Då var vi här igen. Riktat till hen som känner sig träffad.
Lägg ner det jxvla tjaffste om "är det guld i koppen" trött på den stilen.
Brukar säga till våra kunder som otrevligt kommenterar något om priserna
med att jag skulle kunna bjuda på kaffet men tar betalt för värme, lokal, personal, maskiner mm, mm
Skatten är en helt annan sak, och helt galen.
Här följer lite rolig läsning en bekant till mig skrev i en blogg.
En arg man ger mig en ekonomisk uppläxning smaksatt med både ilska och saliv. Men för att svara på frågan tänkte jag snabbt gå igenom vad som krävs av en restaurang för att leverera en kall öl till den arga mannen för femtioåtta surt förvärvade kronor.
För det första behöver vi öl. Det är ganska enkelt ordnat, krogen får det till och med lite billigare än tolv spänn per enhet. För det andra behöver vi en bartender eller servitör. Det är jag det. Hejsan. Trots mitt vildvuxna skägg och avslappnade inställning till livet så är jag långt ifrån gratis. Bra personal kostar pengar. Förutom min lön betalar även min arbetsgivare sociala avgifter såsom pension, sjukförsäkring, mänskliga rättigheter och annat trams.
Det hade också varit bra med en lokal, gärna nånstans där det cirkulerar folk. Hyra eller köpa, det kostar ganska mycket vilket som. El och vatten hade också vart kanon. Köpa lite möbler kanske. Stolar är förvånansvärt dyrt, speciellt i förhållande till den takt de går sönder i. Några glas att hälla upp ölen i. En diskare att diska glasen, även hen med både lön och mänskliga rättigheter. Några kylar, kall öl är ju gott. Ett par kassor för att kunna ta betalt.
Sen får vi inte glömma bort att det är olagligt i Sverige att servera alkohol utan att kunna servera lagad mat. Därför behöver vi ett kök. Ugnar, spisar, fläktar, dyra japanska knivar och mer prylar att lista än det finns utrymme här. Kockar, givetvis. En matsal med fler stolar som går sönder. Servitriser och servitörer som går och röker hela tiden. Krita för att göra en rökruta.
Musik vill vi också ha! Coverband för att spela Who The Fuck Is Alice ungefär 1,3 gånger per afterski. En DJ med bakåtvänd keps för att få igång dansgolvet. Men innan det händer måste vi komma ihåg att det är olagligt i Sverige att dansa på krogen. Dans och alkohol är en livsfarlig kombination (seriöst alltså, detta är lagstadgat). För att dans (mer än två personer som rör sig rytmiskt till musik) ska kunna tillåtas måste restaurangen skaffa ett särskilt danstillstånd. Danstillståndet kräver ett visst antal ordningsvakter på plats när dans kan förekomma. Vakterna är där för att förhindra allvarliga potentiella brott som att dricka alkohol utan att äta varm mat samtidigt eller fuldansa till eurodisco. Ordningsvakter är guld värda för att behålla en respekterad stämning i lokalen och guldet de är värda blir de betalade av restaurangen.
Nu har jag bara skrapat på ytan av vad restauranger har för utgifter. Det här inlägget skulle kunna göras mycket längre men jag börjar redan känna mig tjatig. Vad händer då om vi har en öl för femtioåtta kronor och tar bort kostnaden för bartenders, servitriser, kockar, bardiskar, garderober, vakter, DJs, dansgolv, a la carte-menyer, drinkpinnar, pissoarer, shotglas, öltappar, PA-anläggningar, hovmästare, rökmaskiner, kvittorullar, stora isbitar, tallrikar och allt annat som kan finnas på en krog? Jo, då får vi en betydligt billigare ljummen Sofiero som man kan avnjuta själv i hemmets lugna vrå. Inget fel med det, då kan man samtidigt ligga i soffan och kolla på Family Guy.
För att komma till poängen så tjänar restauranger inte mycket pengar. Medianvinstmarginalen (förenklat sagt vinst i procent på inkomster efter alla utgifter) för restaurangbranschen ligger på ungefär 2% (enligt undersökning från Visita). När en krog i Sverige tjänar 100 kronor tar genomsnittet ut 2 kronor i vinst. Det är inte mycket. Men vi som blir kvar i branschen år efter år gör det inte för pengarna. Vi fortsätter jobba med det vi gör för vår kärlek till mat, dryck och människor. Och kärleken är ändå det viktigaste som finns.
Fred, kärlek och Fernet
Han som skrev det