-----------------------------------------------------------
Hej, jag målar väl inte fan på väggen, försöker bara förklara olika diffus och dålig information om olika äldre bilar och andra motorer.
Infon haltar ju som vanligt från myndigheter och inte minst TV som ofta bara har "fungerar eller fungerar inte" som alternativ av en reporter som själv inte fattar ett dugg om det hen skall informera folket om, utan det blir bara blir en väldigt dålig tolkning av just den personen som hen frågat utan att kunnat ställa vettiga motfrågor.
Funkar eller funkar inte har ju mest att göra med om delar i bränsleförsörjningen inte tål sprit vilket är vanligt med gummisorter som användes förr till bensinmotorer. Även om det bara är 10% inblandning som inte är så aggressivt så stelnar membran till och rena gummidetaljer kan svälla eller spricka sönder och det kan väl vara bra att veta och kanske ha möjlighet att byta ut innan något händer. Det har ju redan varit 5% sprit i bensinen rätt länge och det har nog märkts på membran m.m. både i accpumpar i förgasare och många trädgårdsmotorer som inte funkar alls eller går dåligt för att pumpmembran och andra detaljer i förgasarna har stelnat till och tappat funktionen. Man hör grannar dra i förtvivlan på en tjurig gräsklippare. Det brukar sluta med en ny gräsklippare i stället för en renoveringssats till förgasaren med friska mjuka pumpmembran.
Annars så går väl gamla förgasarmotorer så klart med sprit i bensinen men med förminskad kraft som inte har så stor betydelse, bara som sagt delarna i motorn blir utbytta om de inte är gjorda för spritinblandning, vilket är ämnat som ren info som kan vara bra att veta.
Fabriksmonterad katalysator, jag antar att du menar lambdasonden som för det mesta kom samtidigt som katalysatorerna och som gör att bilen får lite mer soppa att leva på. Det är väl också helt klart att motorerna går med 10% inblandning, men åter så är ju äldre insprutningsmotorer bara tänka att styra bensinflödet för att justera förbränning och avgasvärden och inte för att kompensera för sprit i bensinen, samt att om det skall funka så bra som möjligt så behövs det också att andra funktioner kan ställa om sig.
Annars så går väl gamla insprutningsmotorer också så klart med sprit i bensinen men med förminskad kraft som inte heller har så stor betydelse, men kan också vara bra att veta som ren info.
Sedan finns det andra konstruktioner i gränslandet mellan förgasare och insprutning, som centralinsprut med något som liknar en förgasare men med ett insprutningsmunstycke till hela motorn och troligen rätt ointelligent styrdator till den konstruktionen.
Fungerar också säkert med sprit i bensinen, men troligen inte alls lika bra som i länken till testen av förbrukning, och det kan väl också vara bra att veta som ren info.
Så min tanke var inte att måla fan på väggen, utan bara att ge lite info om saker som "glöms" bort eller som kanske känns onödigt att informera och förvirra folkmassan med, även om det i stället skulle klarlägga och även ta bort vissa bekymmer med en saklig förklaring från en kunnig reporter.
Det blir ju lite jobbigare, besvärligare och tråkigare om en gammal bensinhusbil börjar bråka i onödan på en långresa, och som kanske kan undvikas för några hundralappar i nya "bränsledelar", än om "åka och handla bilen" (eller gräsklipparen) börjar att bråka på hemmaplan, och det var nog min grundtanke med Informationen om de här äldre motorerna.
M.v.h. JANKRO.