• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Människans girighet och "matdjurens" villkor

F

F.d. 4927

Guest
Sv: Människans girighet och "matdjurens" villkor

Krinil säger mig den pensionär som har råd med att köpa en fläskfile för 420 kronor kilot. Men det är klart dom kanske inte heller skall ha det bra......

Lasse/LaBri ja jag påstår fortfarande att ett missskött djur inte ger någon avkastning heller. Men jag tror att du liter mera på djurrättsaktibister an dom som jar med djur att göra.

Tycker du att det är bra att dom bryter sig in i andras egendom?

Tycker du det är bra att dom släpper ut djur som dör sedan?

Eller som en som en sa att om han hade plats så skulle ham "hämta" lite djur på gården. Med andra ord, han skulle stjäla dom för att t.ex utnyttar dom en höna när dom ta äggen. Also hrt han rätt att stjäla dom.

Jag är emot all vanvård, emot all misskötsel av djur men man får ocksåvara realist och ta reda på fakta. T.Ex. när du Lasse säger att tyskarna är värst.

För övrigt, när ni nu är så stora djurvänner, tänker ni också på alla som skaffar sig hunder och katter som sedan sitter hela dagen ensama i lägenheten????

Eller kanske också tänler på människor? Går in på ett servicehus/ålderdoms hem...

Men det kanske är en annan sak.

framsidan (fortfarande frun )
Hej framsidan! Du ställer en del frågor till mig som jag vill besvara. Ja, jag tror på de bilder och filmer jag sett på Rapport och Sydnytt, varför skulle jag inte göra det? Hur kan man fejka filmer av döda grisar, som de "friska" grisarna tuggar i sig? Hur kan men fejka filmer där grisar tuggar i sig svansen på andra grisar? Varför skulle man fejka bilder av stior utan minsta tillstymmelse till strö eller halm, men i stället fullt med grisskit? Är bilderna där man klipper svansar av griskultingar utan bedövning ett falsarium? Och att dra ut tänder på kultingarna, har det inte förekommit trots att man visat det i TV? Tror du verkligen dessa bilder och filmer är fejkade och att TT och TV-nyheterna inte gör den minsta lilla koll på sanningshalten i sina reportage?
Jag tycker naturligtvis inte att man ska bryta sig in i andras egendom rent generellt, men ibland är det faktiskt, enligt min åsikt, ens skyldighet att göra det, t ex för att rädda liv eller som i det här fallet dokumentera djurplågeri för att få stopp på det.
Får väl erkänna att det var olyckligt att bara nämna tyskarna och danskarna ur den tidningsartikel jag refererat till (www.blt.se). Där var faktiskt några fler länder omnämnda.
Till sist: Jo, absolut! Jag är emot all vanvård, vare sig det gäller djur eller mänskor och det gläder mig att vi är överens på den punkten. Jag har också förstått att du är/har varit en seriös uppfödare som tagit hand om dina djur på bästa sätt. Men varför förneka att vanvården finns och tydligen är ganska utbredd på sina ställen? På vilket sätt gagnar det de djur som lider och har det svårt?:confused:

Lasse

Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Suck Jappe!

Du är också i de där pälsklädda monstrens våld. Vår Smilla, som ej ville vara med på bild, har tagit över våra liv. Jag och hustrun anpassar i stort sett hela vårt liv efter katten. Vi har byggt om och byggt in 30 kvadratmeter rastgård som hon når via en kattlucka, anpassat tomten, anpassar våra semestrar mm. Vi stiger också upp en halvtimme tidigare varje morgon för at hon ska få sin morgonpromenad i sele. Samma sak upprepas vid lunch och kväll. Det värsta är att kattkräket inte är det minsta tacksam..., hon tycker det här är självklart! :p

Curlinghusse

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jo krinil, nog är det så!

När Millan, bara någon månad gammal, skulle "tas bort" för 7 år sedan så reagerade jag starkt och spontant och deklarerade att "lilla Millan tar jag hand om" och där upphörde mitt tidigare så fria och behagliga liv! För hennes skull så flyttade jag från tredje till första våningen för att katten skulle kunna springa ut och in som den ville.

Nu har ännu en katt flyttat in här, Lurven 9 årig Norsk skogkatt och eftersom vår nye fastighetsägare inte bara är människofientlig utan också katthatare, så tvingas jag nu flytta igen, den här gången till en kåk mitt på Orust med magnifika marker för katter. Båda katterna har alltid varit "utekatter". Så katterna styr mitt liv nuförtiden, men det finns ju positiva sidor med "kattinnehavet" också!

Goda grannar är ett måste för ibland vill man ju ta en tur med husbilen också. De kattpensionat jag har tittat på har inte gjort något positivt intryck på mig. Många av våra nya grannar har katter så när vi kommer med två katter till så lär det inte bli några problem. Jag föreställer mig att kattägarna på Orust hjälper varandra med tillsyn o.s.v. liksom dom gör här i Stenungsund.

Psst. Gott om mark, kanske kan vi ordna ställplatser mitt på Orust om nu någon skulle vara intresserad. Alla vill väl ända fram till havet. Vi får se.

Jappe, kattbetjänt

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Millan och Lurven låter hälsa att "vi inte alls är misskötta och eftersom vår nye hyresvärd, som är en riktig gris enligt Hyresgästföreningen, har tagit bort våra kattluckor ska vi få flytta ut på landet på Orust i februari till ett ställe som är en dröm för varje katt. Apropå uttrycket "grisen" om hyresvärden så anser vi att det är oförskämt mot de riktiga grisarna att kalla honom för det!"

"I väntan på våren och våra nya jaktmarker vilar vi oss lite och vi blir aldrig lämnade ensamma hela dagarna!"

Visa bilaga 24074 Visa bilaga 24073

Ska husse flytta också?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Annette! Klart att jag ska flytta också! Jag överger inte mina katter i första taget!

Jappe

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Sorry, jag såg i de senare inläggen att du också skulle med...läser lite slarvigt ibland :eek:

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

På Orust är girigheten inte utbredd och matdjurens villkor är mig veterligen mycket goda.
Här finns frigående kor från Gröna Gårdar alldeles inpå oss på Morlanda Säteriets marker där det var planerat ännu en golfbana. Det är mycket roligare och rogivande med korna.
I Varekil finns ett närproducerande slakteri där vi köper (nästan) all vår kött. Så visst är det gôtt att leva på Orust.
För övrigt läste jag någonstans att Orust är den husbiltätaste kommun i Sverige.
Ännu tätare skall det nu bli! Välkommen till Orust Jappe och katterna! Djurvänner kan vi aldrig få nog av!:)
Stina & Julian

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Friska kor som går ute hela dagen
ystra kalvar som kesar uti hagen
grisar, får och getter, glada katter och hundar
jag ser fram emot de ljusa tider som snart stundar

Att stanna kvar i Stenungsund med sin oljekust
lockar ej längre, så snart flyttar jag till Orust
visserligen ”laglöst land”, inte en polis på hela ön
behövs nog inte heller, för befolkningen är så skön

Tack Stina & Julian för era välkomnande ord
det ska bli skönt att byta från asfalt till jord

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 50042

Guest

Jappe!

Vart på Orust flyttar Ni och när?

Bosse

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Bosse! Meningen är att vi ska flytta till Dammslätten, nära Stala kyrka och jag ska vara ute ur lägenheten i Stenungsund i mars. Varför undrar du? Vill du köpa mitt överskott på möbler, porslin och kristall? Jag har så mycket "bråte" överallt. Vi var i Horla nära Vårgårda och kollade lite på en bonnauktion i går och där kan man nog bli av med en hel del bråte, dock inte allt.

Du kanske har en flyttningsfirma? :D:D:D
Eller, du kanske vill köpa en tomt?

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 50042

Guest

Jappe!

Bara nyfikenhet, detta blir ju ute i naturen, så Din kära katt får väl inga bekymmer att ta sig ut och in i huset.

Hälsningar

Bosse

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Där är det väldigt mycket natur så både Millan och Lurven kommer säkert att trivas där! Kattluckor både uppe och nere i källaren. Egen härd är Guld värd! Bättre möjligheter att ta hand om husbilen är också viktigt. Inga grisar i människokläder så långt ögat når!

Ser verkligen fram emot detta!

Jappe

F

F.d. 3019

Guest

Hej framsidan, Lär dig en gång för alla: "Sverige är bäst på demokrati och välfärd, har
generationer fått lära sig. Denna nationella självgodhet har medfört en storebrors mentalitet gentemot våra nordiska grannar, något som med rätta har retat finländare,norrmän och i en viss mån danskar i decennier." (Ledare i Motala Tidning, månd d. 10 maj 1999).
Som du säkert redan vet är massor av saker fantastisk i Sverige, men Landbruksor-
ganitationers och massmedias indoktrinering av profitskäl är cke bara beklagelig men rentav skamlig!!
Kara framsidan, Bry dig inte!!

F

F.d. 4927

Guest

Hej framsidan, Lär dig en gång för alla: "Sverige är bäst på demokrati och välfärd, har
generationer fått lära sig. Denna nationella självgodhet har medfört en storebrors mentalitet gentemot våra nordiska grannar, något som med rätta har retat finländare,norrmän och i en viss mån danskar i decennier." (Ledare i Motala Tidning, månd d. 10 maj 1999).
Som du säkert redan vet är massor av saker fantastisk i Sverige, men Landbruksor-
ganitationers och massmedias indoktrinering av profitskäl är cke bara beklagelig men rentav skamlig!!
Kara framsidan, Bry dig inte!!
Vilken koppling har detta till den vanvård och det djurplågeri, som det rapporterats om i press och tv-nyheter?:confused::confused:

Lasse

F

F.d. 3019

Guest

Hej LaBri, Angrepp på Europas bönder skall enligt din mening stå helt oemotsagt.
Om du inte ser kopplingen, tillhör även du tyvärr de indoktrinerades skara!!
Lär dig en gång för alla La Bri, "sjuka" personer finns överallt!!!!
Med både vänlig och nordisk hälsning! G & E

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hej LaBri, Angrepp på Europas bönder skall enligt din mening stå helt oemotsagt.

Jag förstår inte heller.., är jag också sjuk då? :eek:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag känner mig lite ansvarig för den här ordfejden och därför vill jag klart deklarera att här inte har förekommit något angrepp på vanliga bönder som sköter sina djur på ett bra sätt.

Däremot har här förekommit många angrepp på de djuruppfödare (matdjursfabrikanter) som plågar sina djur på olika sätt, bara för snöd vinnings skull.

Det är skillnad det!

Jappe

F

F.d. 4927

Guest

Lär dig en gång för alla LaBri att sjuka personer finns överallt, säger du! Jamen, det är ju det jag hela tiden har försökt säga. Jag har väl inte angripit Europas bönder, jag har angripit djurplågarna bland dem och det tänker jag fortsätta med om det behövs!

Med vänlig alleuropeisk hälsning!

Lasse

Toppen