• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Möss i HB

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Möss i HB

Någon som testat vippbrädan?
(får enl. instuktionen inte vara vatten i hinken, ska vittjas varje dag)

Läste i tidigare inlägg att en mus kan hoppa en halv meter, då borde dom kunna lämna hinken utan problem.
 

Bilagor

  • Musfälla.JPG
    Musfälla.JPG
    35,2 KB · Visningar: 9

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Möss i HB

Det ska ju såklart vara gammal mörk lättöl i hinken så de inte kan hoppa. Funkar även på mördarsniglar på Gotland.

Denhär har jag på vinden och förrådet. Fungerar till 100%. Behöver aldrig laddas med bete (förbetad).

musfälla.JPG
 
Senast ändrad:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Möss i HB

Nu är vi en bit in i mussäsongen, så jag är lite nyfiken hur det ligger till.

Själv tycker jag möss är den stora fasan, tuggar sönder, luktar illa m.m., så jag såg inte alls fram mot vintervilan. Speciellt inte med tanke på att min USA vagn är allt annat än mustätad.

Men ta i trä. hittills inga tecken. Och jag har inte förebyggt på nåt sätt. Har t.o.m. värmen på, radion spelar dygnet runt och jag brukar ta en fika i den.

/M
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Möss i HB

Någon som testat vippbrädan?
(får enl. instuktionen inte vara vatten i hinken, ska vittjas varje dag)

Läste i tidigare inlägg att en mus kan hoppa en halv meter, då borde dom kunna lämna hinken utan problem.


Denna fälla är 100%-ig om du häller vatten o glykol (tar bort ytspänningen så musen drunknar) i hinken. Det var så den var tänkt att användas när den kom ut på marknaden. Men natur- och djurfolket försökte stoppa den då det ansågs som djurplågeri. Har själv sett två fulla hinkar ute på en lantgård.
Sättet att ta dö på de små krypen är många men detta är nog i överkant.
// Tommy:)
 
F

F.d. 16384

Guest
Sv: Möss i HB

Hej.
Fördela 7-8 stora lökar delade i 4 delar runt om i skåp och allmänna utrymmen så behöver ni inte oroa er för råttor och möss. Lägg gärna löken på engångsassietter.
Under tiden som ni vårstädar försvinner doften och sedan är det bara att ge sig ut på nya äventyr!
Ha dé!
Håkan
 
Toppen