• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Möjlig husbilsresa men inte våga.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Möjlig husbilsresa men inte våga.

Så här lyder översättningen:

Is there an App for the iPhone called translation, which is written in Swedish and receive sentences directly translated in the language you want, even with sound if you want it.
Sincerely
Pellet

Y at-il une application pour iPhone appelée la traduction, ce qui est écrit dans les phrases suédois et recevoir directement traduits dans la langue que vous voulez, même avec son si vous le voulez.
Sincèrement
Pastille

Som synes går det bra att klippa och klistra!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hej Aligådd!

Det är klart ni ska åka. Det är ingen större skillnad att köra utanför Sveriges gränser längre. Språket är inte heller så viktigt längre. Helt enkelt för att vi rör oss inom Europa som aldrig förr. Det är idag så självklart att hjälpa varandra trots att vi inte kan varandras språk. Tycker att du ska glömma bönen från 1964..., den stämmer inte alls!

Det finns så många nya resenärer på vägarna. Vi har aldrig träffat så många polacker, slovaker, tjecker, rumäner, bosnier, serber, kroater, slovener, ryssar, albaner, mm, utanför sina hemländer som i år. Och de flesta kan inget annat språk än sitt eget, men det fungerar utmärkt ändå! Det blir allt mer klar för de flesta att vi är ett Europa och den absoluta majoriteten trivs väldigt bra med det!

Sedan är tyskarna i Tyskland väldigt gästfria och hjälpsamma. Jag har kört runt i Europa och därmed oftast i eller genom Tyskland, i drygt 25 år och jag kan inte tyska! Tycker nog ändå att det är ett av de länder jag känner mig absolut tryggast i. Det är dock aldrig fel att kunna hälsa och tacka på tyska!

Moseldalen är precis så vackert och trevligt som du har föreställt dig, så det är väl självklart att ni ska dit.

Får du problem eller har funderingar på resan, så ring helt enkelt någon HBK-kompis! Mig når du på +4670 554 98 80. :)

:-/<rister

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Finns en App till iPhone som heter översätt, där skriver man på svenska och får meningarna direkt översatta på det språk man vill ha, även med ljud om man vill det.
Mvh
Pelle
Den var ju himla bra. Ska se om det finns till min Samsung. Då kan man skriva på svenska och låta telefonen prata på utrikiska:)

:applaus:

Jippi, det fungerade.

Sök på "translate" och ladda hem gratisappen "Google Översätt".

Skriv på svenska och översätt till ett av 64 olika språk.

Tryck på högtalarsymbolen sidanom texten och telefonen "säger" ordet/meningen.

GRYMT

Senast ändrad:
F

F.d. 10098

Guest

Tveka inte att åka. Man kan ta sig till Moseldalen utan att åka på Autobahn eller andra större vägar. Följ t ex Jyllands västkust, fortsätt längs tyska kusten och ta Elbefärjan från Gluckstadt, då slipper man trafiken kring Hamburg. Sedan letar man sig på småvägar söderut och undviker de större städerna. Området norr om Moseldalen är också kuperat och vackert. Det tar tid att åka småvägarna för det är tätt mellan byarna. Medelhastigheten brukar bli mindre än 50 km/h. Planera för högst 25 mil per dag, gärna mindre.
Skaffa en mycket detaljerad karta typ ADAC Atlas. GPS kan vara bra för att hitta ställplatserna. Ha marginal för felkörningar så att ni slipper leta ställplats i skymmningen. Om ni inte har GPS så har man faktiskt nytta av en kompass! Tanka i god tid på bemannade stationer eftersom automaterna i många fall endast tar lokala kort.
Bra tider att åka är april och september.
Tysken förstår svenska i kombination med teckenspråk!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Starta en ny tråd också Aligådd. Kalla den för något i stil med: " Resesällskap till Mosel i höst"! Det är inte många som läser alla trådar så det gäller att marknadsföra sig! Tror det finns ett ganska stort intresse av Mosel, inte minst inför kommande skördefester. Hade inte vi jobbat hade vi hakat på. :)

:-/<rister

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026

Låt säga att ni åker 2 bilar ner till Mosel gör inte misstaget att vara passiv och bara åka med så att säga,utan kör gärna först tanka själv handla mat själv,bara be din respartner om hjälp om det är absolut nödvändigt så kommer (rädslan) att avta.

Eller om ni kan hitta ett annat par som är i liknade sits som er och åk i hop och stötta varandra så löser det sig jättebra.

En annan sak är att försöka att inte stressa upp sig utan försöka ta det lugnt.

Tyskarna är ett helt underbart hjälpsamt folk.

Senast ändrad:
F

F.d. 24410

Guest

hoppas Ni har bestämt Er för att åka efter alla uppmuntrande ord. Själva var vi till Holland o tittade på tulpaner i våras men vi gruvade oss en hel del innan vi bestämde oss. Allt gick bra ja t o m bättre än vi hade förväntat oss.
Ha en riktigt bra resa/ Birgitta

Toppen