• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Många husbilar på campingplatsen

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Besökte Hjo Camping i helgen. Strålande väder på lördag. Jag blev förvånad över mängden husbilar. Utvevade markiser, stolar och bord, grillande och trevlig samvaro utan oro för att man skulle bli avvisade.

Har aldrig sett så många husbilar på en camping. Räknade dem inte men det verkade vara lika många husbilar som husvagnar. Kikade lite försynt men kunde inte se någon HBK-logga.

I HBK tar man inte in på campingplatser. Jag gör det men är nog ensam om det. Det otroliga motståndet mot campingplatser har naturligtvis bidragit till att vi blir kallade "gråvattensklubben" som jag läste nyligen. Kan vara förklaringen till avsaknaden av logotypes. Det kan bero på att man inte är med i klubben eller att man inte vill visa det. Jag hoppas bli klar med omlackeringen snart men kommer inte att klistra dit loggan igen.

Vi har också stannat på ställplatser under snabb resa mot Italien men vi kan inte tänka oss att övernatta på en parkeringsplats. Ställplats är ändå ett val som tvingats fram av tidsbrist.

Kan tänka mig tre skäl att inte använda campingplats. Det är för dyrt, det har ingen "fiiin" klang att man campar, eller platserna ligger ofta långt från centrum. (Förstår inte varför man vill sova i centrum).

Vi måste nog inse att den otroligt snabba ökningen av antalet husbilar som kräver rätt att parkera för natten på små parkeringsplatser centrumnära kommer att göra oss illasedda. Tycker inte att vi kan stödja oss på lagen som säger att bara vi har fyra hjul inom parkeringsrutans markering så är det ok. Naturligtvis tycker jag att HBK skall fortsätta jobba för fler ställplatser och dessutom parkeringsplatser centrumnära anpassade för längre fordon dvs husbilar. Då menar jag parkering, inte camping.

Nu hukar jag mig igen.
:)

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Många husbilar på campingplatsen

.............I HBK tar man inte in på campingplatser. Jag gör det men är nog ensam om det. .....................

HBK som klubb behöver ingen campingplats och jag tycker det är dåligt av dig att generalisera för visst är det många av HBK:s medlemmar som använder sig av campingplatser, jag är en av dem.

Jag ställer mig gärna på en camping när jag känner för det och ämnar stanna på orten några dagar. Detta trots att jag gärna ser att det skapas fler citynära husbilsplatser/ställplatser för enstaka övernattningar.

Det ena utesluter inte det andra. Det är en utopi att som campingplatsägarna tror att om kommunerna förbjuder husbilisterna att övernattning på deras parkeringsplatser så kommer dessa istället att köra in på campingplatsen.

Att ha kört husbil i över 35 år så vet jag att man istället undviken den kommunen och hellre väljer en annan om man endast vill stanna ett par dagar.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

HBK som klubb behöver ingen campingplats och jag tycker det är dåligt av dig att generallisera för visst är det många av HBK:s medlemmar som använder sig av campingplatser, jag är en av dem.

Jag ställer mig gärna på en camping när jag känner för det och ämnar stanna på orten några dagar. Detta trots att jag gärna ser att det skapas fler citynära husbilsplatser/ställplatser för enstaka övernattningar.

Det ena utesluter inte det andra.

Så längt är jag med dig Gunnar Men sedan tycker jag att du generaliserar Tror du verkligen att alla campingplats ägare tycker samma?
Det är en utopi att som campingplatsägarna tror att om kommunerna förbjuder husbilisterna att övernattning på deras parkeringsplatser så kommer dessa istället att köra in på deras campingplats.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Besökte Hjo Camping i helgen. Strålande väder på lördag. Jag blev förvånad över mängden husbilar. Utvevade markiser, stolar och bord, grillande och trevlig samvaro utan oro för att man skulle bli avvisade.

Har aldrig sett så många husbilar på en camping. Räknade dem inte men det verkade vara lika många husbilar som husvagnar. Kikade lite försynt men kunde inte se någon HBK-logga.

I HBK tar man inte in på campingplatser. Jag gör det men är nog ensam om det. Det otroliga motståndet mot campingplatser har naturligtvis bidragit till att vi blir kallade "gråvattensklubben" som jag läste nyligen. Kan vara förklaringen till avsaknaden av logotypes. Det kan bero på att man inte är med i klubben eller att man inte vill visa det. Jag hoppas bli klar med omlackeringen snart men kommer inte att klistra dit loggan igen.

Vi har också stannat på ställplatser under snabb resa mot Italien men vi kan inte tänka oss att övernatta på en parkeringsplats. Ställplats är ändå ett val som tvingats fram av tidsbrist.

Kan tänka mig tre skäl att inte använda campingplats. Det är för dyrt, det har ingen "fiiin" klang att man campar, eller platserna ligger ofta långt från centrum. (Förstår inte varför man vill sova i centrum).

Vi måste nog inse att den otroligt snabba ökningen av antalet husbilar som kräver rätt att parkera för natten på små parkeringsplatser centrumnära kommer att göra oss illasedda. Tycker inte att vi kan stödja oss på lagen som säger att bara vi har fyra hjul inom parkeringsrutans markering så är det ok. Naturligtvis tycker jag att HBK skall fortsätta jobba för fler ställplatser och dessutom parkeringsplatser centrumnära anpassade för längre fordon dvs husbilar. Då menar jag parkering, inte camping.

Nu hukar jag mig igen.

Hukar du dig alltid ? Kom in på campingen nästa gång och fråga om det är någon HBK are där, varför ska man känna sig illa sedd om man kört långt och tillfälligt parkerat helt lagligt, ett j__la gnäll om att parkera rätt eller fel börjar bli tjatig att hela tiden läsa om sånt, kör jag 40 mil och känner att jag behöver vila då gör jag det på en p-Plats om det behövs,är trött på alla Besserwisser som säger att jag gör fel av hänsyn för folk på orten när jag behöver vila en stund.
Nu hukar jag mig !!!

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag håller mig till rubriken och kan konstatera att det är många husbilsåkare som fortfarande behöver el vid den här tiden på året. Alla har ju inte en fullt fungerande åretrunt-husbil som är helt oberoende av 230V.

Det är väl nu som husvagnarna börjar placerats ut på campingarna. Ser fortfarande många vagnar längs gatorna. Bl a närmsta grannen. Mötte många ekipage i södra Skåne i helgen som var på rull. Så säsongen för vagnarna börjar väl nästa helg???

Såhär såg det ut nu i morse - i Skåne:

11156417_742727049179028_7402075795555324029_n.jpg

Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Vi står också på camping ibland och skäms inte för det. Ofta blir det ställplats och någon gång också fricamping men de blir svårare att hitta för varje år.
Camping är som någon skrev utmärkt när man vill stå några dagar och vissa campingar börjar förstå vad husbilar behöver och inrättar hårdgjorda platser där man inte riskerar bilen när man manövrerar mellan parkerade personbilar, stacket och dyligt som säsongscamparna gärna markerar sina revir med.
Titta på det sk. husbilslandet i Lidköping om ni vill se en husbilscamping som fungerar bra.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Med appen Mobil Life + kan man hitta ställplatser med campingens alla faciliteter till halva avgiften och ofta på gångavstånd till centrum.
I avvaktan på fri roaming inom EU blir WiFi allt vanligare som visas på bilden.

Inga bommar och ingen reception, ankomst och avresa när man själv vill.

image.jpg

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jag står till 90% på camping och trivs bra med det.
Tyvärr är man då faktiskt i underläge på HBK där "ställplats", "fricamping", "gråvattentömning" och inte minst "DYRT" är de mest förekommande orden. ;)

(Jodå, jag är lite ironisk, och inte tänker jag huka mig heller. ;) )

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag står till 90% på camping och trivs bra med det.
Tyvärr är man då faktiskt i underläge på HBK där "ställplats", "fricamping", "gråvattentömning" och inte minst "DYRT" är de mest förekommande orden. ;)

(Jodå, jag är lite ironisk, och inte tänker jag huka mig heller. ;) )

Du glömde "ocker" :wink:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Utomlands har jag inga problem med att ta in på camping ibland. Det ljuva och lata campinglivet i Spanien/Portugal vintertid kan vara skönt ibland.

I Sverige har jag nog bara campat två gånger, tror jag. En gång på en liten camping vid Göta Kanal, prisvärt och trevligt. En annan gång vid en stor camping nära Åmål och det var ett av mitt livs hemskaste upplevelser. Oändliga köer i receptionen, ett helvetiskt skrikande på horder av ungar på någon sorts jättehoppboll och framåt middagstid ett grillos av sådana dimensioner att vi flydde campingen för att rädda våra lungor.

I princip har jag ingenting emot camping men nästa gång jag campar så ska det vara på en camping som motsvarar mina behov och ingenting annat.

Det är alltså kunden som väljer camping och finns det inga bra alternativ så blir det ställplats eller "fricamping". Enkelt! Dagens husbilister har oändliga möjligheter med hjälp av alla ställplatsappar o.s.v.

Länderna söder om Sverige erbjuder ett enastående smörgåsbord av möjligheter och är ett veritabelt Schlaraffenland för husbilister!

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Oändliga köer i receptionen, ett helvetiskt skrikande på horder av ungar på någon sorts jättehoppboll och framåt middagstid ett grillos av sådana dimensioner att vi flydde campingen för att rädda våra lungor.

Jappe

Det var på en sådan camping som mest liknade ett tivoli som jag fick tinnitus även på mitt friska öra!

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Nu hukar jag mig igen.

Du skriver att du kan tänka dig 3 skäl till varför man inte vill ta in på en camping i Sverige - vi kommer här med ett 4:e skäl:

- i ordningsföreskrifterna på alla campingar står det klart och tydligt att det INTE är tillåtet att spela fotboll och andra bollspel (t.ex. badminton) i anslutning till campingtomterna, men vart spelas det om inte just där...
Om det är ett "litet" barn som puttar på en liten plastboll, så stör det oss inte men när man spelar med hårt pumpade fotbollar - då går vi båda och många med oss i spinn - alla vet ju vad en halvhårt slagen fotboll gör med väggarna och bakstammen på en husbil !

- det står dessutom att det ska vara tyst inne på campingområdet efter kl. 23 (i vissa fall kl. 24), men alldeles på tok för ofta gör ljudvolymen att det är omöjligt att sova om nätterna !

Campingar där ägaren värnar om ordning och reda, som påtalar ovanstående redan när gästen checkar in, tar vi gärna in på och det även i Sverige även om mestadels föredrar att stå på ställplatser !

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

Vi stod på Hjo Camping i helgen. Plats 463. Jämte oss stod en bil med HBK-logga på. Dom var från Tranemo. Vi har varit ute 3 helger i år. Samtliga ggr har vi stått på camping. Lidköping, Eksjö och Hjo.

Bernt

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Vi stod på Hjo Camping i helgen. Plats 463. Jämte oss stod en bil med HBK-logga på. Dom var från Tranemo. Vi har varit ute 3 helger i år. Samtliga ggr har vi stått på camping. Lidköping, Eksjö och Hjo.

Bernt

Roligt att höra. Vi stod på 442. Visst var det ovanligt många husbilar där?
Alve

Kommun
Växjö
HBK-Nr
11028
Medlemskap
2025

Förlåt en helt okunnig på smarttel. men var skriver man in den orten som man tänker besöka och vill se om det finnes en ställplats där.:confused:

Tacksam för svar

MVH

K-G

Dahl

HBK Medlem
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025

Jag tror icke den diskussion kommer att giva ett bra svar på någon sätt. Vi är alla olika och tack för det. Jag tror mer på att vi skall respektera att vi ha olika behov. Om man vill åka en på en campingplats for att övernatta respektera jag gärna det. på samma sätt som jag respektera dom som väljer att övernatta på en parkeringsplats.
Där finns inte bara ett sätt att göra rätt men många.

Acceptera varandras olikheter så lever man bra.

MVH

Kim

Senast ändrad:
P

Peter Pettersson

Guest

Inte konstigt att det är många bilar på Campingarna. Ett skäl är ju att det är försäsongs pris nu. Sedan är det svårt om det är bilar från husbilsklubben står där. Långt ifrån alla som har loggorna på bilen. På swe camp campingarna kan man köpa husbilsbiljett för 185 kr ink el på ticknet :). Stå var ni vill. Bara ha det sååå gött. För min del ingen logga. Gott att slippa bli granskad var man kommer ifrån :mcride:

Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

I HBK tar man inte in på campingplatser. Jag gör det men är nog ensam om det.

Vad är det för generalisering?? Den sanningen har du hittat på själv...

Det otroliga motståndet mot campingplatser...

Den ilska man då och då kan läsa på HBK handlar ju om när campingägare/kommunala tjänstemän lobbar för att få bort ställplatser och förbjuda husbilar att övernatta på allmänna platser. Det har väl inget att göra med om eller när klubbens medlemmar övernattar på campingplatser?? Eller nån ilska mot att campingplatser existerar??

Du har i så fall inte förstått vad problematiken är. Är man inte införstådd med den så blir det så lätt misstolkningar av debattens kärna.

Tyvärr är det en del medlemmar här i klubben som ofta uttrycker att klubbmedlemmar och styrelse skulle motarbeta campingplatser. Så är det inte!

Campingplatser finns redan, det finns också en organisation som företräder campingägarna och camparna.
Husbilsklubben har ingen som helst anledning att börja företräda de som helst vill stå på camping, då det systemet redan är utbyggt.

Jag som medlem vill att husbilsklubben arbetar för fler och enkla ställplatser, vilket klubben också gör. Men det betyder inte att, bara för att du Alve och fler med dig hellre föredrar campingplats, klubben har ett motstånd mot campingplatser!

Ingen som klandrar dig för det valet, det är ju ditt val. För mig betyder inte ställplats ett val som tvingats fram av tidsbrist. Hoppas du inte även här gör dig till talan för andra klubbmedlemmar utan att det är din egen uppfattning beträffande den sista meningen i citatet.

Om du frågar mig så stämmer första punkten in på mig, att det blir för dyrt. Visst, nån gång då och då så har vi tagit in på camping, men det är oftast i samband med nån orienteringstävling eller annat event. Skulle vi enbart stå på camping när vi är ute hade vi fått göra oss av med husbilen, det skulle bli för kostsamt. Men det är vårt val och jag har inga synpunkter på att andra hellre föredrar camping framför ställplats/parkering.

Nästa punkt, att det har ingen "fiiin klang" får återigen stå för dig. I min värld existerar inte sådana bedömanden av boenden. Valet av beoende styrs för min del av tillgänglighet till syftet med min resa (vill jag vara i naturen så vill jag stå nära den, vill jag besöka ett nöjesfält vill jag stå nära det o.s.v), kostnaden för övernattningen samt i viss mån utsikt eller om platsen är trevlig/mysig att stå på.

Du förstår inte heller varför det finns husbilar som vill stå i centrum, jo för att det finns människor som kanske är intresserade av stadens nöjesliv på kvällen, shopping e.t.c. Dom kanske vill gå på krogen/restaurang och ta ett glas vin till. Alla har vi olika intressen. Jag har inget problem med att förstå att det finns dom som hellre vill bo på en camping.

Vi måste nog inse att den otroligt snabba ökningen av antalet husbilar som kräver rätt att parkera för natten på små parkeringsplatser centrumnära kommer att göra oss illasedda. Tycker inte att vi kan stödja oss på lagen som säger att bara vi har fyra hjul inom parkeringsrutans markering så är det ok.

Givetvis är det ett problem när ett fåtal förstör för många genom att vräka ut hela husbilens bohag på en allmän parkeringsplats, eller släppa ut gråvatten på samma plats.
Men samtidigt är det fel att låta dessa idioter få styra debatten och hur vi andra, som sköter oss, vill bo.
Det finns också grupper i samhället som inte unnar oss att stå på allmänna platser för deras "utsikt blir förstörd" m.m. Det handlar egentligen mycket om rädsla också, "kommer det en husbil hit så är det snart hundra" tycker en del boende, men så behöver det inte bli om man får till en dialog direkt med berörda myndigheter, näringsidkare och grannar.

Naturligtvis tycker jag att HBK skall fortsätta jobba för fler ställplatser och dessutom parkeringsplatser centrumnära anpassade för längre fordon dvs husbilar. Då menar jag parkering, inte camping.

Där är jag helt enig med dig.

/Ludde

Toppen