• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MA-VE Hydrauliska stödben

sunnanö

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
16324
Medlemskap
2024
Hej
Jag har en KABE X880 2019 med installerade stödben som börjat bära sig konstigt åt, jag började få felmeddelande i appen att det var för låg laddning i bilbatteriet och att jag skulle ladda. Men vad jag kan se så visar batteriet full laddning. Till slut så köpte jag ett nytt bilbatteri men med samma resultat. är det någon mer som känner igen problemet och ev har någon lösning, vår KABE verkstad har inte kunnat hjälpa mig. hittar heller ingen hemsida där man kan skriva till och få hjälp. Väldig irriterande.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Bilbatteri? Menar du start eller bodelsbatteri? Ofta är stödbenen kopplade till startbatteriet vilket inte alltid är så lyckat men ibland går stödbenen på bodelen,men har ingen erfarenhet av just MA-VE.
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Min erfarenhet av stödben är att dom kopplas ofta på startbatteriet, vilket jag inte ser några problem med.
Det har varit ganska många nu i vinter som fått problem, marginalerna blir ju ganska små på ett startbatteri när det blir kallt, men har man koll på läget och motorn får gå när man använder benen så går det ju bra!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.809
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej
Jag har en KABE X880 2019 med installerade stödben som börjat bära sig konstigt åt, jag började få felmeddelande i appen att det var för låg laddning i bilbatteriet och att jag skulle ladda. Men vad jag kan se så visar batteriet full laddning. Till slut så köpte jag ett nytt bilbatteri men med samma resultat. är det någon mer som känner igen problemet och ev har någon lösning, vår KABE verkstad har inte kunnat hjälpa mig. hittar heller ingen hemsida där man kan skriva till och få hjälp. Väldig irriterande.
Va e det problem med hydraliska stödben??

Tur jag kör med saxdomkraft och skruvdragare.

Men det e jag det......
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej lite fundersam, är det en app till stödbenen som säger att det är dålig spänning från batteriet som är problemet. Eller är det en app till batteriet som säger att det är dålig spänning i det när stödbenen tar ström.

Det lite tråkiga svaret blir som vanligt att man måste nog mäta. Om det är en app till stödbenen som säger till så måste man ju mäta vid "boxen" till stödbenen om inspänningen viker sig när stödbenen körs. Om spänningen sjunker där så får man mäta på batteriet om spänningen även sjunker där lika mycket. Om batteriet håller spänningen men den sjunker vid boxen så måste det vara/blivit dålig kontakt eller ev. att kablarna ligger på gräsen i storlek, kanske just när det blir kallt och saker går trögt och drar mer ström.

Om det är startbatteriet som används så bör man nog ha bilen igång så den laddar under användning av stödbenen, och inte offra ström från batteriet med avstängd motor inför nästa start av bilmotorn.

Det som verkar rätt underligt är väl att verkstaden inte hittade ett fel som något spänningsfall, eller betyder "har inte kunnat hjälpa mig" att de inte hade tid att titta på det.

Förstår om det kan vara problem att mäta och få koll på felet, men lite mätningar så man till att börja med vet att det är spänningsfall någonstans i strömförsörjningen är nog ett måste för att komma fram till något, så det inte är det tråkiga som händer ibland nu för tiden att det är fel på avkänningen och inte på saken den skall övervaka.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

sunnanö

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
16324
Medlemskap
2024
Bilbatteri? Menar du start eller bodelsbatteri? Ibland är stödbenen kopplade till startbatteriet vilket inte är så lyckat men oftast går stödbenen på bodelen men har ingen erfarenhet av MA-VE
Enligt installatörer så ska man inte koppla till bodelsbatteriet utan startbatteriet av någon anledning som jag inte fått nått svar på.
 

sunnanö

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
16324
Medlemskap
2024
Jag har till 99% motorn igång när jag kör stödbenen, men de e jag de, mina går på startbatteriet, en E&P filosofi.
Om jag startar motorn när stödbenen är nere så blir det ett larm och stödbenen åker upp. Jag har inte tänkt på att prova ta ner stödbenen med motorn igång. Måste testa.
 

sunnanö

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
16324
Medlemskap
2024
Hej lite fundersam, är det en app till stödbenen som säger att det är dålig spänning från batteriet som är problemet. Eller är det en app till batteriet som säger att det är dålig spänning i det när stödbenen tar ström.

Det lite tråkiga svaret blir som vanligt att man måste nog mäta. Om det är en app till stödbenen som säger till så måste man ju mäta vid "boxen" till stödbenen om inspänningen viker sig när stödbenen körs. Om spänningen sjunker där så får man mäta på batteriet om spänningen även sjunker där lika mycket. Om batteriet håller spänningen men den sjunker vid boxen så måste det vara/blivit dålig kontakt eller ev. att kablarna ligger på gräsen i storlek, kanske just när det blir kallt och saker går trögt och drar mer ström.

Om det är startbatteriet som används så bör man nog ha bilen igång så den laddar under användning av stödbenen, och inte offra ström från batteriet med avstängd motor inför nästa start av bilmotorn.

Det som verkar rätt underligt är väl att verkstaden inte hittade ett fel som något spänningsfall, eller betyder "har inte kunnat hjälpa mig" att de inte hade tid att titta på det.

Förstår om det kan vara problem att mäta och få koll på felet, men lite mätningar så man till att börja med vet att det är spänningsfall någonstans i strömförsörjningen är nog ett måste för att komma fram till något, så det inte är det tråkiga som händer ibland nu för tiden att det är fel på avkänningen och inte på saken den skall övervaka.

M.v.h. JANKRO.
Tack för svaret, det är en app för stödbenen som säger att batteriet behöver laddas, om man kör från panelen i bilen så får man bara larmsignal. Benen är kopplade till startbatteriet och se mitt tidigare svar. Bra idé att mäta på batteriet och styrlådan när man kör ner benen, ska testa det.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja det behövs nog lite mätningar. Om man har motorn igång (vilket borde kunna gå för att få rejält med ström) så har man ju, lite beroende av generator ca.14V och mer ström tillgängligt som kanske kan hjälpa upp problemet.
Men en kontroll/mätning av vad som strular behövs nog så det inte bli värre.... Kan ju som sagt normalt ligga nära gränsen om det började strula samtidigt med kyla som kärvar till både batteri, mekanik m.m. så varningen ger signal.
(Hade verkstaden inte tid att kolla eller hittade de inget fel.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2024
Jag monterade MA-VE på vår husbil och i satsen så ingick inte kablar till batteriet
Pumpen sitter bak och batteriet fram så det behövdes en lång och grov kabel till detta
Kanske någon snålade på det vid monteringen
Bara en tanke
/Nicklas
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Om jag startar motorn när stödbenen är nere så blir det ett larm och stödbenen åker upp. Jag har inte tänkt på att prova ta ner stödbenen med motorn igång. Måste testa.
Motorn ska alltid vara på när du kör med benen för att skona batteriet, nästa gång du startar ska dom åka upp automatisk!
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Om benen åker upp med någon form av automatik då man startar motorn betyder det i förlängningen att man inte kan stå på tomgång för värme/laddning, är det rätt uppfattat ?
 

sunnanö

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
16324
Medlemskap
2024
Hej, ja det behövs nog lite mätningar. Om man har motorn igång (vilket borde kunna gå för att få rejält med ström) så har man ju, lite beroende av generator ca.14V och mer ström tillgängligt som kanske kan hjälpa upp problemet.
Men en kontroll/mätning av vad som strular behövs nog så det inte bli värre.... Kan ju som sagt normalt ligga nära gränsen om det började strula samtidigt med kyla som kärvar till både batteri, mekanik m.m. så varningen ger signal.
(Hade verkstaden inte tid att kolla eller hittade de inget fel.)

M.v.h. JANKRO.
Nä verkade som dom inte hade kunskap om problemet. Några skriver här om att ha motorn igång när man kör systemet och det har jag tagit för givet att det inte funkar genom att benen åker upp om man startar motorn. Men jag ska testa att köra ner benen med motorn igång när det blir lite varmare ute. Ska också testa att mäta samtidigt som benen manövreras som du föreslog tidigare. Har också funderat på att koppla benen till bodelsbatteriet då jag har Lithium 304 Ah men vet inte varför MA-VE säger att man inte får koppla så.
 

sunnanö

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
16324
Medlemskap
2024
Jag monterade MA-VE på vår husbil och i satsen så ingick inte kablar till batteriet
Pumpen sitter bak och batteriet fram så det behövdes en lång och grov kabel till detta
Kanske någon snålade på det vid monteringen
Bara en tanke
/Nicklas
Har du kopplat till startbatteriet ? Och inte haft några problem ? Mina ben funkade bra i början men har börjat bråka nu.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Om benen åker upp med någon form av automatik då man startar motorn betyder det i förlängningen att man inte kan stå på tomgång för värme/laddning, är det rätt uppfattat ?
Det är en säkerhetsfråga, man ska inte kunna köra iväg med benen nere! Måste du stå på tomgång för laddning så har du problem dessutom är det ju olämpligt och olagligt!
 
Toppen