• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

många mil

F

F.d. 15874

Guest
jag tittade på mätarställningen i går, och jag fick nästa en chock, sen i maj när vi köpte våran husbil så har vi lagt nästan 1500 mil så nu måste jag nog serva bilen innan vi åker till jkpg till helgen,det är är inte så svårt byte av olja och fillter,det tar ca en timma allt som allt

på det sparar jag nästan 4000:-och nästa helg så drar vi till hamburg,sen så är vi hemma i 2 veckor sen blir det spanien 10-12 dagar,och då har vi mer till reskassa än att lämna in den för samma sak.
det är rätt enkelt att göra det själv,bara man har tillgång till en lyft så man kan dra av botten pluggen. Jag passar även på att byta o ringen som sitter runt pluggen. dra dit pluggen, i med ny olja och kolla över motorn säkringar och div andra saker som har betydelse för att den skall gå bra,
brukar även köpa diesel injektion så håller det spridarna rena från sot och slagg,desutom så blir driftkostnaden lite billigare. kommer längre på en full tank än annars,jag åker alltid till preem här i helsingborg för att uträtta dessa saker min bil behöver
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: många mil

Jag byter också olja och filter själv!
Har dock ingen lyft utan kör upp framhjulen på kilar, det räcker gott.
Visserligen blir det lite bakåtlutning men tror att jag får ut all olja ändå.
 
F

F.d. 6586

Guest
Sv: många mil

Intressant. Hur mycket olja slukar ducaton vid byte. Vad kostar ett filter.
Fick ett pris på 2400:- - 10% för oljebyte med helsyntet. Låter dyrrrt.
En "årsservice" kostade ca 4500:-. Vad gör de utöver oljebytet?

Bränslefilter/vattenavskiljare finns väl också. Hur ser man skicket på det och vad kostar materialet
 
Toppen