• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lurad igen??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Lurad igen??

Jag är inte på något vis arg eller förbannad på bilen, är supernöjd. Men jag tror att jag är lita sur på alla extra pålagor som drabbar oss med 3500 kg bilar som är typade för 4250 kg, för det är ju så det är!!
Sedan är det rätt uppfriskande att läsa de inläggen där man är ärlig och håller med om att det är lite trist med alla pålagor och de inläggen där de gör som dom vill!!
Jag hoppas jag inte hoppat på någon för det är inte min mening, meningen var att höra vad ni andra tycker och kanske vara till hjälp till de som funderar på att väga upp bilen.
//Tommy

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Att kunna parkera i personbilsparkeringarna Tysklands städer (det kan man inte om man kör över 3,5 ton, då gäller lastbilsparkering) är också en stor fördel.

Det du påpekar är mycket viktigt, i alla fall för oss som har Tyskland nästgårds och åker dit närhelst det blir långhelg och tillfälle.

Med förra husbilen fick vi inte ens köra in i de tyska städerna pga miljözonerna (som vi inte kände till när vi köpte den). Klassiskt nybörjarmisstag av oss. :rolleyes:

Så när vi började leta efter nästa gav vi oss tusan på att kolla upp allting mycket noggrannt så att vi inte begick ett liknande misstag igen, med en husbil som vi inte kan använda fritt som vi vill och har tänkt oss. Det finns många och snåriga regler och begränsningar att hålla reda på som det gäller att ha koll på vid köpet om man inte bara tänker använda den i Sverige. :)

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Med grön fyra får du köra in, med vikt under 3500 kg får du parkera åsså ;)

Framking

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9993
Medlemskap
2025

Efter att ha följt olika trådar gällande vikt, så tankade jag upp bilen, fyllde på halv vattentank. Gasol och utemöbler och div. kläder, mat och sängkläder fanns med som alltid. Åkte gruvsamt mot kontrollplatsen för att konstatera att vikten understiger den angivna vikten enl. fordonsregistret :wideeyed:

Kan någon svara mig på vad som gäller? Är det vikten vid kontrollvägning som gäller...

Kan tillägga att jag återvände en vecka senare och det var samma sak då.

/Ann-Sofie:spinny:

E

Ericsson c52

Guest

får väl ta cykeln då:twitcy:

står väl inget om vikt vid parkering

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25026

Guest

Jag hade en gång en husbil som enligt registreringsbeviset hade 280 kg lastvikt. Med all extrautrustning var den alltid överlastad, även utan packning. Jag var alltid orolig för att råka ut för kontroll, tanken gnagde även när bilen var parkerad.

Så jag tycker att den sinnesro som rejält med outnyttjad lastvikt ger är värd många tiotusentals kronor.

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2025

Jag är ägare till en husbilsmodell som kan fås med många olika totalvikter, 3500 kg;3800 kg; 4000 kg; 4250 kg. Min har totalvikt 4250 kg.
Utrustningsnivån kan förklara något men långt ifrån allt.
Vägde bilen ikväll efter en veckotur inom Norge(inga tunnlar och bomvägar) och Sverige. M a o ingen "inköpsresa". Den vägde 3780 kg med endast en cykel med och lite överbliven mat (reservproviant?) i lasten.
Vi har gjort valet att kunna lasta utan att få höga böter och förlora körkorten tagna före 1/7-96.

Om vi parkerar inne i en Tysk stad, hur ska parkeringsvakten veta om bilen är reggad över 3500kg?

/ Olle

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2025

Känner mig nöjd trots alla nackdelar som framförts, tar gärna merkostnaden och rejäl lastförmåga som alternaiv till att köra med övervikt oavsett om det sker i Sverige eller utomlands. Dessutom får man ej skrämselhicka när fartbror polisen vinkar in för kontrollvägning vilket kommer att ske mera frekvent framöver och med husvagnar i första ledet. Min är reggad 4ton och ligger därför på lagens godkända sida oavsett full semesterpackning .. Rolf

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Eftersom jag startade tråden så får jag summera den också. Som jag hade hoppats var det en del som jag tyckte att bestämmelserna och lagar är lite orättvisa mot de Hb som har en totalvikt över 3500 kg. Det finns även en del som gör som dom själv tycker. I mångt och mycket kom det nog fram en del som kan vara till nytta för er som tänker väga upp era bilar. Jag hade hoppats att tråden skulle varit i liv lite längre, till gagn för er som behöver ha synpunkter på det här med vikten. Men tyvärr blandade en i sig som totalt missuppfattade trådens mening, märk väl mitt tycke. Jag hade naturligtvis hoppats att denna tråd skulle leva längre men vill inte att det ska spåra ur.
Tack alla som sakligt skrev era synpunkter och ha en skön husbilssommar så kanske vi ses.
//Tommy :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen