• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Måste en övernattningsplats vara gratis?

• Startad av Deleted member 11118
  • Startdatum

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Måste en övernattningsplats vara gratis?

Ja tycker så här ,oavsett om jag har dyr eller billig bil så är det dumt att slänga ut pengar i onödan, betala tex 100 kr för en nattparkering tex,, på dagen kan ja acceptera att P,platser kostar,inget ovanligt med 10kr /tim.och sen det här med att man har en dyr bil ,vad har det med saken att göra ,
Hälsningar Lasse

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

På plasser med betalparkering finner jeg det helt ok om det finnes ruter som er dobbelt lengde og 3 m brede i stedet for 2 m. En slik rute betaler jeg gladlig 3 dobbelt takst for under forutsetning at den taksten også gjelder om noen setter en Mini i en slik ruta.

Det er problematisk å finne plasser på offentlige P-plasser som har rom for en 2,4 m bred og 9 m lang husbil. Direkte provoserende når det finnes slike store plasser og de er blokkert av småbiler, mens det er plenty P-bil plasser ledige nærmere døra til kjøpesenteret. Eksempelet er hentet fra en gratis P-plass, så en avgiftgradering ville ikke virke.

Har sett slike løsninger i funksjon i Tyskland - stor P-plass for småbiler gratis eller svært lav avgift og et eget område for husbiler med en noe høyere avgift pr. enhet.

Det faktum at husvogner oppstillt andre steder enn campingplasser i Tyskland og Frankrike hovedsaklig er en bestemt minoritetsgruppe som absolutt ikke ønsker å ta inn på campingplasser er en viktig grunn for forbudet mot vogner på de fleste stellplatzen. Kom til en i Frankrike som manglet skilt, der var det fullt av vogner, hunder og barn - vognene stillt opp som sperring mot omverdenen langs hele ytterkanten av plassen. det ble å finne neste mulige plass den kvelden.....

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Ja tycker så här ,oavsett om jag har dyr eller billig bil så är det dumt att slänga ut pengar i onödan, betala tex 100 kr för en nattparkering tex,, på dagen kan ja acceptera att P,platser kostar,inget ovanligt med 10kr /tim.och sen det här med att man har en dyr bil ,vad har det med saken att göra ,
Hälsningar Lasse

Hej!

Varför tycker du att det är OK att betala på dagen men inte på natten? :confused: Om man nu vill spara pengar är det väl bättre att parkera gratis på dagen också? :rolleyes:
Bara en liten undran.

Hälsningar Kerstin

F

F.d. 17941

Guest

Vad är rimligt för att stå , kanske 10-12 timmar när man inte behöver , gråvatten tömning , vatten påfyllningg , el eller något annat, det har inte att göra med vad husbilen kostar utan VAD ÄR RIMLIGT för att BARA stå på en ställplats några timmar ???
Det behöver in te vara Gratis men inte heller kosta " skjortan " !
Lasse :)

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jo som i Rydebäck, P 6 tim, Alltså mellan t.ex 24.00 - 06.00 Gratis utan böter! Hur skall det sluta???? När blir det som t.ex. i Danmark att man får be om lov för att komme ner till havet för att bada.
Mvh.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Kunden vill ju få det så billigt som möjligt och leverantören vill ju klämma ut så mycket vinst som det går. Det gäller att mötas på mitten.;)

Det är när VI packar ihop oss som priset skjuter i höjden.

Många kommuner missar de positiva ekonomiska aspekterna med husbilsfolket och därför kör vi vidare till en kommun där vi är välkomna. Det finns fortfarande outforskade platser i vårt fina Europa. Ta Gotland t ex: 30 platser i ställplatslista men 300 i verkligheten. Titta i geocach, gästhamnar, golfbanor, "bo på landet", "Se Gotland", badplatser mm.

Det är bara din egen fantasi som sätter gränser för vad du hittar. Ut och fånga dagen, låt naturen komma till er.:)

Bilagor

• pris.JPG
    pris.JPG
    16,1 KB · Visningar: 554
F

F.d. 55451

Guest

Under åren har jag besökt många privata stellplatser.
Många säger: Vi tjänar inga pengar på det, men det är skönt att ha en pratstund "med besökare från hela Europa.
Har roligt för det svarad: vad får vi att komma tillbaka nästa år?
:rolleyes::)
;)

D

Deleted member 11118

Guest

Några har reagerat på att jag använt ordet "dyr" husbil. Kanske fel valt ord men oavsett priset så är det en "dyr" investering för alla. Andemeningen var inte att lägga någon värdering i ordet "dyr". Förlåt om några tog illa upp.

Några tycker denna tråd är på dagisnivå och det får man självklart tycka, jag tycker den är en intressant diskussion.

Frågan jag ställde är kanske lite "provocerande" men om man spetsar till rubriken får man folk att läsa och tycka till, vilket jag tycker är trevligt.

Tycker Kenth:s lilla rad säger mycket "Kunden vill ju få det så billigt som möjligt och leverantören vill ju klämma ut så mycket vinst som det går. Det gäller att mötas på mitten"

Önskar alla en trevlig helg ute i husbilen.

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Svar till Dennis!! ja menar att det är normalt att betala dagtid, ,för att då är det oftast dåligt med P,platser ,men det vissa p bolag som tar bet dygnet runt,men ska ja bara sova ,så väljer jag en gratisplats, ,hälsningar Lasse

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Kontinentens prissättning bör vara vägledande i Sverige också. Jag betalar för tömning och tankning, men inte för oväsen om natten.

F

F.d. 2591

Guest

Hej alla !

Är så dj,,,,la trött på att höra "Har man en dyr husbil så har man råd att betala" spyr snart på det utrycket.

Stig.B.

F

F.d. 55451

Guest

Jag har några exempel från norra Tyskland.
I Niebüll som är med ca. 18 km avstånd till Leck, har det varit omväxlande gratis stellplaze.
De fria platserna är de mest sökt och används.
endast 5€ - da kommer man inte.
Flensburg har också gratis plats - välbesökt.
Stadens kostnader är en liten del av inkomster från turismen dom i gengäld får.
Kommer till norra Tyskland minst 4 gånger per år och kan använda min danska mobil bredband och TV.
Köpar för mer än 8.000 Dkr årligen.

Kostenlose Stellplaetze fuer Reisemobile in Germany

Kostenlose Reisemobil Stellplaetze in Schleswig-Holstein

Senast redigerad av en moderator:
Toppen