• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Människans girighet och "matdjurens" villkor

F

F.d. 7117

Guest
Sv: Människans girighet och "matdjurens" villkor

Man tror faktiskt inte att det är på riktigt? Otroligt! // Peter

"SVENSK BELGISK BLÅ THE REAL MONEY MAKER".

Och det här:

"svensk belgisk blå, gör det med dubbelmusklad"

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det finns många ännu värre exempel på hur människan bär sig åt mot djuren på den här planeten. Titta på detta om ni vågar och när ni har gjort det, gör någonting åt det! Sluta förtränga problemet och låtsas som om det utbredda och djävulska våldet mot djuren inte existerar! Det här handlar inte bara om exklusiva specialiteter som gåsleverpastej och hajfenssoppa, det gäller vår vardagsmat som står på våra bord varje dag!

Hur många sensationsprogram om övergrepp inom djurindustrin krävs det för att konsumenten ska vakna och säga att "nu får det vara nog, detta djurplågeri måste upphöra"!

YouTube - No More Turning Away Animal Rights

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Räcker 10 minuter i Aktuellt med tydlig redovisning av vad som händer i djurfabrikerna för att folk ska ställa krav på djurfabrikanterna.

Vad sysslar politiker, djurskyddsansvariga och veterinärer med. Djurplågeriet tycks vara sanktionerat på alla nivåer från ministrar till slaktare.

Hädanefter kommer i alla fall jag att vara väldigt noga med att ta reda på var köttet kommer ifrån innan jag köper kött igen.

Jag minns den tiden när bönder och lantbrukare var ett aktat släkte. Många av dom kanske fortfarande är det, jag vet inte. Jag vet däremot att djurfabrikanterna med sin groteska hantering av matdjuren absolut inte förtjänar någon aktning!

Att döva sitt samvete med att man inte så noga känner till varifrån kotletterna och biffarna kommer, håller inte längre! Det är varje människas ansvar att se till att våra matdjur inte utsätts för denna obegripligt råa vanvård som nu förekommer i djurfabrikerna!

Detta är grovt djurplågeri och ingenting annat!

Jappe

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag tycker att köttet vi äter ska vara närproducerat! Djuren ska inte plågas med att fraktas runt i timmar och dagar innan de slaktas. På Orust kan vi handla närproducerat "ekokött" och tittar man på deras priser så tycker jag dom är klart konkurrenskraftiga. Tittar man på smaken så är priserna mycket konkurrenskraftiga. Tittar man på hur djuren har hanterats före slakt så är priserna enormt konkurrenskraftiga.

Alltså, jag tycker det är en skam att köpa billigt kött och fullständigt strunta i varifrån köttet kommer och hur djuren hanterats före slakt!

Ni tittar väl på Solens mat på TV!

Välkomna till RJ´s Närproducerat i Varekil/Orust!

Mycket upprörd Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 4927

Guest

Räcker 10 minuter i Aktuellt med tydlig redovisning av vad som händer i djurfabrikerna för att folk ska ställa krav på djurfabrikanterna.

Vad sysslar politiker, djurskyddsansvariga och veterinärer med. Djurplågeriet tycks vara sanktionerat på alla nivåer från ministrar till slaktare.

Hädanefter kommer i alla fall jag att vara väldigt noga med att ta reda på var köttet kommer ifrån innan jag köper kött igen.

Jag minns den tiden när bönder och lantbrukare var ett aktat släkte. Många av dom kanske fortfarande är det, jag vet inte. Jag vet däremot att djurfabrikanterna med sin groteska hantering av matdjuren absolut inte förtjänar någon aktning!

Att döva sitt samvete med att man inte så noga känner till varifrån kotletterna och biffarna kommer, håller inte längre! Det är varje människas ansvar att se till våra matdjur inte utsätts för denna obegripligt råa vanvård som nu förekommer i djurfabrikerna!

Detta är grovt djurplågeri och ingenting annat!

Jappe
Det här är tydligen vanligt i de flesta länder i Europa enligt dagens tidning. 2003 blev det förbjudet att t ex klippa av svansarna på grisarna i hela EU, men det fortsätter tydligen med oförminskad styrka och dessutom utan bedövning. Likaså drar man ut hörntänderna på smågrisarna utan bedövning. Allt detta för att de inte ska tugga i sig varandras svansar, vilket är vanligt förekommande hos grisar som inte trivs.
Strö eller halm ska också grisarna ha enligt EU-regler, vilket grisarna måste ha att böka i, vilket tillhör deras naturliga beteende. Detta struntas det ofta i, vilket resulterar i vantrivsel och ovan nämnda beteende. Djurskyddskontrollen är alltså bristfällig, för att inte säga näst intill obefintlig.
Så absolut, upp till bojkott mot de stora djurfabrikerna!!:mad::mad:

PS! Danskarna och tyskarna är tydligen värst! DS!

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4927

Guest

Jappe!

Till din lekamliga spis,
se till att bojkotta gris!
Men om du gris vill äta
tillsammans med en potäta (potatis för dem som icke är kunniga i skånska språket)
Kolla att grisen mått väl,
så får du ro i din själ!

Lasse

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

LaBri vad kan du om djurhållning och då särskilt tyskt djurhållning?

Jag har varit bondmora med många djur i tyskland under 20 år och ja känner inte igen mig i din bedämning att dom är värst.

Nu driver en av mina barn gården vidare, också med djur. Och inte ett av hennes djur far illa, alla är älskade liksom mina var.

Also upp till bevis för det är ärekränkning och förolämpning du kör med.

Att det finns rötägg överallt, det vet man ju. Och dessa skall man komma åt. Men inte med dom metoderna som djurrättsaktivister kör med.

Bryter in sig i andras egendom, tar bilder på något dom påstår sig har sett. Varför vågar ingen vittna???? Klart för dom har begått en kriminell handling och dom vet att dom har fuskat.

Om man är djurvän så väntar man inte 2 år fär att visa bilderna...... Ser jag att någon misshandlar djur så anmälar jag dom väl direkt eller hur?

T.ex. kann man ju säga att varje bonde med djurhållning har en bås för sjuka djur, man får ju har dom för sig själva så att dom kan friskna till i lugn och ro.

Men där har dom tagit bilder och påstått att så ser det ur i stallet....

Djur som Belgian Blue hade aldrig kommit in i mitt stall, inte heller i stallet hos min dotter.

framsidan ( frun )

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

framsidans fru! Det finns säkert massor med bönder som hanterar sina djur på bästa vis. Det är inte dom detta handlar om utan det är de uppfödare som bara är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt och fullständigt struntar i hur deras djur mår.

Dessa djurfabrikanter ska jagas och hängas ut och deras djurfabriker ska visas på TV och skrivas om i alla tänkbara media tills folk tar avstånd från deras metoder. Tyvärr är det nog så att det är vi konsumenter som är de enda som kan stoppa denna "grisiga hantering". Överheten , både den politiska och den ekonomiska, bryr sig uppenbarligen inte!

Jappe

F

F.d. 4927

Guest

LaBri vad kan du om djurhållning och då särskilt tyskt djurhållning?

Jag har varit bondmora med många djur i tyskland under 20 år och ja känner inte igen mig i din bedämning att dom är värst.

Nu driver en av mina barn gården vidare, också med djur. Och inte ett av hennes djur far illa, alla är älskade liksom mina var.

Also upp till bevis för det är ärekränkning och förolämpning du kör med.

Att det finns rötägg överallt, det vet man ju. Och dessa skall man komma åt. Men inte med dom metoderna som djurrättsaktivister kör med.

Bryter in sig i andras egendom, tar bilder på något dom påstår sig har sett. Varför vågar ingen vittna???? Klart för dom har begått en kriminell handling och dom vet att dom har fuskat.

Om man är djurvän så väntar man inte 2 år fär att visa bilderna...... Ser jag att någon misshandlar djur så anmälar jag dom väl direkt eller hur?

T.ex. kann man ju säga att varje bonde med djurhållning har en bås för sjuka djur, man får ju har dom för sig själva så att dom kan friskna till i lugn och ro.

Men där har dom tagit bilder och påstått att så ser det ur i stallet....

Djur som Belgian Blue hade aldrig kommit in i mitt stall, inte heller i stallet hos min dotter.

framsidan ( frun )
Ja, det gäller att uttrycka sig ordentligt. Jag borde naturligtvis ha hänvisat till källan TT, återgett av Blekinge läns tidning. Artikeln kan du hitta på www.blt.se.
Men det är givetvis så att OM nu Tyskland skulle vara ett av de värsta länderna i Europa, så självklart gäller det inte alla grisuppfödare i Tyskland, lika lite som om kriminaliteten är hög i ett land så innebär det inte att alla i det landet är kriminella - det trodde jag var självklart.
Vi har ju också här i Sverige upptäckt grisuppfödningar med det mest vidriga förhållanden man kan tänka sig. Det innebär dock inte att alla svenska grisfarmare missköter sig.
Danmark är också ett av de utpekade länderna, men ingen skulle väl komma på tanken att påstå att alla danska grisuppfödare är djurplågare, eller hur?
Sedan har jag svårt att förstå att du anklagar dem som avslöjat de vidriga förhållandena, men jag håller naturligtvis med dig att det absolut är deras moraliska skyldighet att vittna. Hur ska vi annars rensa ut djurplågarna, som naturligtvis måste vara till stort bekymmer för de seriösa? Det ser vi ju bara på din reaktion!

Lasse

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Jappe när du nu kan allt, hur tror du att någon kan thäna på missköta djur?

För att en ko skall mjölka bra så måste hon mår bra.

Att får bra tillväxt på ett djur, så måste det också må bra. På moisköta djur tjänar ingen.

En ko som inte sköts bra, så blir inte köttet bra heller. Vilket gör givetvis att bonden inte får bra betalt.

Tänk efter lite nu och ta av dig skygglapparna..............

Fru framsidan igen

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Visserligen född vid en gata men det hindrar mig inte från att ha synpunkter på djurhållning. Som sagt, de flesta bönder är givetvis inte djurplågare! Det är inte dom som föder upp djuren på kemikalier och antibiotika och avlar fram groteska raser som Belgian Blue. Det är inte hederliga bönder som tränger ihop djuren på små ytor inomhus för att få så bra avkastning som möjligt.

Tyvärr är det nog så att genmanipulerade, snabbväxande och misshandlade djur i djurfabrikerna ger bäst avkastning. Sådana fabriker har inte vem som helst tillträde till. Det är en sluten värld som helst inte ska visas för konsumenterna och media.

Det är en värld som styrs av "affärsmän" och inte av bönder, bönder som fortfarande har respekt för och sköter sina djur. Dessa affärsmän ser man sällan i fabriken! Dom sitter på flotta kontor och gör kalkyler och räknar på bästa möjliga avkastning med lägsta möjliga kostnader. Man skulle lite krasst kunna uttrycka det så att det är ekonomiskt lönsamt med djurplågeri!

Jappe

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Vi konsumenter har egentligen stor makt över det här. Vi skulle kunna ställa betydligt större krav om vi levde ut vår frustration över det här. Tar reda på missförhållande och bojkotta där det behövs. Det skulle vara bra om vi organiserade oss i starka konsumentorganisationer men också att vi skaffar oss lite större civlkurage. Vi måste också vara beredda att accepterar högre, eller till och med betydlig högre köttpriser. Där jag bor kan man exempelvis köpa importerad fläskfile för 79 kronor kilot. Då har grisen inte det bra med våra mått mätt. Med trånga stior och knipsad svans. En svensk normalbehandlad gris ger en fläskfile som kostar ca 180 kronor kilot. Vi handlar dock helst vår fläskfile på Ängavallen, där deras ekologiskt hanterade grisar ger en fläskfile som kostar drygt 420 kronor kilot. Med andra ord blir det inte kött lika ofta längre men man äter den med bättre samvete. Jag önskar dock att jag hade karaktär nog för att bli vegeterian.

F

F.d. 4927

Guest

Jappe när du nu kan allt, hur tror du att någon kan thäna på missköta djur?

För att en ko skall mjölka bra så måste hon mår bra.

Att får bra tillväxt på ett djur, så måste det också må bra. På moisköta djur tjänar ingen.

En ko som inte sköts bra, så blir inte köttet bra heller. Vilket gör givetvis att bonden inte får bra betalt.

Tänk efter lite nu och ta av dig skygglapparna..............

Fru framsidan igen
På misskötta djur tjänar ingen, skriver du och det har du kanske rätt i. Därför är det en ännu större gåta att det trots allt förekommer! Kommer just från lokalnyheterna på TV (Sydnytt), där man tog upp det här ämnet. Om någon - efter att ha sett bilderna där - fortfarande kan hävda att allt står rätt till inom djuruppfödningen, så måste den personen verkligen ha skygglappar. OBS! Jag påstår inte att det här är allmänt förekommande, men det är allvarligt nog att det alls förekommer.

Lasse

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Krinil säger mig den pensionär som har råd med att köpa en fläskfile för 420 kronor kilot. Men det är klart dom kanske inte heller skall ha det bra......

Lasse/LaBri ja jag påstår fortfarande att ett missskött djur inte ger någon avkastning heller. Men jag tror att du liter mera på djurrättsaktibister an dom som jar med djur att göra.

Tycker du att det är bra att dom bryter sig in i andras egendom?

Tycker du det är bra att dom släpper ut djur som dör sedan?

Eller som en som en sa att om han hade plats så skulle ham "hämta" lite djur på gården. Med andra ord, han skulle stjäla dom för att t.ex utnyttar dom en höna när dom ta äggen. Also hrt han rätt att stjäla dom.

Jag är emot all vanvård, emot all misskötsel av djur men man får ocksåvara realist och ta reda på fakta. T.Ex. när du Lasse säger att tyskarna är värst.

För övrigt, när ni nu är så stora djurvänner, tänker ni också på alla som skaffar sig hunder och katter som sedan sitter hela dagen ensama i lägenheten????

Eller kanske också tänler på människor? Går in på ett servicehus/ålderdoms hem...

Men det kanske är en annan sak.

framsidan (fortfarande frun )

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hej framsidan!

Jag är uppväxt på bondgård med djurhållning. Min styvmor grät varje gång något djur skickades på slakt. Den känslan för djur har jag inom mig. Jag känner många som arbetar med djur idag. En del av dem skulle definitivt inte ha med djur att göra. När "god djurhållning" endast existerar för att få högre avkastning ska man göra något annat.

De länder jag åsyftade ang importerad fläskfile i mitt förra inlägg var Danmark och Holland, samt djupfryst från Italien. Känner inte till Tyskland vilket verkade vara känsligt.

Jag har aldrig begärt att du ska köpa fläskfile för 420 kronor kilot. Lika lite som jag begärt att du ska bli vegeterian. Jag bara beskrev de konsekvenser jag gjort och vilka möjligheter som finns. Vi köper dyrt kött men väldigt sällan! Det finns bra alternativ till kött. Men priset på kött påverkar definitivt djurhållningen. Ju lägre pris, dessto sämre djurhållning. Sedan får var och en fatta beslut och köpa efter sitt samvete.

Det där med hund och katt känns dock som en helt annan diskussion. Du kan väl aldrig mena att det skulle vara ett argument för billigt kött och dålig djurhållning?

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Millan och Lurven låter hälsa att "vi inte alls är misskötta och eftersom vår nye hyresvärd, som är en riktig gris enligt Hyresgästföreningen, har tagit bort våra kattluckor ska vi få flytta ut på landet på Orust i februari till ett ställe som är en dröm för varje katt. Apropå uttrycket "grisen" om hyresvärden så anser vi att det är oförskämt mot de riktiga grisarna att kalla honom för det!"

"I väntan på våren och våra nya jaktmarker vilar vi oss lite och vi blir aldrig lämnade ensamma hela dagarna!"

Milla.jpg lurv.jpg

Toppen