• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

mögel frågor

F

F.d. 2250

Guest
hej har lite funderingar på mitt husbilsprojekt.

husbilen som är en iveco plåtis med glasfibertak från tidigt 80-tal har varit angripen av mögel i väggar golv m.m men nu är all inredning ur-riven.

Frågan är bara om det går att sanera plåtskalet? det luktar fortfarande i den, framsätet är iof kvar. somliga säger att det är omöjligt att utrota möglet och gifterna :(

och hur är det med köksinredning m.m? den är inte synligt anripen men luktar lite skumt.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: mögel frågor

En spontan tanke som jag fick är att det kanske kan fungera med något rengöringsmedel typ alg/mögeltvätt och lägga på det och sen blåsa ur hela bilen med högtryckstvätt. Om du höjer bilen i framkant rinner vattnet bakåt (bort från instrumentbräda och elsystem) och det kanske finns gummipluggar i trösklarna som går att få bort för att dränera ut vattnet som blir stående i balkar och håligheter. Givetvis måste allt vatten dräneras eller torka bort innan du börjar med återmontering.
Anticimex kanske kan ha några råd till dig också.

ps Jag ser fram emot bilder här när du börjar med återuppbyggnaden :D ds
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: mögel frågor

Om det ikke hjelper å vaske med edik så er det et problem. Det finnes noen få sterkere mögel drepere som kan brukes. Beregnet brukt før maling.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: mögel frågor

Den sista utvägen är nog att göra en OZON-behandling. Tar död på de mesta organismer men är tyvärr inget som t.ex. skummgummi och liknande klarar under nödvändig tid.;)
 
F

F.d. 2250

Guest
Sv: mögel frågor

ok, sprutade på biltemas alg o mögeltvätt och sköljde med h-trycks tvätt i början av sommaren, blev betydligt bättre men trots att det stått och vädrat ur under sommaren så kvarstår den söt-fräna husbilsmögeldoften.
Vad tror ni om klorin?
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: mögel frågor

Man använder ett ozonaggregat för att sanera odör, såsom mögel, liklukt eller bara för att få en begagnad bil lukta som en ny bil. Bil-rekonditionerings-företag (långt ord som jag delar upp) kan kanske hjälpa till. det tar ca ett dygn för att bli av med besvären.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: mögel frågor

Du tar Clor i en sprayflaska och sprutar det tar död 100% av mögelsvamparna.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: mögel frågor

Håller med Knut, funkar inte ättika då är det illa.

Räddade vårt kylskåp i förra bilen med det.

Lycka till Torbjörn
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: mögel frågor

Att sanera mögel är en sak, och att hindra att mögel uppstår en annan.
Man skall ha klart för att mögelporer finns överallt. Man har tagit prover 20km uppe i stratosfären och vad fann man ? Mögelporer och spindlar!
Om sedan miljön är den rätta, där börjar de öka sig...
Men att sanera en plåtis.
Först och främst måste bilen bli torr under lång tid. Det dödar porerna. Sedan är klorin ett bra medel, utpädd kanske 20% lösning, i sprayflaska och spruta lite i alla håligheter, resten (alla ytor) torkar man rent med samma medel. Sedan tar du ut själva härden, dvs stolarna och mattorna och tvättar dem med vad som helst och sköljer ordentligt, och sedan torka. Det tar oändlig tid att torka en tjock skumgummi säte!
När allt är torrt och rent i bilen, så sprutar du åtminstone en sprayflaska sådant där odördödare som använder i toaletten, stäng sedan dörren och låt stå minst en dag.

Jag har gjort så i en båt och även i en bil med bra resultat. Den där jordlukten kom inte tillbaka. Har även prövat att sätta en stol i en plastpåse och där sprutat odördödaren, tror det var med citrondoft, och resultaten blev rätt så okay även då, fast den kändes inte ren vilket är viktigt...
 
Toppen