• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mörkläggningsgardiner

Pia o Kid

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gotland
HBK-Nr
18802
Medlemskap
2024
Hej på Er! Behöver lite hjälp. Vi köpte vår Kabe TM 750 T 2010 i fjol. De mörkläggningsgardiner vi fick med är vintergardiner. Tjocka så de kan stoppa en kula!!Men var får man tag i "sommargardiner"? Måste man sy själv?:mh4:
Mvh Pia
 
F

F.d. 29978

Guest
Sv: Mörkläggningsgardiner

Hej!
I min 750 TM levererad hösten 07 följde det med två uppsättningar . Kolla med leverantören.
hlsn Åke
 

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Sv: Mörkläggningsgardiner

Kabe har förenklat och levererar bara det tjocka draperiet, förr var det ett för sommarbruk och ett för vintern.
Vi använder det tjocka draperiet hela året runt, det blir varmt även på vår och höst.
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Mörkläggningsgardiner

I vår Kabe -06 hade vi dubbla uppsättningar. I vår nya Kabe är det bara riktigt tjocka Gore Tex "tyger". Vi använde aldrig sommaruppsättningen. Det tjocka tyget är bra på att stoppa morgonsolen in i kupén på sommarhalvåret.
Mvh Matts Torebring
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Mörkläggningsgardiner

Vi har också bara de tjocka draperierna på vår 2010:a. Alltså invändiga draperier som avskiljer bildelen från bodelen.
Jag tror att KABE resornerar ungefär så här. På vintern så isolerar dessa tjocka draperierna mot kyla. Och på sommaren isolerar draperierna mot värme. Framför allt för den solvärme som alstras tidigt av en stark morgonsol.
Nu kör vi dessutom med sommartäcke på utsidan av vindrutan och bildelens sidorutor för att ytterligare försöka minska morgonsolens inverkan på temperaturen i husbilen.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

Pia o Kid

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gotland
HBK-Nr
18802
Medlemskap
2024
Sv: Mörkläggningsgardiner

Vi pratar om de gardiner man drar för mellan sas framrutan och bilstolarna. Det är tjocka gardiner som dras åt sidan och fästs bakom förar och passagerarstol på dagtid. Men det är nog så att de andra som svarat på min fråga har rätt! Gardinerna isolerar inte bara mot kyla utan även mot sol och värme. Tack för era svar!
Hälsningar från ett busvädrigt Gotland! (faktiskt, solen skiner inte alltid på Gotland!)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Mörkläggningsgardiner

Det var elegant värre med två uppsättningar, hur många leverantörer har det idag då man prutar på det mesta. Grattis
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Mörkläggningsgardiner

jag vet vilka draperi du menar jag har sådana på min 750t 09 dom förr hade dom sommar drapperi så man kunde byta skälv men från o med 08 så levererades bar vinter drpperi dom är avsedda att isolera bilhytten på vintern och jag kann garantera dom gör nytta, nordik har ju dörr mellan hytt och bil detta är samma sak i prensip jag tror det var på kundernas begäran det blev ett drapperi kabe är väldigt lyhörda när det gäller kundernas åsikter, sen när det gäller mörkläggnings gardiner så finns där sådana att montera inuti rutorna p bilen fungerar som gardinerna i bodelen vi har haft sådana i sommar och vitycker att det var en bra evestering, men vill du ha sommar drapperi så är det inte omyligt att där fins sådana hoss kabe i tenhult eller öggestorp, prova med dom

föresten har du senaste caravan bladet i den testen på 750 där beskriver dom drapprierna bättre än jag kann göra.
 
Toppen