• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Mörkläggning"

A.son

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
597
Medlemskap
2024
Har funderat på att byta bort Allkov-Kaben mot en helintegrerad husbil men har en liten fundering kring "mörkläggningsgardinerna" på fram- och sidorutorna på dessa husbilar. Blir mycket förvånad över denna dåliga kvalité av ”gardin”. Har sett nya utställningsbilar som har blivit mer skrynkliga än de redan är och det bara efter utställningshantering. Inte nog med att de verkar vara gjorda av plastbekläd papper det är ju ett rent helsike att peta tillbaka dessa på plats igen. Kanske en petitess i sammanhanget men nog tar det ner hela intrycket av en för övrigt fin husbil. Ärligt talat så har jag i varje fall backat mot en affär med en ny Bürstner pga detta. Kanske någon kan bekräfta mitt påstående eller tala om att jag har helt fel.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
811
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: "Mörkläggning"

Nej A.son det är banne mig ingen petitess. Det är en irriterande detalj som kan få en att bli halvt vansinnig. Har en Hymer 654 2005 och varje gång jag tvingas befatta mig med dess mörkläggningsgardiner (jag tänker på de stora som täcker förarregionen) så höjs blodtrycket till oroväckande höjder. Har fått den ena utbytt, men någon egentlig förbättring har detta inte inneburit.

mvh
Staffan
 
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: "Mörkläggning"

Nej jag håller med att det kunde vara bättre kvalite på dragspelsgardinerna.Men jag tror det finns rullgardin att köpa att sätta i framrutan som är bättre.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: "Mörkläggning"

Våran gamla niesman Arto mörkläggningen var bra man drog bara ner en metall jalusi, enkelt & bra
 

A.son

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
597
Medlemskap
2024
Sv: "Mörkläggning"

Tack för svaren.
Skönt att få detta bekräftat samtidigt som det otroligt tråkigt att en liten men som jag tycker viktig detalj är så simpelt konstruerat. Måste väl vara lätt att få till ett jalusi precis som skogis exempel. Rejält jalusi som täcker det man vill och som är lätt att hantera.
En annan fråga i samband med detta. Hur funkar "pappers"jalusierna mot fönsterdrag dvs kallras. Man vet ju redan idag hur kalla vanliga rutor blir och jag kan ju inte tänka mig att dessa håller kylan borta.

Som sagt jag har backat på en affär på just en ny Bürstner pga denna skitdetalj vilket jag också talade om tydligt. Är ju bättre med den jag har där man istället täcker av hytten helt mot bodelen med en isolerad tygvägg. Anledningen till att jag vill byta är ju att få tillgång till "hela" bilen som bodel men det kan kvitta om irritationen blir större pga ett simpelt jalusi.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: "Mörkläggning"

Tröttnade oxså på dessa pappersgardiner. Löste det genom att ta en duchstång (fjädrande teleskop) med ett vidhängande mörkläggningstyg.
Detta sätter jag upp mellan bil-och bodel på 2 röda, under färd står det i klädskåpet.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: "Mörkläggning"

A.son. Hoppas att det är någon Säljare som läser detta. Dom kan känna sig Blåsta på provisionen.
hls kurt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: "Mörkläggning"

Våran gamla niesman Arto mörkläggningen var bra man drog bara ner en metall jalusi, enkelt & bra
Denne Niesmann "finesse" fordyrer bilen endel, og finnes stort sett på de dyrere integrerte. Gir bilen en bedre brukbarhet for vinterbruk enn papirgardinen - selv om denne er litt bedre enn de tidligere myke gardinene.

Arto og Carthago Chic er så vidt jeg husker de rimeligste som bruker rullevegg innenfor frontruten.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: "Mörkläggning"

Jag har en gammal häck som inte har sådana finesser som pappersgardiner.
Det är i stället tjocka tyggardiner som sitter uppe med sådan där plastad fjäder som man hadde till kaffegardiner. Kostar nästan ingeting och är enkelt och effektivt.
Mederdelen ligger stilla tack vare insydd kedja som tyngd.

Fungerar s... bra och är billigt.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: "Mörkläggning"

Hejsan .PGS,

Att hitta mörkläggnings gardiner för en Mercedes Sprinter är inte det lättaste. Hittade en firma i Holland som hade dom, åkte dit men det var inte det jag ville ha. Han visade då en annan variant nämligen dom dragspelsgardiner vilket jag blev helt förtjusta i. Köpte ett sett för hela förarhyttan, inte billigt men jag är nöjd :). Hade tidigare dom som ser ut som aluminium folie papper med sugproppar har jag blivit less på.
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: "Mörkläggning"

Hej Belgien
Har du någon möjlighet att ta några bilder på dessa gardiner. Hade varit trevligt att se "varianten" när du har monterat dessa.
Mbh Delteff ;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: "Mörkläggning"

Delteff,

Dom är redan monterade, här är dom begärda bilder. Som du ser sitter själva karmen (låsning är dom två knappar som syns) snyggt inbyggd.
 

Bilagor

  • IMAGE_00287.jpg
    IMAGE_00287.jpg
    63,1 KB · Visningar: 24
  • IMAGE_00288.jpg
    IMAGE_00288.jpg
    54 KB · Visningar: 19
  • IMAGE_00289.jpg
    IMAGE_00289.jpg
    53,7 KB · Visningar: 18
  • IMAGE_00290.jpg
    IMAGE_00290.jpg
    51,8 KB · Visningar: 19
  • IMAGE_00291.jpg
    IMAGE_00291.jpg
    57,1 KB · Visningar: 18
  • IMAGE_00292.jpg
    IMAGE_00292.jpg
    60,2 KB · Visningar: 20
Senast redigerad av en moderator:

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: "Mörkläggning"

Hej Belgien
Fins dessa gardiner att skåda på nätet, eller var kan man få tag på dom?
Finns dom även till en gammal c25a tro?

Turbo
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: "Mörkläggning"

hej
tita i kamas katalog på näst sista sidan där finns dom. vi har likadana i vår bil och dom funkar jättebra.
maggan o åke
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: "Mörkläggning"

Turbo,

Jag vet ju bara hur svärt det var att få tag på till en Mercedes Sprinter, fy tusan har hållet på månader att hitta en som var villig att installera (jag har en tumma i mitten i bägge händer). Många ställe att köpa men att installera det var tji det.

Om det finns till en C25a vet jag ej men se på deras siten, vem vet. Var beredd på dom är inte billiga :(
 

Gert och Margareta

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
212
Medlemskap
2024
Sv: "Mörkläggning"

Hej Belgien 1
Jag har köpt likadana mörkläggningsgardiner till min Kabe 2005 men när jag har problem med att få bort befinliga sidostolpar vid själva vindrutan. Har du möjligen någott tips på hur man gör.
Jag har lossat dom tre skruvarna men klarar inte att få loss sidorna .
Med vänlig hälsning Gert.M
Ps vi älskar den lilla kaninen.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: "Mörkläggning"

Gert M,

Vad det gäller framrutan. Efter att ha tagit bort dom 3 st skruvar tog installatören en skruvmejsel mellen sidostolpen 5cm från övre delen av dom gamla stolpar och en ca 5cm från slutändan längs nere, tydligen så är det bara ett klipp man ska trycka in. Sedan var det bara att trycka in dom nya som medföljer tog bara 10 minuter per sida. Det värsta vad jag kunde se att få på plats var den svarta plast rören som sättes emellen den vänstra och den högra stolpen (rören den är i två delar), alltså längs ner och ligger ca ett par cm ovanpå instrumentbrädan.

In i paketet fanns ett instruktions blad hur man skulle sätta ihop det men jag som är helt oteknisk lämnade över det till en pro gubbe, han tyckte det var jätte lätt tusan vet hur många han inte har installerad ;)
 
Toppen