

Utan bara förklara ......

Att...Man är inte riktiigt klok....
men som jag har sagt tidigare.
Man lever bara en gång..........och knappt det.

Och tack alla ni som har varit på min sida i detta tydliga dilemma enl. somliga!

Vi har inte mer guld än alla andra, men försöker ändå att njuita av livet nu.:wub:

Hoppas ni förstår!

Var rädda om varandra :spinny:

F

F.d. 16416

Guest

Hejsan,
Lycka till med nyförvärvet. Fint att allt löste sig för er. Hoppas få höra era nya erfarenheter på ett eller annat sätt.
Mona-Lsa och Owe

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Grattis till nya husbilen. För egen del känns det just nu som vi aldrig kommer att byta husbil med tanke på all den tid som lagts ned på den. Såväl utvändigt (varenda millimeter är skärskådad) som invändigt (ny klädsel). Det spelar ingen roll att bilen var ny. Sålänge inte en en husbil är robottillverkad litar jag inte riktigt på att allt är up to date (Tänk vad rätt man haft ibland) Jag tror nog att de flesta av oss husbilsägare har ett rent och skinande tak. Frågan är dock hur många som bemödar sig att krypa under och se till att allt är skinande blankt där också (rost göres sig icke besvär). Det gör att jag nog håller tillgodo med det jag har. Men som sagt var.... Grattis till er och den nya husbilen och glöm nu inte att kolla bilen såväl ovan som under.:)

Bilagor

• P1010227.JPG
    P1010227.JPG
    2,4 MB · Visningar: 8
  • P1010235.JPG
    P1010235.JPG
    3,3 MB · Visningar: 10

Chris o Benny

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2025

Också vi vill instämma och gratulera till den nya Hobbyn (bilen alltså). Vi är nog lika tokiga vi som också är inne på vår tredje bil men på 9 år. Men vi trivs så bra med vår nya Laika, efter 550 mil till Italien och åter, och hoppas att ni skall göra det samma med er nya bil! //Christina och Benny

F

F.d. 4272

Guest

Ja, bilar ska rulla.
Vi har åkt över 800 mil sen 26 september och då bara i Sverige.
I december bär det iväg 6 veckor ut i Europa.
Milen får man inte räkna, bilen är till för att användas.
Tror att den med all service den kommer att få kommer att må bra av att hållas igång.
Sen har ju vi tänkt att ha den länge och vem bryr sig om mil på en gammal trotjänare med en ägare.
Godnatt//
Lotta

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29837

Guest

Hej!
Vi har också ställt oss den frågan. Köpte vår första husbil 1990 en Swift Kontiki som vi var så nöjda med. Vi hade den i 13 år . Vi måste göra ett akut husbilsbyte 2003 eftersom det regnade in i den. Det upptäckte vi vår första semesternatt . Åkte till husbilshandlaren och köpte en Elnagh Sleek . Den hade vi bara den sommaren. Vi trivdes inte alls med den. 2004 köpte vi en Elnagh Slim 2 . Den bytte vi i nov 2006 till en Elnagh Slim5. Jag har tidigare berättat att den hade fuktskador som skulle kosta 50000kr att laga. Istället för att laga den så bytte vi igen, till en Rapido 746f som vi nu väntar på. Det här har blivit mycket dyrt som säkert alla förstår, men man måste ju bara ha en husbil.

Hälsningar Marianne och Bengt i Torslanda

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej!

Jag läste om era vedermöder ang. husbilsbytet.
Vill önska er lycka till med den nya bilen.

Visst blir det dyrt att byta bil lite för ofta.
Men i mitt läge fick vi tillbaka pengarna som vi gav, så det känns väldigt bra.
Skall provköra den nya i morgon.

Ha en trevlig Söndagskväll!

gunnar20

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
760
Medlemskap
2025

Vi håller med. Bytte precis en fantastisk bil till en ännu bättre efter bara 2 år med precis samma inställning som Ni. Vi kan inte leva i morron - vi lever nu!!! Det gäller att ta vara på det vi har just i detta ögonblick. Har man möjlighet så - gör det man vill just nu! Det är svårt att ångra sig efteråt!!!

Senast ändrad:

Leammi

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2025

Håller helt med Er. Vi som kommer upp i 60-års åldern har många drömmar vi vill förverkliga och nu har du gjort det. Vi har i alla år drömt om att åka QE2 till New York medan vi hade ben och huvud i behåll. Så nu har vi gjort det i påskas och nu kan vi koncentrera oss på en trevlig semesterresa i Frankrike under 6 veckor i sommar
Ha en trevlig sommar med den nya bilen.

.

]

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

När man läser den här tråden så ser man att man kanske inte var helt unik, trots att vi redan efter tre veckor bytte till en annan husbil.

I vårt fall var den första husbilen ett prov på om vi gillade det eller inte. Kanske hade varit klokare att först hyra, men nu gjorde vi inte det.

Efter en fin första resa, som tog oss runt Östersjön. Trots en resa som inte alls var fri från nybörjartabbar, så konstaterade vi i alla fall att den här mobila resformen passade oss och vi gillade det. Bilen var mycket bra, men inte optimal för oss.

Vi upptäckte saker som vi ville ha, t.ex. AC, en större motor, lite större ytor och att en helintegrerad bil motsvarade mera våra önskemål.

Nu har vi bytt och snart ger vi oss ut i Europa igen på vår andra resa.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Grattis till den nya husbilen och vi tänkte likadant när vi bytte för även vi kände en del som gått bort förtidigt och även en del som kommit upp i pensionsåldern och blivit sjuka så dom inte orkar göra något .

Vi köpte ingen ny men vi är nöjd med denna Hymern och den har nybilskänsla kvar och vi byttte upp oss 15 års modeller och 15000 mil mindre .

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

Hej! Vi är i 70 års åldern och efter 1½ år så är vi inne på våran andra Husbil, har kört om kring i Europa i år ca 800 mil. Vi tänkte som så att vi skall använda pengar som vi har till att njuta av livet för vi kan inte ta med oss dom till andra sidan. Barnen har så att dom reder sig och vi har sagt till dom att det blir inget arv att strida om.
Mvh Frank

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Nyfiken,
det tycker jag också är en klok inställning, det gäller ju att leva nu och inte sedan.
Nu för tiden reder sig mestadels barnen själva utan vår hjälp.
V-backen ;)

Toppen