• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

magnetventil till gråvattentank

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Hej!
Mitt vred till gråvattentanken sitter illa till på min gamla Merca. Det sitter långt in under så jag blir garanterat smutsig varje gång jag ska tömma min 30l behållar...!! Så nu letar jag efter en magnetventil som jag kan montera på slangen. Är det någon som vet om någon lämplig och billig?

MVH

Linus
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: magnetventil till gråvattentank

Vanliga magnetventiler tätar ibland dåligt till avloppsvatten.
Små matrester, hårtussar och liknande fastnar ibland på gummipackningen och då droppar det.

En motorstyrd kulventil fungerar lite bättre eftersom den kan skära sönder sörjan när den stängs.
Fast det beror förstås på sörjans beskaffenhet, om det sitter ett kycklingben i vägen lär det bli svårt att stänga ventilen...

Exempel på en sådan ventil hos Waterproff: Motorstyrd kulventil för 12V

Men billigt är det inte, en 1/2-tumsventil kostar runt 500kr och en 3/4-tumsventil runt 700kr.
Dessutom tillkommer frakten som lär kosta mellan 120 och 200kr.

Jag kan inte ge något omdöme om waterproff.se eftersom jag aldrig handlat något där.
 

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Sv: magnetventil till gråvattentank

Japp! Det var något sådant jag var på jakt efter! Då är bara frågan hur man kopplar det elektriska... Får ringa dom imorgon och förhöra mig:)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: magnetventil till gråvattentank

Jag har aldrig handlat på aliexpress, men Ebay har i alla fall ett bra konsumentskydd om varan inte skulle komma dig tillhanda av någon anledning. Man får helt enkelt pengarna tillbaka från Ebay.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: magnetventil till gråvattentank

På min lilla vårresa så behagade impellern till tömningspumpen paja. Jag klarade mig ändå med vanlig tömning via manuell kulventil. För att i framtiden ha lite mera hanteringsutrymme så funderar jag på att skaffa en motordriven kulventil. Vad jag undrar över är om det finns olika ventiler: NC, normally closed och NO normally open. Jag har inte sett dessa beteckningar på Kinaventilerna.

Det kanske bara är att polvända likströmmen så får man antingen NC eller NO?!

Jappe
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: magnetventil till gråvattentank

Njae, öppna eller stäng vill du nog ha koll på själv, kan inte se vad det skulle spela för roll mer än på ett schema, antar att den inte går till "normalläge" vid strömlöst utan du kör den dit du vill o där är den tills du kör den åt det andra läget, normalt eller onormalt...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: magnetventil till gråvattentank

Magnetventiler har jag stor erfarenhet av som gammal bryggare men dessa motordrivna ventiler vet jag ingenting om. Hur ska jag veta om ventilen är stängd eller öppen om jag inte står bredvid och tittar?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: magnetventil till gråvattentank

Jo men om jag kör i 130 på Autobahn i ösregn och kanske råkar komma när strömbrytaren, hur ska jag då veta om ventilen är öppen eller stängd. Sprutet från bakhjulen döljer ju eventuell tömning! Finns det någon indikering på detta eller kan man fiffla ihop något sådant själv?

Jappe
 
Senast ändrad:
K

kurre

Guest
Sv: magnetventil till gråvattentank

Hej.
Westline Boats i Trollhättan montetar eller säljer eldrivna kulventiler som fungerar perfekt.
Kan monteras både på gråvattnet samt septitank.
Tel. 0520-480800 fråga efyer Johan.
 

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Sv: magnetventil till gråvattentank

Jag har nu köpt motorventil!!! Beställde 2 st från Kina.

Har letat runt och lärt mig lite..... Det finns både NC och sådana som man får polvända.

Jag beställde en som har kopplingsschema CR03 (verkar vara lite standardliserat med vad dom heter) CR01, CR02, CR03, CR04 mfl

Denna CR03 har tre kablar: PLUS-MINUS- och en signalkabel för att öppna ventilen. När man sedan slutar förse signalkabeln med ström så stänger sig ventilen automatiskt och ställer sig sedan i "viloläge".

Enl mig så borde denna variant vara den smidigaste att använda och bygga in!

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Annonsering inte tillåtet i vanliga trådar. Sätt ut en annons under Annonser i den översta grå listen. Detta är kostnadsfritt.

HBK Web
 

Bilagor

  • motorventil.jpg
    motorventil.jpg
    3,1 KB · Visningar: 1.165

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: magnetventil till gråvattentank

Hej!
Har svårt att nå o vrida on handtaget till avtappningskranen som sitter bakom höger bakhjul o bakom en liten skärm. Har en Hymer 508 -09:a.
Tror ni en elektrisk kulventil enl ovan skulle kunna monteras? Skulle underlätta mycket. Är Westline boats i Trollhättan fortfarande ett alternativ?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: magnetventil till gråvattentank

Jo men om jag kör i 130 på Autobahn i ösregn och kanske råkar komma när strömbrytaren... /Jappe

Hej Jappe, du har säkert löst ditt problem från förra året och monterat en el-kulventil som heter "duga" (skulle vilja ha en sådan själv). För ca 20-30 år sen löste man problemet med en vajer som gick till kulventilens arm och fungerade ungefär som handbromsen. Man visste när man öppnade eller stängde ventilen då ventilen styrdes mekaniskt. Det kanske är förlegat med vajrar med dagens teknik, men skulle ändå fungera ganska ypperligt om det inte fanns några nya regler som kommit på senare tid... (OBS! länken gäller endast för båtfantaster, ej HB ägare).
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: magnetventil till gråvattentank

Jag har en impellerpump som tömmer tanken. I tanken hamnar både svart- och gråvatten vilket ger en trivsam soppa som är lätt att tömma. Svartvattnet är först malt i en kvarn efter vattentoiletten. Skulle jag av någon anledning inte vilja använda det normala tömningsförfarandet (köra på gallret, sikta och trycka på knappen) så kan jag lägga ut en slang för tömning, antingen via pumpen eller självtryck.

Apropå övergödningen så tror jag inte båttoiletterna bidrar med särskilt mycket kväve till Östersjön. Den nya lagen verkar vara ett trick från myndigheterna för att lugna populasen!

utsl.JPG
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: magnetventil till gråvattentank

Jag har en impellerpump som tömmer tanken. I tanken hamnar både svart- och gråvatten vilket ger en trivsam soppa som är lätt att tömma. Svartvattnet är först malt i en kvarn efter vattentoiletten. Skulle jag av någon anledning inte vilja använda det normala tömningsförfarandet (köra på gallret, sikta och trycka på knappen) så kan jag lägga ut en slang för tömning, antingen via pumpen eller självtryck.

Apropå övergödningen så tror jag inte båttoiletterna bidrar med särskilt mycket kväve till Östersjön. Den nya lagen verkar vara ett trick från myndigheterna för att lugna populasen!

Visa bilaga 87683

Då kan vi tömma vid kajkanterna är ju ställplatser vid dom flesta hamnarna idag ;)

/Pelle
 
Toppen