D
Danne54
Guest
Nån som vet hur många varv luftskruven ska vara.2.0 1990
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hejsan, du har fått tag i en udda bil, i alla fall här i Sverige. Det finns knappt några nyare bensinbilar här än kanske upp till 1991.
Jag är inte helt klar hur det ligger till men troligen övergick återförsäljarna helt till diesel ca. -92 och efter, och centralinsprutet med bensin kom 91/92.
Jag har hört att det kanske var lite problem med de nyare bensinarna som de började avgasrena. Det är troligen en insprutningsförgasare du har... D.v.s. det ser ut som en förgasare men det sitter ett insprutningsmunstycke i förgasaren och troligen också en liten elmotor som skall hålla tomgången på ett fastställt varvtal. Det kanske inte var fulländat och lite ojämn tomgång eller pendlande brukar nog vara vanligt (även på andra bilar med samma konstruktion). Brukar kallas Centralinsprut.
Men det var vad som behövdes, för med lambdasond så måste elektronik kunna reglera och finjustera bensintillförseln och därför sitter det ett insprutningsmunstycke i förgasaren som alltså inte är en vanlig förgasare.
Jag vet också att de först hade något udda insprut i några år med rätt högt bränsletryck som de senare böt ut mot ett annat med mera normalt tryck. Jag tror också att de senare på nittiotalet monterade "vanligt" insprut med fyra munstycken.
Det finns nog inte så mycket mekaniska justeringar som man kan göra gissar jag utan att veta.
Första varianten med högt tryck.
Fi895c3d.pdf
Andra varianten med normalt tryck.
Fi895c3e.pdf
M.v.h. JANKRO:
Hej, jag har läst allt om att justera förgasaren, men min husbil (hymer 564, 1993, ducato, bensin) har mycket fler ledningar och givare på förgasaren än på de bilder jag hittade på internet. Hittade bara den lilla skruven och den andra måste vara reglerad kanske automatisk.. Bilen har en katalyzator och en lambda-sond. Tomgång är ganska högt och oregelbundet, annars går det bra. Luftfiltret är original. Ibland tänds varningslampan till höger i nedre raden när vi kör. Jag har ingen aning om vad det betyder. Jag hittade det inte någonstans. Vi har bilen bara två veckor hittills, så vi lär känna varandra.Jag lyckades inte bifoga bilder som skulle beskriva allt mycket bättre.
Det kan vara något åt det hållet mellan -90 och -94 kanske, och då i Radim's bil, för då finns det med huvudmunstycke benämnt SOLEX Main Jet/needle 130, men en bränslepump som ger över 6 bar av någon anledning.Det fanns vid den tiden också bilar med mycket komplicerade förgasare, avsedda att klara avgaskraven. Det fanns nästan ingen som förstod sig på
dom, och de ersattes snabbt av enkla monopoint insprutningar.