• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lurad av en ost!

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Kan det vara så att ordspråket: "snålheten bedrar visheten" är en bra regel. Nåväl vad jag syftar på är att för några dagar sedan såg jag ett extrapris på ost i en kyldisk 48:50 Kg, så billig ost har jag inte köpt på många år, visserligen fetthalt 32% och jag har fått instruktioner att allt över 17% får jag inte hemföra och speciellt de där som är endast 7% är att föredra fast de påminner mest om en tvål, men då får jag beröm att jag handlar sunt. Men 48:50 Kg skulle nog uppväga den höga fetthalten. Väl hemma när nyfikenheten på smaken får mig att ta kniven och öppna det väl hermetiskt tillslutna vacumförpackningen ooooh stora värd vad var detta, tanken gick genast tillbaka till när barnen var små och hade fått för mycket aprikospuré och liknande och man hade kommenderats till blöjbyte. Jag minns att min far en gång i tiden i slutet på 50-talet ofta köpte ost på lördagsmarknaden i Vänersborg, den fick han binda fast på tackräcket på den gamla Volvon vid hemfärd, jag trodde det var för att han ville hämnas på en svinfarm i grannskapet för regler mot svinfarmslukt var inte införd vid den tiden eller var det för att min mor inte kunde färdas i samma kupé som den osten. Att den sortens ost fanns att köpa än i dag hade jag ingen aning om, synd att de hade dolt lukten i vaccumförpackning. När jag alldeles nyss skulle dricka 11-kaffe med ett knäckebröd med denna välsmakande ost på ringde det på dörren och av misstag hade jag smörgåsen med i näven när jag öppnade för tidningspojken och när jag betalade tog han försiktigt i pengarna och blicken sa mig att han tänkte: "den stackaren får nog strax byta byxor". Nä nu åkte osten ut och sopbilen kommer i morgon, därefter inhandlar jag en sån där "tvålost" på 7% oftast helt lukt och smakfri, vet inte varför man skall ha den överhuvud taget. Men det stärker känslan av att äta sunt.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Lurad av en ost!

Var det en Dansk ost?Köpte en gång i Fredrikshamn en bit ost..visst var den god men lukten:wideeyed: :wideeyed: ungefer som gamla strumpor...fick nästan sanera kylskåpet i husvagnen..men vad gör det,fantastisk god..skillnad mot ingetsägande ostar..tänkt dig bara en Trapist:) :) :) :)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Lurad av en ost!

Hellre en skiva stark, smakrik och fet ost än tre skivor av något som bara fastnar mellan tänderna som en kletig smaklös massa. Och det känns som jag inte fått någon ost över huvud taget. Och kalori- och fett intaget blir detsamma men inte njutningen!! Så Postis ät mindre av det du tycker är gottigottgott och njut desto mer av det. Skit i alla dessa smaklösa och inte alltid så hälsosamma lightprodukter.
För övrigt så fick jag ett gott skratt, tack för det!
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Lurad av en ost!

Far min brukade köpa norsk gammelost när han fick tillfälle. Den var inte att leka med. Likheten med kemiska eller biologiska stridsmedel var inte så stor där den låg och svävade i kylskåpet. Nej fy för den lede för såna ostar...
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Lurad av en ost!

Detta påminner mig när jag var " ung o grön" man åkte till Danmark för att handla billigt.Köpte en billig ost med mig hem, på den tiden åkte man buss,kunde inte begripa varför alla ingen ville sitta bredvid mig.Sanningen kom fram när jag kom hem med osten till min man,,,,,,,,antingen åker osten ut,eller duuuuu. Dansk gammelost lär den heta.
Hälsningar Ingrid i Hbg
 
F

F.d. 51064

Guest
Sv: Lurad av en ost!

Påminner om gamla tiders ost. Detta var på den tiden (60-tal) när bondmoran gjorde ost i fäbodan. När den så småningom framåt höstkanten kom till vårt hem, som en gåva, smakade den godare än vad den luktade. Osten fick ligga i källartrappen för den gick inte att ha inne. Osten var alldeles blank och den gick nästan iväg av sig själv. Min far och jag älskade denna ost och fortfarande när jag någon gång köper Havarti så är jag tillbaka till min barndom och sitter där och äter min ostsmörgås och tänker på min far.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Lurad av en ost!

Det är nog så att ostarna med låg fettnivå är de minst hälsosamma med alla sina tilläggsämnen... Läs hur många E-ämnen finns i dem.

En ost utan några som helst konstgjorda tillsatser och hög fettfalt är säkert
det mest hälsosamma. Att äta denna ost tar bort hungern, smakar gott och gör att man inte är hungrig igen om en liten stund.

Allra helst en ost som är ekologisk producerat!

hälsning
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Lurad av en ost!

Min hustru elsker gamalosten. Hun påstår den er bra for tannkjøttet. I Vik i Sogn arrangeres det Gamalostfestival hvert år. Men dere svensker har også et våpen som lukter: Surströmning!
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Lurad av en ost!

Vad gäller Havarti (och andra danska ostar) så kan man undra vad mejeristen
ha`vart i! :D
 

Helene och Ingemar

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1920
Medlemskap
2024
Sv: Lurad av en ost!

Finns det något godare än vällagrade korsikanska getostar! Doften, som en del kallar lukten, är makalös. Visserligen vägrade dottern att öppna kylskåpet och flyttade så smånigom hemifrån efter vår resa till sagda ö.
:wub:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Lurad av en ost!

Jo på tal om gammal ost!
Min morfar han blev gammal, kunde inte osten själv " krypa" ur "skafferiet"
så kunde han nästan vara förutan!
Mvh.
 
Toppen