• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Magnetventil toa

Krabaten

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9413
Medlemskap
2022
För andra året i rad har magnetventilen till toan (Thetfords), frusit sönder. Hur gör ni för att slippa detta problem ?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.151
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Så ser det ut hos oss också, men problemet är att den vita ”muttern” sitter sjukt hårt även om man använder en tång eller polygrip. Mekanikern idag sa åt oss att alltid lossa på den inför vintern, men verkar omöjligt. Hur gör du?
Jag har väl tur för muttern sitter inte så hårt, men jag lossar "slangklamman" intill ventilen
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
599
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Sv: Magnetventil toa

Inte för att det spelar någon roll men vad har vattenpumpar att göra med denna tråd?
Är själv nyfiken på magnetventilen då jag själv fått byta till en kostnad på 871 kr, kan vara bra med tips så man slipper den kostnaden igen.
Mvh
Pelle
Vattenpumpar har ju mycket med att göra hur man får bra tryck på spolning i toan! Finns ju pumpar som ger uppemot 20 liter/minut och de måste ge bättre spolning? Alternativet är ju som på bilden 2 normala pumpar i serie. Spolning i toan ska ju när den fungerar som tänkt ge en så kraftig vattenstråle att den går runt hela skålen och sköljer ner i framkant!
 

Elina&Christer

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
25978
Medlemskap
2024
Vattenpumpar har ju mycket med att göra hur man får bra tryck på spolning i toan! Finns ju pumpar som ger uppemot 20 liter/minut och de måste ge bättre spolning? Alternativet är ju som på bilden 2 normala pumpar i serie. Spolning i toan ska ju när den fungerar som tänkt ge en så kraftig vattenstråle att den går runt hela skålen och sköljer ner i framkant!
Första tecknet på trasig magnetvintil är dels att toan spolar liiiiite sämre, det andra att utrymmet där kassetten är har lite vatten på golvet. När det blir riktigt illa är det mycket vatten i utrymmet, vattnet forsar fram därinne när man spolar i toan och dålig, om ens någon, spolning i toan när man trycker på knappen. Då rinner vattnet ut på backen bredvid bilen. Lärt mig den hårda vägen. Så håll koll!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.487
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Vattenpumpar har ju mycket med att göra hur man får bra tryck på spolning i toan! Finns ju pumpar som ger uppemot 20 liter/minut och de måste ge bättre spolning? Alternativet är ju som på bilden 2 normala pumpar i serie. Spolning i toan ska ju när den fungerar som tänkt ge en så kraftig vattenstråle att den går runt hela skålen och sköljer
Vattenpumpar har ju mycket med att göra hur man får bra tryck på spolning i toan! Finns ju pumpar som ger uppemot 20 liter/minut och de måste ge bättre spolning? Alternativet är ju som på bilden 2 normala pumpar i serie. Spolning i toan ska ju när den fungerar som tänkt ge en så kraftig vattenstråle att den går runt hela skålen och sköljer ner i framkant!

Vattenpumpar har ju mycket med att göra hur man får bra tryck på spolning i toan! Finns ju pumpar som ger uppemot 20 liter/minut och de måste ge bättre spolning? Alternativet är ju som på bilden 2 normala pumpar i serie. Spolning i toan ska ju när den fungerar som tänkt ge en så kraftig vattenstråle att den går runt hela skålen och sköljer ner i framkant!
Nu handlade det väl om magnetventilen till toan och står det vatten kvar i den när du gör vintervila så har du förmodligen en sönderfrusen koppling och det har jag råkat ut för då bilen förvarades utomhus.
Jag uppfattade att det var läckage i toadelen vid magnetkopplingen och är kopplingen trasig och du spolar så rinner vattnet ut där, sen spelar det ingen roll vilken vattenpump du använder.
Och efter mitt misstag skruvar jag alltid loss kopplingen, när vintervila sker.
Jag kanske uppfattade första inlägget fel.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
599
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Nu handlade det väl om magnetventilen till toan och står det vatten kvar i den när du gör vintervila så har du förmodligen en sönderfrusen koppling och det har jag råkat ut för då bilen förvarades utomhus.
Jag uppfattade att det var läckage i toadelen vid magnetkopplingen och är kopplingen trasig och du spolar så rinner vattnet ut där, sen spelar det ingen roll vilken vattenpump du använder.
Och efter mitt misstag skruvar jag alltid loss kopplingen, när vintervila sker.
Jag kanske uppfattade första inlägget fel.
Frågan är om magnetventilen kan ha ett sådant fel att den bara öppnar lite och därmed reducerar pumpens tryck?
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
425
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Frågan är om magnetventilen kan ha ett sådant fel att den bara öppnar lite och därmed reducerar pumpens tryck?
Det sitter en sil i magnetventilen som kan/brukar sätta igen sig med åren. Den kan man ta ut och spola rent.. Hade detta fel förra våren och då spolade det knappt halva runt i koppen.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
599
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det sitter en sil i magnetventilen som kan/brukar sätta igen sig med åren. Den kan man ta ut och spola rent.. Hade detta fel förra våren och då spolade det knappt halva runt i koppen.
Jo jag gjorde just detta men silen var ren så jag chansar på att pumpen ger dåligt tryck och byter den. Är ju väldigt olika tryck på dränkpumpar när man läser specifikationerna!
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Har flyttat på min magnetventil liknande det som beskrivs i det bifogade dokumentet.
Kommer då lätt åt att lossa på slanganslutningen för att få bort vattnet ur magnetventilen.
När jag tömt vattensystemet på hösten suger jag ur systemet med en våtdammsugare. Får då ut ytterligare ett antal liter.
 

Bilagor

  • Flytta Magnetventil.pdf
    672,4 KB · Visningar: 40

Elina&Christer

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
25978
Medlemskap
2024
Nu handlade det väl om magnetventilen till toan och står det vatten kvar i den när du gör vintervila så har du förmodligen en sönderfrusen koppling och det har jag råkat ut för då bilen förvarades utomhus.
Jag uppfattade att det var läckage i toadelen vid magnetkopplingen och är kopplingen trasig och du spolar så rinner vattnet ut där, sen spelar det ingen roll vilken vattenpump du använder.
Och efter mitt misstag skruvar jag alltid loss kopplingen, när vintervila sker.
Jag kanske uppfattade första inlägget fel.
Nej då, du uppfattade helt rätt. Mekanikern som fixade felet sa också att vi måste skruva loss kopplingen inför vintern. Det blir jobbigt, sitter ju så hårt men vi får väl bita ihop o ta i.
 
Toppen