• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftintag, Truma 3004p

F

F.d. 27926

Guest
Hej

Jag håller på att renovera en gammal Bedford Blitz husbil från 71,( se denna tråd för mer information http://www.husbilsklubben.se/forums/t93922/) Jag har nu kommit till installationen av värmaren som jag köpt och tänkte se här om någon kan ha en åsikt. Mest handlar det om att se om någon kan se något hinder för min ide.

39.jpg
Här är en bild på värmaren och tänkt placering,

43.jpg
Som ni ser hamnar den en aning långt ut vilket stör mig, det kommer också göra det jobbigt om man kör värmaren samtidigt som man vill laga mat.

49.jpg
Anledningen är att detta hål som behövs till värmaren hamnar där det hamnar pga en balk under golvet,

50.jpg
Enligt instruktionen skall luften tas 5-10cm under lägsta punkt, jag antar att detta är på grund av att det det skall finns tillräckligt med syre för ren förbränning.

51.jpg
Man kan köpa detta "rör" för ca 600kr, med detta monterat kan jag skjuta värmaren några cm bakåt vilket gör att den hamnar lite bättre och i samma linje som kylskåpet.

47.jpg
Min lösning är att ta en bit av skorstenens rör som kommer att bli över och fästa med en slangklämma,

48.jpg
röret har samma diameter som insuget.

Så, hoppas jag var tillräckligt tydlig,:spinny:

När jag ändå är i gång med värmefrågor, i instruktionen står det också att inget vatten får monteras mindre än 1,5m från värmaren, vad är anledningen till detta? risk för legionella bakterier?
Detta är något som jag inte kommer att följa, det kommer dock att vara en 12mm plywood i mellan.

Tack för din tid!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Luftintag, Truma 3004p

Det ser ut som att du tänker ha värmaren under diskbänken? I sådant fall kanske inte så genomtänkt, det blir rejält varmt framför värmaren när den är igång!

F

F.d. 27926

Guest
Sv: Luftintag, Truma 3004p

Hej

placeringen av värmaren är genomtänkt i den aspekten att jag har svårt att placera den någon annan stans. Dels pga balkarna och bakaxeln under golvet men också då jag vill ha all gasansluten utrustning samlad på samma ställe.
Blir det för varmt när jag skall laga mat så stänger jag av den under tiden.

någon som har samma typ av värmare med luftrörsförlängare som kan svara på om min lösning skulle kunna skapa problem eller om den i praktiken är samma som den köpta varianten?

Mvh

Toppen