Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Nu har jag varit medlem under 4 år i Husbilsklubben. Tycker om att det finns så många olika åsikter om allt! Men snålfolk och campinghat? Skulle man bara gå med i en klubb var alla hade precis samma åsikter som jag själv blev det troligen en liten klubb? Jag har respekt för att det finns många där ute som inte tycker om campingplatser och forsöker hitta alternativer. Âr man snål då? Eller hatar man campingplatser? Fruktansvärd tolkning, tycker jag!
Som man känner sig själv, känner man andra!!!Jag tycker också att det är bra att det finns alternativ men då är det vissa regler man först måste beakta.
Allemansrätten, terrängkörningslagen, markägarens/kommunens regler och trafikregler.
Visst är det väl snålt att övernatta i sin husbil direkt utanför en ställplats eller att komma sent och lämna ställplatsen tidigt bara för att slippa betala, det händer tyvärr. Det händer tyvärr också att man åker in på en camping eller ställplats för att tömma gråvatten och toa utan att betala för sig. Det är väl därför det dyker upp olika öknamn.
Jag tycker också att det är bra att det finns alternativ men då är det vissa regler man först måste beakta.
Allemansrätten, terrängkörningslagen, markägarens/kommunens regler och trafikregler.
Visst är det väl snålt att övernatta i sin husbil direkt utanför en ställplats eller att komma sent och lämna ställplatsen tidigt bara för att slippa betala, det händer tyvärr. Det händer tyvärr också att man åker in på en camping eller ställplats för att tömma gråvatten och toa utan att betala för sig. Det är väl därför det dyker upp olika öknamn.
Ibland kan det säkert finnas orsaker som inte är kända för alla..Visst är det väl snålt att övernatta i sin husbil direkt utanför en ställplats eller att komma sent och lämna ställplatsen tidigt bara för att slippa betala, det händer tyvärr. Det händer tyvärr också att man åker in på en camping eller ställplats för att tömma gråvatten och toa utan att betala för sig. Det är väl därför det dyker upp olika öknamn.
... Jag har respekt för att det finns många där ute som inte tycker om campingplatser och forsöker hitta alternativer. Âr man snål då? Eller hatar man campingplatser? Fruktansvärd tolkning, tycker jag!
Nu är ju allt kanske inte så svart eller vitt.
Men nog kan jag hålla med Jostr om att det att frestande att sortera in en del skribenter här i forumet i kategorierna ”Extremekonomiska” och ”Mindre campingvänliga” för att uttrycka det lite mer politiskt korrekt.
Nu börjar det väl spåra ur en aning här!
Är jag snål för att jag inte vill stå på camping? Jag antar att jag ingår i denna skara som Roger67 vill kalla för "Extremekonomiska" vilket jag tycker är att generalisera lite väl långt. Det går knappast att bryta ut en liten del av en ekonomi, nämligen campingavgifterna, och basera ett omdöme över denna ekonomi på detta, speciellt som det finns massor av andra skäl till varför vi tar in eller inte tar in på camping.
Förutom de rent komfortmässiga aspekterna såsom viljan att stå i kö för att checka in kontra att bara köra in på en P-ruta, sättet att semestra där val av övernattningsplatser ofta spelar stor roll, önskan om ostördhet kontra social och nära gemenskap etc finns också andra prioriteringar. Alla som kör husbil gör det kanske inte för att det är ett campingfordon utan kanske mera som ett sätt att resa att jämföra med att vandra med ryggsäck eller tågluffa utan något speciellt mål. Kanske andra intressen tar upp stora ekonomiska hål i ekonomin som medför andra prioriteringar. Detta medför dock inte att man är avogt inställd till de som vill stå på camping så mycket som möjligt och kanske gjort detta till sitt livs mål.
Nej Roger67, jag tycker du är ute och cyklar en aning.
//Michael, medlem
Jag tror att den största orsaken är trygghet och faciliteter överhuvud taget.
Särskilt, inte i södra Europa!I skogen sover man tryggt. Helt tyst och mörkt. Finns inte en enda bov som vågar sig ut i skogen på natten. Inte ens i södra Europa.
Det är nog fler som tar bort loggan och även avslutar medlemskapet i Husbilsklubben p.g.a. "snålfolkets" inställning.
Besökte Hjo Camping i helgen. Strålande väder på lördag. Jag blev förvånad över mängden husbilar. Utvevade markiser, stolar och bord, grillande och trevlig samvaro utan oro för att man skulle bli avvisade.
Har aldrig sett så många husbilar på en camping. Räknade dem inte men det verkade vara lika många husbilar som husvagnar. Kikade lite försynt men kunde inte se någon HBK-logga.
I HBK tar man inte in på campingplatser. Jag gör det men är nog ensam om det. Det otroliga motståndet mot campingplatser har naturligtvis bidragit till att vi blir kallade "gråvattensklubben" som jag läste nyligen. Kan vara förklaringen till avsaknaden av logotypes. Det kan bero på att man inte är med i klubben eller att man inte vill visa det. Jag hoppas bli klar med omlackeringen snart men kommer inte att klistra dit loggan igen.
Vi har också stannat på ställplatser under snabb resa mot Italien men vi kan inte tänka oss att övernatta på en parkeringsplats. Ställplats är ändå ett val som tvingats fram av tidsbrist.
Kan tänka mig tre skäl att inte använda campingplats. Det är för dyrt, det har ingen "fiiin" klang att man campar, eller platserna ligger ofta långt från centrum. (Förstår inte varför man vill sova i centrum).
Vi måste nog inse att den otroligt snabba ökningen av antalet husbilar som kräver rätt att parkera för natten på små parkeringsplatser centrumnära kommer att göra oss illasedda. Tycker inte att vi kan stödja oss på lagen som säger att bara vi har fyra hjul inom parkeringsrutans markering så är det ok. Naturligtvis tycker jag att HBK skall fortsätta jobba för fler ställplatser och dessutom parkeringsplatser centrumnära anpassade för längre fordon dvs husbilar. Då menar jag parkering, inte camping.
Nu hukar jag mig igen.
Om du väljer att campa på någon av alldeles naturistcampingar som finns kan julgåva att du får lugn och ro. Det gäller äventyret vid Medelhavet.Du skriver att du kan tänka dig 3 skäl till varför man inte vill ta in på en camping i Sverige - vi kommer här med ett 4:e skäl:
- i ordningsföreskrifterna på alla campingar står det klart och tydligt att det INTE är tillåtet att spela fotboll och andra bollspel (t.ex. badminton) i anslutning till campingtomterna, men vart spelas det om inte just där...
Om det är ett "litet" barn som puttar på en liten plastboll, så stör det oss inte men när man spelar med hårt pumpade fotbollar - då går vi båda och många med oss i spinn - alla vet ju vad en halvhårt slagen fotboll gör med väggarna och bakstammen på en husbil !
- det står dessutom att det ska vara tyst inne på campingområdet efter kl. 23 (i vissa fall kl. 24), men alldeles på tok för ofta gör ljudvolymen att det är omöjligt att sova om nätterna !
Campingar där ägaren värnar om ordning och reda, som påtalar ovanstående redan när gästen checkar in, tar vi gärna in på och det även i Sverige även om mestadels föredrar att stå på ställplatser !