• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Måste en övernattningsplats vara gratis?

• Startad av Deleted member 11118
  • Startdatum
D

Deleted member 11118

Guest
Om man har råd att ha en "dyr" husbil har man säkert även råd att betala för övernattningen. Varför måste man jaga "gratis" platser. Gratis platserna blir vad jag läst i olika trådar färre och färre i och för sig synd för alla som vill bo gratis.

Jag använder mer än gärna campingplatser ibland, betalar för den servicen som finns. Om jag tycker en stellplats är för dyr kör jag vidare. Egentligen förstår jag inte varför allt måste vara gratis. Vill jag ha lite service får jag betala för det, någon har ju en kostnad.

Vi betalar gladeligen för all teknik och allt annat vi installerar i husbilen men sen "gnäller" vi över priset för övernattningar.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Måste en övernattningsplats vara gratis?

Jeg orker ikke bråket på en campingplass. Jeg orker ikke å ligge langt inn skogen på ett usentralt sted, langt fra bysentra og gode resturanter. Jeg betaler ikke 160 for å få en fastligger fotballkamp ved min husbil og ditto baller i vegg, tak og der vi sitter. Jeg vil ha søndags ro på morgenen til lenger enn 0715.

Min erfaring er at mine interesser blir desidert best ivaretatt på en superenkel stellplass/parkeringsplass svært bynært. Jeg trenger ikke noen service anordninger på stellplass. Kun ett parkeringssted der jeg ikke er til bry for andre. Og forbud for caravan på samme plass.

For å få disse behov dekket kjører vi husbil. Og jeg synes at byer kan stille med noen slike enkle parkeringsplasser gratis, og om de på dø og liv skal ha vann/avløp tilbud så la oss brukere betale for tjenesten når den brukes. Dagparkeringen 10.00 - 17.00 på samme plass kan gjerne avgift belegges ganske kraftig for å få unna de som ønsker å campe.....

:D

F

F.d. 25282

Guest

Hej

Hvad må det koste?? Det er vel sådan at vi alle har forskellige behov, da vi hade campingvogn og små børn, var det fint med en enkelt nat på Tanstation i Tyskland bare der var en lille legeplads, men derefter var der behov for Campingplads med faciliter som legeland vandland osv.

Nu hvor vi er blevet ældre og børnene ikke længere er med, ja så ser det helt anderledes ud. Vi nyder gerne en simpel naturplads, og når vi har fået nok af naturen så er en bynær plads toppen, Vi vil gerne have adgang til frisk vand, tømning af toilet og gråvatten.

At en simpel plads kan være fin også for flere dage så vi tydeligt ved dette Årsmøde i HBK, ganske simpel men helt OK og prisen, ja her betalte vi alle gennem vores kontingent. men en rimelig pris er vel kr.50,-

Men prisen afhænger af omfanget af service vand, el osv. holder vi på en vinterplads E.ks Idre Fjeld ja så betaler vi gene hvad det koster.

Vi vælger plasdser ud ra vores behov og er prisen for høj så sænker vi behovet og finder en plads der passer os.:):)

F

F.d. 55557

Guest

Vi tycker inte de behöver vara helt gratis,vad det skall kosta hänger ihop med vad service som erbjudes.För en plats där man FÅR stå över natten helt utan service kanske det räcker med 50 kr,för stiga upp till camping plats priser för all service.
Själva har vi fixat till ett par ställplatser vid vår lilla sjö där det är gratis att stå.
Lungt o fridfullt,det ända som hörs är fågelkvitter.
Finns det intresse för sådana platser??
Går att göra några till om intresse finns.
Går ju även att fixa ett ute dass och soptömmning men då får det kosta ett par tior.

Ami

HBK Medlem
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2025

Kom mer än gärna till STRÖMSTAD! Här finns Ställplats på Bojarparkeringen för 40:- dygnet från 1 juni till 31 augusti. Övrig tid GRATIS! Det kostar ju men där finns tillgång till toa och färskvatten. Vidare så har gratis P-bussen hållplats där för att kunna åka till centrum. Det är även gångavstånd till centrum. Många har cykel med sig. Det tar inte många min. att cykla till centrum.
Gå gärna in på Strömstad Kommuns hemsida och sök "ställplats". Välkomna hit!
HBK 681:mcride:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Om man har råd att ha en "dyr" husbil har man säkert även råd att betala för övernattningen. Varför måste man jaga "gratis" platser. Gratis platserna blir vad jag läst i olika trådar färre och färre i och för sig synd för alla som vill bo gratis.

Jag använder mer än gärna campingplatser ibland, betalar för den servicen som finns. Om jag tycker en stellplats är för dyr kör jag vidare. Egentligen förstår jag inte varför allt måste vara gratis. Vill jag ha lite service får jag betala för det, någon har ju en kostnad.

Vi betalar gladeligen för all teknik och allt annat vi installerar i husbilen men sen "gnäller" vi över priset för övernattningar.

Om man nu inte har råd med en dyr husbil då? Alla husbilsägare har inte lagt en mille eller mer för sin ögonsten. De finns faktiskt de som har lagt sina sista slantar på en billig husbil. De finns de som lånat upp varenda krona på ett husbilsköp, som prioriterar bort andra saker i vardagen för att ha råd med husbilen. Att lägga in värderingar om vad var och en lagt i pengar på sitt mobila boende tillför inte diskussionen om ställplatspriser något positivt.

/Ludde

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ändå tycker jag nog att det är ganska ofta ägare till nya och dyra husbilar som betecknar avgifter för ställplatser som "hutlösa" eller "rån" eller liknande? :rolleyes:

F

F.d. 29925

Guest

En enkel reflektion när det gäller campingplatsernas prissättning.
Om man gör en jämföresle mellan en "campingruta" och en tvårumslägenhet i en mellanstor svensk stad vinner nog tvårumslägenheten i alla lägen, värför????

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Hej! Och jag förstår inte vad priset på husbilen har med ställplatspriset att göra. Lägg ner sådan barnslig diskussion den hör hemma i barnens sandlådor möjligtvis. Fortsätter det på denna låga nivå förstår jag fullkomligt dom som inte vill ha HBK logga o nummer på bilen. Ni förstör nöjet att läsa inläggen här.

Hälsningar Sanddammaren :mad::mad::mad::mad:

cybertron

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2027

jag tycker inte att en ställplats behöver vara gratis framförallt inte om det erbjuds vatten och avloppstömning ! men för min del så föredrar jag små avskymda platser gärna ute i skogen, vid ett kalkbrott, eller annan undangömd plats så man varken stör någon och får det lugn som (i alla fall) jag vill ha.

Jag ogillar campingar pga. "stressen". jag ogillar storstäder också för den delen :D :twitcy:

men en liten ställplats i utkanten av en småstad eller i en by, kanske vid en sjö...helt perfekt för mig (och min familj)

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Lase j ärnog inte helt fel ute i sitt antagande det är sådana krav man hör iblnd det är det som retar allmänheten varför en liten grupp i samhället skall ha det gratis när andra får betala för en parkering.

G

Granducan

Guest

Så länge vi har valfrihet så tycker jag inte att vi ska gnälla. De som vill ha alla faciliteter som en campingplats kan erbjuda får väl åka dit. Och för oss andra finns det ett ganska stort utbud av ställplatser med rimliga priser. Jag skulle också gärna se att vi tog efter stora delar av Europa där du står gratis eller för en liten slant men får betala för den service du vill ha t.ex el,vatten eller tanktömmning. :twitcy::yes: En trevlig sommar vill jag önska er alla :music-icon:

L

Lotta och Jan

Guest

Som vanligt utgår de flesta från "vad jag tycker och tänker". Och förstår inte att vi är alla olika. För min del så har jag husbil för friheten att slippa stå på en campingplats. Sen förstår jag fullständigt alla campingägare och andra som talar i egen sak. För mig är det inte konstigare att stå på en gratisparkering eller annan plats där vilket fordon som helst står. Men självklart campar jag inte eller beter mig annorlunda än ägaren av vilket fordon som helst. Jag har ett ansvar gentemot andra människor eller markägaren. Men självklart kan jag inte kräva service vilket jag heller inte behöver. Jag har ju allt med i husbilen. Också ett skäl till att köra husbil. Om jag sedan betalat hundratusen eller 1 miljon för fordonet är ju faktiskt ovidkommande.

J

Jarn

Guest

Ett problem med platser som är helt gratis är att det tyvärr missbrukas med hur man utnyttjar platsen och kanske ockuperar den i dagar eller längre.
Det gäller inte minst husvagnar och för "allmänheten" som klagar, ser ibland oss som en grupp.
Har idag över dagen varit i Smygehamn som är gratis och där stod då husvagnar som verkade mer eller mindre långtidsparkerade där och ingen människa eller bil som hörde till syntes.
Likadant var det i Ystad vid reningsverket förra året, där var husvagnar parkerade och ägarna kom bara dit någon gång i veckan.

Till husbilarnas favör kan man åtminstone säga att där har jag alltid sett folk och man tar bilen med sig när man lämnar platsen.

Sånt här "fricampande" hade man nog kommit ifrån om man tagit ut en liten avgift, så slipper man att platsen kanske stängs helt pga klagomål.

MayoWalle

FD HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023

Sanddammaren

Jag håller helt och fullt med dig! Var rädd om detta forumet och lägg av med barnsliga och helt befängda tyckanden. Var och en står väl gratis om de vill det och är det någon som vill betala en 5-hundring per dygn så låt denne då göra det!!! Det skiter iaf jag fullständigt i !!!!!

Senast ändrad:
F

F.d. 53086

Guest

Lase j ärnog inte helt fel ute i sitt antagande det är sådana krav man hör iblnd det är det som retar allmänheten varför en liten grupp i samhället skall ha det gratis när andra får betala för en parkering.

Har inte hört någon husbilsägare kräva att stå gratis när personbilar får betala!

Själv tycker jag att om parkeringsplatsen är gratis, så bör den givetvis vara det för alla inklusive husbilar.

Vid avgiftsbelagd parkering så bör kostnaden vara samma för en parkeringsruta oavsett personbil eller husbil.

Vill sen någon privat eller kommun ordna med el, vatten och avlopp så är det väl rimligt att betala en slant för just denna servicen.

Ha de gott i det fina vädret!
Janne

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

..................Likadant var det i Ystad vid reningsverket förra året, där var husvagnar parkerade och ägarna kom bara dit någon gång i veckan.....................

Kan tillägga att man där numera följer 24 timmars regeln och bötfäller de som står där längre tid i sträck.

24 tim.regeln gäller vardagar, så från fredag till måndag kan man parkera.

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej!

Jag tror inte att priset på bilen har någon betydelse, jag tror mer på attidyden hos vissa husbilsägare. För att man har husbil som är regad som personbil innebär inte detta att man kan bete sig hur som helst. Vill vi ha förändring av synen från allmänheten på våra husbilar måste vi nog bli lite mera ödmjuka. Det tar tid att förändra! Det är ju lätt att jämföra hur det är i andra länder, men hur lång tid har det tagit där att få till bra ställplatzer? Fricamping i all ära...men visa hänsyn och respektera det som krävs av dig. Många fina platser har fått förbudsskyltar just för att vi inte kan respektera det som krävs. Nä, vi måste ju ut med markiser, grillar,solstolar,kasta vårat skräp där det passar och stå på platsen i gärna flera dagar. Jag blir så ilsken när jag läser här på forumet ibland, det verkar som vissa bara ser rättigheter och inga skyldigheter. Under de 4 åren som vi haft husbil har jag sett exempel på hur illa det kan vara med oss husbilsägare. Till sist....hur kul är det att stå på en parkeringsruta med asfalt under fötterna? Nä, jag betalar gärna för en bra stellplatz och även en camping om det behövs till rimmligt pris. Friheten är att resa utan att behöva förboka, resa dit där vädret är bäst, välja vilka vägar jag vill köra på, stanna när jag vill o.s.v.

Hälsningar Kerstin

Toppen