• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfuktighet

GERPET

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
39024
Medlemskap
2024
Är det någon ide att sätta in en elektrisk avfuktare i husbilen nu på våren med tanke på att det är minusgrader ena dagen och plusgrader nästa
 

AndersLena

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Österåker
HBK-Nr
31504
Medlemskap
2024
Är det någon ide att sätta in en elektrisk avfuktare i husbilen nu på våren med tanke på att det är minusgrader ena dagen och plusgrader nästa
Hej, det finns många olika uppfattningar om detta har jag förstått.
Vi har en Woods avfuktare i bilen under höst,vinter och vår. Den gör såklart mest nytta under höst o vår när temperaturen pendlar mer.
Bilen står ute på vår tomt och vi har sängkläder kvar i bilen. Den är alltid torr o fräsch och nybilsdoft kvar efter tre år.
Rekommderas!
//Anders
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Vi har också en Woods sedan flera år tillbaka. Från 2023-10-01 och fram till nu har relativa fuktigheten i bilen legat mellan 20% och 60%. Avfuktaren är inställd på 40% och de dagar den relativa fuktigheten har legat under 35% har det varit under -10C ute.
//Jan
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det kan vara bra att kolla försäkringsvillkoren om man överväger att ansluta elprylar i husbilen! När jag frågade mitt försäkringsbolag blev beskedet att det är OK med värmare eller avfuktare som är avsedda för användning i husbil/husvagn, men inte annars.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Problemet är nog framför allt att med den goda ventilation en husbil och husvagn har kommer man att avfukta hela universum......Då lättare torr luft stiger kommer det alltid in ny fuktig underifrån.
Tillåt mig att ha en avvikande uppfattning.

Jan K redovisar inressanta iakttagelser i inlägg #3, och jag har likartad erfarenhet.

Pålle
 
Senast ändrad:

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Problemet är nog framför allt att med den goda ventilation en husbil och husvagn har kommer man att avfukta hela universum......Då lättare torr luft stiger kommer det alltid in ny fuktig underifrån.
Då måste motsvarande gälla beträffande uppvärmningen av våra husbilar. Varm luft är lättare än kall luft och den varma luften stiger och ny kall luft kommer in underifrån. Vi värmer alltså upp hela universum.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Då måste motsvarande gälla beträffande uppvärmningen av våra husbilar. Varm luft är lättare än kall luft och den varma luften stiger och ny kall luft kommer in underifrån. Vi värmer alltså upp hela universum.
Det kanske är det som är orsaken till den stigande medeltemperaturen på jorden inte stigande co halt?
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Nyttan med en luftavfuktare har jag upplevt då vi hade den i källaren i huset, och visst är det sant att man värmer utomhusluften hela tiden avfuktaren går, men vinsten blir att det inte blir stillastående fuktig luft i husbilen, dvs. risk för mögel. mvh. Rolf.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Hur gör husvagns och husbilsfirmorna som ofta mängder av dyrgripar stående ute på parkeringar. Kanske hundratals fordon.
De har knappat någon åtgärd av typ avfuktare eller temperaturreglering i alla dessa, trots att det är miljonvärden som står där ute.
Tar dom ens ut dynor och tygsaker?
Någon om någon så borde väl dessa veta hur man bäst bevarar fordonen.

Att täppa till ventilationen som nämndes i tråden lär vara självmord.....

Oavsett om man värmer eller torkar luften invändigt så kommer ventilationen att byta luft i husbilen.

Visst förekommer fuktskadade husbilar, men hur har det skett???
Själv skulle jag tro det handlar om att konstruktionen av bilen och boutrymmet är felgjort. Exvis felaktig ventilation, ägaren har täpp igen ventilationen, eller lagt på plast över bilen under vintern, kanske vindrutefilt under vintern.
Finns metoder att förstöra bilen, så kommer en del bilar att bli förstörda av fukt. (Murphys lag)

Roysan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hur gör husvagns och husbilsfirmorna som ofta mängder av dyrgripar stående ute på parkeringar. Kanske hundratals fordon.
De har knappat någon åtgärd av typ avfuktare eller temperaturreglering i alla dessa, trots att det är miljonvärden som står där ute.
Tar dom ens ut dynor och tygsaker?
Någon om någon så borde väl dessa veta hur man bäst bevarar fordonen.

Att täppa till ventilationen som nämndes i tråden lär vara självmord.....

Oavsett om man värmer eller torkar luften invändigt så kommer ventilationen att byta luft i husbilen.

Visst förekommer fuktskadade husbilar, men hur har det skett???
Själv skulle jag tro det handlar om att konstruktionen av bilen och boutrymmet är felgjort. Exvis felaktig ventilation, ägaren har täpp igen ventilationen, eller lagt på plast över bilen under vintern, kanske vindrutefilt under vintern.
Finns metoder att förstöra bilen, så kommer en del bilar att bli förstörda av fukt. (Murphys lag)

Roysan
Varför skulle det vara självmord att stänga ventilationen när bilen står uppställd och inte används?
Vad är en vindrutefilt?
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Hur gör husvagns och husbilsfirmorna som ofta mängder av dyrgripar stående ute på parkeringar. Kanske hundratals fordon.
De har knappat någon åtgärd av typ avfuktare eller temperaturreglering i alla dessa, trots att det är miljonvärden som står där ute.
Tar dom ens ut dynor och tygsaker?
Någon om någon så borde väl dessa veta hur man bäst bevarar fordonen.

Att täppa till ventilationen som nämndes i tråden lär vara självmord.....

Oavsett om man värmer eller torkar luften invändigt så kommer ventilationen att byta luft i husbilen.

Visst förekommer fuktskadade husbilar, men hur har det skett???
Själv skulle jag tro det handlar om att konstruktionen av bilen och boutrymmet är felgjort. Exvis felaktig ventilation, ägaren har täpp igen ventilationen, eller lagt på plast över bilen under vintern, kanske vindrutefilt under vintern.
Finns metoder att förstöra bilen, så kommer en del bilar att bli förstörda av fukt. (Murphys lag)

Roysan
Fukt i farliga mängder kommer alltid från otätheter i karossen. Kondenserad luftfuktighet som det kan bli frågan om vid uppställda fordon "fastnar" alltid på kallaste ytan. Exempelvis en bil som står i solsken vintertid får ju imma på insidan av den ruta som inte solen lyser på.....
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja nu menade jag inte självmord i bokstavlig mening, utan att det kan förstöra mer än göra nytta för husbilen.
En bra fråga till husbilsfirmorna är förstås då om de stänger ventilationen.

Ser vi på byggnader så står sig byggnader med bäst ventilation bäst, exvis lador vedbodar etc,
De som är täta, exvis stall, och krypgrunder där man tätat katthålen förstörs fortare.

Obs att jag är ute efter kunskap, inte att fördöma vissa beteenden med husbilar.

Någon som set någon rekommendation i ämnet i handboken till sin husbil.
Eller helt enkelt ställt frågan till försäljaren på stora HB firman.

En vindrutefilt är en filt man lägger över framrutan, avsikten vet jag inte, men kanske man är rädd att någon kikar in, elelr att solen skall bleka sätena.

Roysan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja nu menade jag inte självmord i bokstavlig mening, utan att det kan förstöra mer än göra nytta för husbilen.
En bra fråga till husbilsfirmorna är förstås då om de stänger ventilationen.

Ser vi på byggnader så står sig byggnader med bäst ventilation bäst, exvis lador vedbodar etc,
De som är täta, exvis stall, och krypgrunder där man tätat katthålen förstörs fortare.

Obs att jag är ute efter kunskap, inte att fördöma vissa beteenden med husbilar.

Någon som set någon rekommendation i ämnet i handboken till sin husbil.
Eller helt enkelt ställt frågan till försäljaren på stora HB firman.

En vindrutefilt är en filt man lägger över framrutan, avsikten vet jag inte, men kanske man är rädd att någon kikar in, elelr att solen skall bleka sätena.

Roysan
Jag måste säga att jag har före detta varken hört talas om en vindrutefilt, än mindre sett en sådan?
Och varför det skulle vara ett problem att stänga ventilationen i samband med att man använder en avfuktare förstår jag inte heller?
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Ja nu menade jag inte självmord i bokstavlig mening, utan att det kan förstöra mer än göra nytta för husbilen.
En bra fråga till husbilsfirmorna är förstås då om de stänger ventilationen.

Ser vi på byggnader så står sig byggnader med bäst ventilation bäst, exvis lador vedbodar etc,
De som är täta, exvis stall, och krypgrunder där man tätat katthålen förstörs fortare.

Obs att jag är ute efter kunskap, inte att fördöma vissa beteenden med husbilar.

Någon som set någon rekommendation i ämnet i handboken till sin husbil.
Eller helt enkelt ställt frågan till försäljaren på stora HB firman.

En vindrutefilt är en filt man lägger över framrutan, avsikten vet jag inte, men kanske man är rädd att någon kikar in, elelr att solen skall bleka sätena.

Roysan
Krypgrunder utan avfuktare skall ha öppna kattgluggar. Krypgrunder med avfuktare skall ha förtäckta kattgluggar.
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
Ja nu menade jag inte självmord i bokstavlig mening, utan att det kan förstöra mer än göra nytta för husbilen.
En bra fråga till husbilsfirmorna är förstås då om de stänger ventilationen.

Ser vi på byggnader så står sig byggnader med bäst ventilation bäst, exvis lador vedbodar etc,
De som är täta, exvis stall, och krypgrunder där man tätat katthålen förstörs fortare.

Obs att jag är ute efter kunskap, inte att fördöma vissa beteenden med husbilar.

Någon som set någon rekommendation i ämnet i handboken till sin husbil.
Eller helt enkelt ställt frågan till försäljaren på stora HB firman.

En vindrutefilt är en filt man lägger över framrutan, avsikten vet jag inte, men kanske man är rädd att någon kikar in, elelr att solen skall bleka sätena.

Roysan
Jag kan rekommendera Fukthandboken kan vara ett sätt att sluta gissa och billigt i förhållande till att åtgärda fuktskador.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Kompletterar tidigare svar: En avfuktare kan aldrig skada, men gör minimal nytta i ett väl ventilerat utrymme.
Den är däremot nödvändig i ett dåligt heller oventilerat utrymme.
 
Toppen