• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

luktar avlopp

F

F.d. 13447

Guest
Hej! jag har en Adria Coral 2011! när jag kör så luktar det från avloppstanken
är det någon som vet vad man ska göra?vore tacksam för tips (spolar i alla vatten lås)

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025
Sv: luktar avlopp

Jag antar du bara har de ordinarie bottenpluggarna i vaskarna även om du skriver "vattenlås". Det är inga vattenlås i dem. Köp och montera separata vattenlås. Finns sådana i form av "platta askar" med inlopps- och utloppsstosar - de tar liten plats under vasken. Kan vara problem med slanganslutningarnas innerdiameter, minns att jag fick dra på en bit tunnare slang på stosarna före ansluning av de ordinarie.
Glöm inte att sätta i pluggen i duschkaret, där blir det svårt med ett vattenlås.
(Glöm inte ta ur pluggen när du duschar) :twitcy:
/Boo

UffeO

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2025

Jag använder en vätska som har handelsnamnet NUTRIOX.
Det används för att ta bort svavelväte i spillvattenledningar.
Är i princip samma goja som du häller i toatanken, fast utan färgämne.
Svavelväte luktar som ruttet ägg.
Prova med en skvätt i vasken, så skall du se att lukten försvinner.
Annars hör av dig.:yes:

Anita Anka

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022

Vi sätter alltid i alla "proppar" i diskbänk, handfat och dusch när vi kör, det brukar hjälpa. När du tömt gråvattnet, kör med tanken öppen och stäng den när du stannat. Det är det bästa att inte använda en mängd olika kemikalier!
hälsning Anita

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025

Har en Adria Coral 2008 och i den fanns inga vattenlås. Fick också problem med lukt. Monterade in vattenlås under diskho och tvättställ. Sen inga problem. Finns medel från Duogra, gråvattentank. Slå i en skvätt efter varje tömning. Kör med öppen tömningskran till gråvattentank så mycket som möjligt. Det är ju trots allt ganska rent vatten i gråvattentanken, möjligen lite dikmedel, tandkräm eller duschkräm, således inget direkt miljöfarligt. En del häller i kalorin vilket är mycket effektivt men kanske inte det bästa för miljön.

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Jag gör likadant. Har jag inget vatten i gråvattentanken så kör jag med öppen ventil. Jag vet inte om det som gör det men det luktar inget.

Vi kör med öppen kran när tanken är tom för att få in luft i den. Av hygieniska skäl. Detta ger inget dåligt rykte. Ni kanske vill köra med en inneslutande stinkbomb.

F

F.d. 58573

Guest

Det senaste decenniet har vi klarat oss utan vattenlås eftersom vi lagt oss till med rutinen att torka bort allt som går att torka bort innan vi diskar. Särskilt viktigt att bli av med alla mjölkprodukter. Lite mer jobb, men inget som luktar.

I ett par tidigare bilar hade vi vattenlås och det funkade någorlunda, men man får passa på frostrisken och hälla lite sprit i vattenlåsen i periooder när man kallställer under vintern. Lite pyssligt för oss som använder bilen ofta även mitt i vintern.

aake

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Nu har inte vi haft husbil så länge, MEN..

I min värld så skall man inte köra omkring med öppen kran för då fungerar hela systemet som en skorsten, dvs den dåliga luften åker in igenom röret förbi gråvattentanken och luftar ut i golvbrunn, handfat och diskho med en härlig odör i husbilen!!

Det lär i alla fall inte göra tvärtom, att luften ska sugas ner igenom diskohon, golvbrunn och handfat och sen ut genom röret, det är helt omöjligt, fast något som vi önskade skulle fungera..

Töm gråvattnet och stäng sen kranen för att skapa ett vacuum i tanken!!!

Men som sagt, jag kanske ändrar mig i framtiden när vi haft husbilen längre:)

pekka k

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
11706
Medlemskap
2025

Har en Hobby van -10 och hade samma problem.
Det lukta bara när man körde.Gråvattnet skvalpar i tanken och bygger upp tryck så att dom små vattenlåsen inte orkar hålla emot verkar det som.Gjorde rent tanken med ett medel som jag köpte av husbils handlare och det har funkat bra nu.Tömmer också tanken oftare så att det inte "jäser"i den när det är varmt ute.

Toppen