• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lurad igen??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Nej inte kan jag säga att jag blivit lurad men känner mig kanske lite "matt".
Jag har i och för sig själv satt mig i denna situation.
Som gammal husvagnsåkare så tänkte jag på vikten när vi köpte vår Kabe TM 750 2012 på sommaren efter vår semesterresa med husvagnen. Med husvagn kör man ju nästan alltid med övervikt.
När vi beställde bilen typade vi den för 4 250 kg, perfekt med mer än ett ton i lastvikt. Men va fan hände?
Bilen ska besiktigas varje år, monterar du dragkrok ska den typbesiktigas, dyrare kostnader i tunnlar och på broar, dyrare vägavgifter, lägre hastighet i de flesta länder, dyrare försäkring, vissa bolag försäkrar inte bilar över 3 500 kg. Listan kan göras ännu längre.
Är det fler som känner som jag??? Är inte sur eller bitter för jag har som sagt själv valt men jag tror inte många tänker så långt när man i stridens hetta är på väg att handla bil.
Är för övrigt helnöjd med bilen. Ha en skön sommar!!
//Tommy :wideeyed:

J

Jarn

Guest
Sv: Lurad igen??

Som du säger Tommy, det är ju för de flesta ett medvetet val om man vill ha över eller under 3,5 ton och de för o nackdelar det för med sig.

Efter att själv haft några av båda varianterna så kan jag säga att i praktiken är det inte så mycket extra som tillkommer med en tyngre bil, även om det är en del.
Besiktning oftare de första fem åren, ja.
Inte dyrare på Öresundsbron. Stora Bält, ja.
Hastighet på Autobahn 100, dvs du kan lugnt köra 110 - 115 på mätaren utan problem. Behöver man köra fortare?
Det som man ofta glömmer är hur fort man kan stanna !! En tyngre bil har kanske kraftigare hjul o bromsar, trots bara några extra kilo verklig vikt.

Dyrare i Österrike, m. fl. länder på Autobahn men ger möjlighet av att njuta av miljön på gratisvägar i stället.
Billigare i Schweiz. Ingen skillnad i Italien.
Mitt försäkringsbolag gör ingen skillnad på vikten avseende premien.

Tyvärr är det ju några som inte tänker till innan och gör ett medvetet val.
Dessa drabbas ju då negativt, oavsett om de köpt en för tung eller för lätt bil, vilket gör att de kanske inte kan utnyttja husbilen som tänkt.

Så kör lugnt o lasta med det du behöver!

Senast redigerad av en moderator:

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Det finns många fler skillnader till den tyngre husbilens nackdel. På 100-vägar får du inte hålla mer än 80 i Tyskland (istf 100) och inte mer än 70 i Österrike (istf 100), exv. I Danmark 80 på motorvägar (istf 130), i Italien 80 resp 90 (istf 90 resp 130), i Frankrike 80 istf 90, osv. Skillnaden handlar om att följa trafiken eller hindra den.

Bilagor

• Rapport14.jpg
    Rapport14.jpg
    134 KB · Visningar: 97
  • Rapport15.jpg
    Rapport15.jpg
    123,1 KB · Visningar: 57

Niclas & Pia

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024

Känns för egen del mycket trevligare nu med vår nya bil (4,5t) att inte ständigt behöva tänka på vikten. Att hålla lägre hastighet och lite större avgifter nere i Europa stör oss inte så mycket då vi som högst gör en resa om året neråt och då gärna kör lite mindre vägar och ser oss omkring utan att brådska. Andra har säkert andra behov och får så ha...

//Niclas

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har selv kjørt mye i Europa, men holder oss på vanlige veier så vi kan se mer av landet.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Känns för egen del mycket trevligare nu med vår nya bil (4,5t) att inte ständigt behöva tänka på vikten. Att hålla lägre hastighet och lite större avgifter nere i Europa stör oss inte så mycket då vi som högst gör en resa om året neråt och då gärna kör lite mindre vägar och ser oss omkring utan att brådska. Andra har säkert andra behov och får så ha...

//Niclas

Håller med, vill jag köra fort har jag andra fordon för det,
Håller inte så hårt på målet när vi åker husbil.
Man har ju "allt" med sig och stannar var som helst när man känner för det.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Bilen ska besiktigas varje år, monterar du dragkrok ska den typbesiktigas, dyrare kostnader i tunnlar och på broar, dyrare vägavgifter, lägre hastighet i de flesta länder, dyrare försäkring, vissa bolag försäkrar inte bilar över 3 500 kg. Listan kan göras ännu längre.
Är det fler som känner som jag??? Är inte sur eller bitter för jag har som sagt själv valt men jag tror inte många tänker så långt när man i stridens hetta är på väg att handla bil.

Instämmer. Var själv på väg i samma fälla då det alltjämt agiteras för lastvikten utan att nackdelarna nämns. Lyckligtvis blev jag medveten och kunde väga fördelen mot alla nackdelar innan det var för sent. Men jag upplever fortfarande att väldigt många här bara nämner halva sanningen då ämnet kommer på tal av ovetande och undrande spekulanter, varför?

F

F.d. 25023

Guest

Vi har tänkt och bedömt under eller över 3,5 ton redan länge.

Bara att inte behöva köa med lastbilarna på lastbilsfilen på tyska autobahn om bilen är under 3,5 ton är en jättestor fördel..., att kunna köra på alla vanliga vägarna och småstäderna i Frankrike utanför betalvägarna är en annan.

Att kunna parkera i personbilsparkeringarna Tysklands städer (det kan man inte om man kör över 3,5 ton, då gäller lastbilsparkering) är också en stor fördel.

Det finns massor av begränsningar utanför Sverige som man inte talar om här, pga. att det mesta som säljs är över 3,5 ton med svenska regelverket som bas.

Tacka vet jag en kort och lätt husbil, man upplever så mycket mer!
(Nästa blir en plåtis):)

hälsning
jyrki

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Jag har i och för sig själv satt mig i denna situation.
Som gammal husvagnsåkare så tänkte jag på vikten när vi köpte vår Kabe TM 750 2012 på sommaren efter vår semesterresa med husvagnen. Med husvagn kör man ju nästan alltid med övervikt.
När vi beställde bilen typade vi den för 4 250 kg, perfekt med mer än ett ton i lastvikt. Men va fan hände?

Om jag förstått dig rätt önskar du att du hade tagit 3500 totalvikt på denna bil?!
om jag inte tänker och räknar fel blir det en lastvikt på 250kg, en sådan bil vill du nog inte ha och ingen annan heller när den skall säljas.

lars

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Om jag förstått dig rätt önskar du att du hade tagit 3500 totalvikt på denna bil?!
om jag inte tänker och räknar fel blir det en lastvikt på 250kg, en sådan bil vill du nog inte ha och ingen annan heller när den skall säljas.

lars

Hej Lars.
Nej inte vill jag ha 250 kg lastvikt men jag kan tycka att. Bilen är byggd för 4250 kg med allt vad det innebär. Jag har förvisso möjlighet att last dit upp till totalvikten men det gör vi väl sällan, eller? Om bilen var reggad för 3500 kg (det är ju samma bil) hade det varit många fler lättnader mot nu. Exempelvis parkeringar på peronbilsparkeringar i Tyskland. Vad jag menar är att det borde inte vara denna skillnad mellan 3500 kg och 4250 kg. Sedan handlar det väl mycket om tycke och smak och hur mycket man gapar över. Det är inte så att jag är arg för att jag lurat mig själv men skillnaden borde inte vara så här. Jag har både möjlighet att betala extra här och där så det är inte där det sitter.
Ha de gott.
//Tommy :)

M

morgondagen

Guest

Min bil 4500kg är utomlands varje år i 6 år har inga problem med något av det so jag är supernöjd med vikten som omtalas som nackdel 1 dag längre till Kroatien om man kör
över Österike, va fan jag har ju semester du har gjort ett bra val.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

.............................
Är för övrigt helnöjd med bilen. .............

Som jag ser det för att inte känna sig lurad, så är det absolut viktigaste när man köper husbil att man väljer den som man känner bäst trivsel med och som uppfyller ens önskemål och inte sneglar på eventuellt något högre kostnader för broar, färjor etc.

Betalvägar kan man som regel undvika, själv använder jag nästan aldrig på dessa.

MayoWalle

FD HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023

Hej!
Gott att Du är helnöjd med bilen i alla fall!
Du får ju lasta en hel del efter det Du kostade på.
Men tänk de stackarna, barnfamiljer t.ex. som går på smällar
och köper husbil med lastvikt på max 100 - 300 kg!
Läs gärna mina exempel på forumet "Värt att veta om husbil"!
Kvalificerat Lurendrejeri kallar jag det!!!:mad:
Det är ju ibland en kostnad på kanske över en halv miljon eller mer för
en i princip värdelös husbil!
Med vänlig hälsning. Walle

Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest

Jag hade med glädje tagit en husbil reggad på 4.250, har nu en på 3.800 och vill väga upp men Renault säger att det inte går. Hade en innan på 3.500, körde övervikt på några 100 kilo alltid. Ibland åker barnbarn med, fåt göra avkall på solceller och luftkonditionering, då vi nästan alltid är utomlands och har hund. Trivs med bilen med inte med vad man får lasta, men kan inte få allt i världen. Gäller få hustrun ransonera och det är nog det svåraste problemet jag har. :twitcy:

F

F.d. 25045

Guest

Upplever ing begränsningar i Frankrike o Tyskland pga vikten men kör aldrig Autobahn om jag kan undvika, det har 5 t

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen