• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mössfritt!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025
Jag har nu haft en elekronisk mösskrämma installerad i c:a 2 år med mycket gott resultat. Under denna period har jag inte sett skymten av en endaste gnagare. Varje månad byter jag frekvens för att inte mössen ska vänja sig. För mig har det fungerat mycket bra. Ett litet tips i all välmening
Mvh Tommy F

Bilagor

• P1040872.JPG
    P1040872.JPG
    3,1 MB · Visningar: 37

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025
Sv: Mössfritt!!

Jag köpte min på Coop Bygg och tror den kostade c:a 400:- (väl värda pengar)

Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Hundar och katter störs inte av vissa sorter, däremot kaniner, marsvin osv. Har själv haft sådana apparater i ett uthus och både hundarna och katterna gick gärna dit i alla fall.

Leif Torså

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023

Förra året var ett riktigt musår. Jag fick in möss i husbilen och satte in en musskrämma från Jula. Jag garderade med vanliga musfällor. Första natten tog jag en mus några dm från musskrämman.

Jag har också problem med mullvadar vid stugan och har provat Julas sorkskrämma. I förra veckan gjorde mullvaden högar några dm från skrämman.

Nu vet jag att Julas skrämmor inte fungerar. Men hur hittar man något som fungerar?

Problemet är ju att man inte vet när de fungerar utan bara när de inte fungerar. Att man inte har haft några möss på två år är inget bevis för att skrämman fungerar. I mitt garage har jag inte haft några möss på 10 år trots att jag inte har någon musskrämma och att det är lätt för dem att ta sig in.

Är det någon som känner till en musskrämma med bevisad funktion?

Leif Torså

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Jag har använt flera av Silverline med gott resultat och vi bor ute i skogen så det är gott om dom rackarna. Har i husbilen, ett fristående förråd, gäststuga och även inne i huset. Har använt dessa i flera år utan problem. För mer info kolla Silverline |

Köpte själv förra året på Granngården men såg nu när jag googlade att även bygghemma. Se har dom. Finns återförsäljare med på Silverline.se.

Har grannar som vinterstänger sommarstugan som använder samma med gott resultat.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Förra året var ett riktigt musår. Jag fick in möss i husbilen och satte in en musskrämma från Jula. Jag garderade med vanliga musfällor. Första natten tog jag en mus några dm från musskrämman.

Jag har också problem med mullvadar vid stugan och har provat Julas sorkskrämma. I förra veckan gjorde mullvaden högar några dm från skrämman.

Nu vet jag att Julas skrämmor inte fungerar. Men hur hittar man något som fungerar?

Problemet är ju att man inte vet när de fungerar utan bara när de inte fungerar. Att man inte har haft några möss på två år är inget bevis för att skrämman fungerar. I mitt garage har jag inte haft några möss på 10 år trots att jag inte har någon musskrämma och att det är lätt för dem att ta sig in.

Är det någon som känner till en musskrämma med bevisad funktion?

Leif Torså

Jag hade problem med möss på denna plasten innan jag skaffade mig musskrämman ! För mig fungerar detta ! Jag gav ett tips i all enkelhet. Vi har tydligen olika syn på en apparat och vad man kan förvänta sig av den. För mig är 2 musfria år ett bra betyg. En sak är dock klar..... Jag tänker definitivt inte stänga av den för att kontrollera om du har rätt eller ej! Så... var glad att du slipper möss. Det är jag !!

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Vi har också en sådan i kombination med fällor och det fungerar hos oss också
2 möss på 2 år har hamnat i fällorna, sedan har vi inte sett tecken på några små gnagartrots diverse grejor kvar i skafferiskåpet

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Jag har haft gård i många år och "krigat" mot bla både möss och mullvadar.

Provade flera olika varianter av skrämma o div sorklökar m.m., men den enda som fungerade hela tiden på mullvadarna var Mole-Stop, som ändrar frekvens hela tiden. De första 2v blev det mer högar, precis som om de försökte irritera/skrämma bort apparaten, men sen stog de inte ut med oljudet och gav de upp. Man såg t.o.m. vart de flyttade, bara att följa raden av högar med blicken långt ut på grannens åker. :D
Körde skrämmorna på adapter för uppmärksammade man inte att batteriet tog slut dröjde det inte länge föränn mullvadarna var där igen.

I ett stall finns det alltid mat tillgängligt som lockar mössen, om inte annat det hästarna spiller. För det mesta fungerade det bra med skrämma. Använde TopoStop från samma företag. Stallkattorna brydde sig inte ett dugg. Var det en riktigt kall vinter lockade maten enstaka möss mer än obehaget av skrämmorna. Då fick vi komplettera med fällor. Men i en husbil har man förhoppningsvis inget ätbart tillgängligt.

F

F.d. 52919

Guest

Vi har haft möss i hb.en men sen vi placerat enriskvistar på strategiska platser inne i bilen och på däcken så har vi varit skonade från besök. Åker vi iväg någest så sätter vi på nya kvistar på däcken vid parkering!

F

F.d. 58882

Guest

Håller med Grannies, enriskvistar i HB'n fungerar utmärkt. Enris mot råttor & möss har använts i generationer & används än idag av äldre människor på landsbygden med gott resultat. Varför köpa en massa elektroniska manicker när enris finns & fungerar.

Bennie

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Håller med Grannies, enriskvistar i HB'n fungerar utmärkt. Enris mot råttor & möss har använts i generationer & används än idag av äldre människor på landsbygden med gott resultat. Varför köpa en massa elektroniska manicker när enris finns & fungerar.

Bennie

....för att slippa dra in en del av skogen i garaget :):)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen