• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Måla om....?

F

F.d. 55534

Guest
Hej, är ifärd med att renovera en gammal Hymer från-88.
Är det någon i klubben som försökt måla väggar/tak och då på det befintliga underlaget, väldigt plastfilmsliknande.....!
undrar Pelle och Yvonne
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Måla om....?

Hej

Ja det går att måla på dessa underlag, men du måste ha en grundfärg med god vidhäftning.
Grundfärgen bör inte vara vattenbaserad, alltså den bör inte gå att spä med vatten.
När den har torkat kan du måla med vilken färg som hels.
Jag hat tex målat en toalettlock och ring i plast med Häftgrund och sedan målat med Servalack
ovanpå, det har hållt i 3 år trotts att locket bubblar när man sitter på det.

Snarken 2
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Måla om....?

Hej jag tror faktiskt att halvmatt inomhusakrylatfärg fastnar rätt bra på plastfilmen för jag har målat en liten yta på min Hymer mellan takluckan och och en ny mygg/mörkläggningsgardin (Beckers halvmatt inomhusakrylat :)) Man måste ju naturlitvis tvätta av ytan rejält först, och när man skall måla om så kanske man kan gå ända upp till något starkt som thinner, eller kanske något svagare. Prova och testa först så plastfilmen inte tar stryk.
Det finns även plastprimer att köpa på ex. Mekonomen m. fl. Den är tänkt att användas som häftgrund när man skall lacka plaststötfångare m.m. men borde göra nytta även på dina väggar. Det är bara en tunn och ofärgad vätska i sprayflaska och sprutas ut, men kan sedan ev. strykas runt med en trasa på ytorna som skall lackas, om man vill.

.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Måla om....?

Hej

Risken med att måla med en akrylatfärg är att den bara blir ett lager som inte biter i underlaget ordentligt, om man inte grundar med någonting före.
Det visar sig om du tex skrapar med en dammsugare eller något vasst föremål, då lossnar stora mjuka flagor, akrylatfärgen blir inte hård när den är tor.
OBS tänk på att inte hänga upp någonting som trycker mot en akrylatmålad vägg på minst ett par månader, akrylaten är som limm fast den verkar torr på ytan.
Akrylaten har oxå en tendens till ,mjukgörarvandring, vilket betyder att om det är en skarpt färgat plastskickt som blir målad så kan färgen gå igenom på ett par år.
Därför bör underlaget grundas med en inte vattenbaserad grundfärg.


Snarken 2
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Måla om....?

Hej

Risken med att måla med en akrylatfärg är att den bara blir ett lager som inte biter i underlaget ordentligt, om man inte grundar med någonting före.....
Snarken 2
-------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Snarken, Plastprimern brukar få det att bita fast som sjutton. Men det blir ju rätt oåterkalleligt, så bäst vore nog att exprimentera lite inne i ett skåp eller liknande med olika metoder först.
Så vi inte får skäll senare :D.

M.v.h. JANKRO.
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Måla om....?

Hej igen

Ville bara tala om att om ni maskerar med tape för att få raka kanter,när ni målar med akrylat, måste tapen tas bort medan färgen är våt, annars är risken stor att den nya färgen följer med tapen bort.

Snarken 2
 
Toppen