• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Många husbilar på campingplatsen

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Många husbilar på campingplatsen

Hej
Helt klart, spelar priset/natt roll. Vi är glada amatörer och tycker att det mästa ger sig efter hand. Fram till 1/4 har de flästa campingar varit stängda och då har det blivit någon av de ställplatser som finns HBK -listan. Tyvär kommer vägpiraterna som ett brev på posten samtidigt med vårvärmen, detta faktum gör att vi väljer campingplatser före natursköna parkeringar längs vägen. Men i oktober fortsätter vi vårt underbara fria liv i husbilen.
Bertil

M

mosses

Guest

Nä nu är ni väl för tråkiga! Var oen får väl stå var den vill. Klart att det ska vara lagligt Men vi är ju alla olika.Låt oss njuta av ledighet o natur o trevligt sällskap om vi vill ha det.Trevlig sommar.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Står gärna på Camping och det är inte priset det handlar om utan att vi varje gång åkt söderut och tagit in på Camping har vi hamnat i rena komposten och dessutom till samma pris som dom på gräddhyllan.
Önskvärt vore om Campingägarna gjorde ordning ställplats på campingarna för husbilar så det motsvarar priset man betalar och slipper hamna längst ned i kedjan, det är det jag är så förbaskad över att betala 495kr och hamna i skiten på en Camping och ibland måste ha draghjälp för att komma iväg.
Nämnas kan att vi är i arbetsför ålder och måste anpassa oss efter det om nu någon funderar.
Nu hukar jag mig inte mer :D

/Pelle

D

Deleted member 11118

Guest

I sverige står jag alltid på campingplats om jag inte är på någon organiserad träff. Utomlands blir det ungefär 60% camping och 40% stellplatz. ☺☺

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Tack för alla synpunkter. Håller med om att det finns en del campingar som är bedrövliga. Särskilt utomlands. Vi campar dessutom väldigt sällan under högsäsong så vi slipper köerna och fotbollen.

Bästa platserna tycker jag är där man själv får välja ut en plats innan incheckningen.
Vi använder aldrig deras duschar och toaletter men förbrukar el till max. På platser vi väljer nu i april betalar vi för det mesta 170:- + 40:- för el.

Vi är dessutom nära 80 så vi är inte ute efter kvällsrestauranger utan vill ha det lugnt och skönt. Ta därför mina funderingar i relation till det.

Mina farhågor kvarstår dock vad gäller mängden husbilar som stadigt ökar. Hoppas att man inte tycker att vi husbilsägare "brer ut oss".

Alve

F

F.d. 32985

Guest

Tänk vad skönt att vi alla gör olika. En del gillar campingar, en del ställplatser och en del parkeringar i staden. Det finns något för alla med husbil och bara vi själva kan avgöra vad som är bäst för varje individ att stå. Själva gör vi precis som ovan, ibland gratis på någon parkering där vi får stå, en del gånger betalar vi några/några hundringar för en ställplast och ytterligare något om vi står på camping. Men vi gillar valfriheten.

jostr

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2026

Besökte Hjo Camping i helgen. Strålande väder på lördag. Jag blev förvånad över mängden husbilar. Utvevade markiser, stolar och bord, grillande och trevlig samvaro utan oro för att man skulle bli avvisade.

Har aldrig sett så många husbilar på en camping. Räknade dem inte men det verkade vara lika många husbilar som husvagnar. Kikade lite försynt men kunde inte se någon HBK-logga.

I HBK tar man inte in på campingplatser. Jag gör det men är nog ensam om det. Det otroliga motståndet mot campingplatser har naturligtvis bidragit till att vi blir kallade "gråvattensklubben" som jag läste nyligen. Kan vara förklaringen till avsaknaden av logotypes. Det kan bero på att man inte är med i klubben eller att man inte vill visa det. Jag hoppas bli klar med omlackeringen snart men kommer inte att klistra dit loggan igen.

Vi har också stannat på ställplatser under snabb resa mot Italien men vi kan inte tänka oss att övernatta på en parkeringsplats. Ställplats är ändå ett val som tvingats fram av tidsbrist.

Kan tänka mig tre skäl att inte använda campingplats. Det är för dyrt, det har ingen "fiiin" klang att man campar, eller platserna ligger ofta långt från centrum. (Förstår inte varför man vill sova i centrum).

Vi måste nog inse att den otroligt snabba ökningen av antalet husbilar som kräver rätt att parkera för natten på små parkeringsplatser centrumnära kommer att göra oss illasedda. Tycker inte att vi kan stödja oss på lagen som säger att bara vi har fyra hjul inom parkeringsrutans markering så är det ok. Naturligtvis tycker jag att HBK skall fortsätta jobba för fler ställplatser och dessutom parkeringsplatser centrumnära anpassade för längre fordon dvs husbilar. Då menar jag parkering, inte camping.

Nu hukar jag mig igen.
:)

Det är nog fler som tar bort loggan och även avslutar medlemskapet i Husbilsklubben p.g.a. "snålfolkets" inställning.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Jag har nog intrycket att det är många medlemmar som gärna står på camping, men inte riktigt vill skriva det här, p.g.a. ett visst "campinghat" från några medlemmar?!

javist är här campinghat det det börjar camparna få upp ögonen för nu.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Hade ju varit bra om campingägarna fick upp ögonen för sina egna dumheter. T ex att det kostar 195 kr att campa + 55 kr för el - oavsett om man kan utnyttja elen eller inte. 250 kr för en plats utan nyckel till elen eller kabel att koppla in (i det låsta elskåpet) :)

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Vad ska jag med nyckeln till - har ju ingen elkabel. :D Och skulle campingen tillhandahålla den skulle det säkert kosta 500 kr/dygn med dagens prispolicy.

H

Husbilgolf

Guest

Det är nog fler som tar bort loggan och även avslutar medlemskapet i Husbilsklubben p.g.a. "snålfolkets" inställning.

Nu har jag varit medlem under 4 år i Husbilsklubben. Tycker om att det finns så många olika åsikter om allt! Men snålfolk och campinghat? Skulle man bara gå med i en klubb var alla hade precis samma åsikter som jag själv blev det troligen en liten klubb? Jag har respekt för att det finns många där ute som inte tycker om campingplatser och forsöker hitta alternativer. Âr man snål då? Eller hatar man campingplatser? Fruktansvärd tolkning, tycker jag!

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

där har du fel jag har alldrig betalat 500 på en camping varken med eller utan el.

Nu pratar vi inte om att stå på en yta på 50 kvm för 7.500 kr/mån - utan hyra för en el-kabel 2,5 mm - 25 m för 500 kr (fast det bara behövs 5 m - eller egentligen inte behövs alls för solenergin räcker mer än väl).

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Samma sak där, att din bil saknar normal utrustning kan ju inte campingen lastas för. Passar inte villkoren, åk vidare. Det är ju som vilken annan affärstransaktion som helst?

Vad är det för normalt med en tung elkabel i husbilen. Den räcker ju bara 25 m. Jag vill kunna köra fritt i hela Europa utan att sitta fast i ett el-uttag. Vi har ju överskott på el från solpanelen.

Därmed har jag inte sagt något om hur andra gör. De som är beroende av el får mer än gärna köra in och ställa sig på campingarna. Då blir det inte så trångt i den fria naturen där vi befinner oss.

Toppen