• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring.

S

Sören-6830

Guest
Sv: Luftfjädring.

Är detta hjälpbälgar eller ersätts spialfjädrarna helt?

Hur mycket gör det komfortmässigt att byta till hjälpbälgar resp. fulluft?
Är mycket irriterad på Fiats stenhårda fjädring/dämpning. Har kört Mercedes transportbilar en del, både plåtis och med påbyggt skåp och de var helt ok i fjädringen. Fiat verkar inte ha någon fjädringsväg alls känns det som.

På den nya Arto vi köpte hos Dürrwang i Dortmund beställde vi helluftfjädring med nivellering (ett tryck på en knapp och bilen ställer sig vågrätt).

Upplever mycket stor förbättring av komforten, mycket mjukare gång, inga hårda stötar när man passerar div ojämnheter och kanter, lite busskänsla....
Då jämför jag med den Hymer B654SL -07 vi bytte bort.

Dessutom är den nya bilen helt skrammel- och knirkfri (än så länge). Jag tror att luftfjädringen genom att bilen går mjukare sparar på inredningen så den håller sig fri från oljud på ett mer långvarigt sätt.

Fjädringen kostade ca 65 000:- monterad på fabriken.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Luftfjädring.

JonasS

Kika i katalogen från Goldschmitt Katalog - Goldschmitt techmobil AG.
På s. 83 finner du helluftfjädring till Ducato. Om du bläddrar lite finner du även motsvarande för ALKO-chassiet. Riktpris ca. 5.000 €, men just nu erbjuder man alltså "mässpris" om du tar kontakt med Goldschmitt Technik-Center i Walldürn, tel 0049-(0)6282-9276-990

På mina förhöjda och terrängdugliga bilar torde det vara lite "overkill" med helluftfjädring, men naturligtvis bekvämt med den automatiska nivelleringen.

aake
 
F

F.d. 30179

Guest
Sv: Luftfjädring.

Hej.
jag har precis köpt en Hymer B614CL -08 6100mil. Det knarrar bra mycket på höger sida.
Er det någon som har erfarenhet av detta. Min erfarenhet f¨rån lastbil är att luftfjädring bara blir hådare fram. För när bälgen är ihp så är det stumt den fjädrar inte mer som en bladfjädrad gör.
//Mats
 
F

F.d. 50323

Guest
Sv: Luftfjädring.

Vi funderar på att montera hjälpluftfjädring bak på vår Kabe -07 med Al-Ko chassi, tot vikt 4250 kg. Är det nån som har erfarenhet av Dunlop (modellen som Bossings monterar) ? Eller av nåt annat liknande?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring.

Jag monterade denna på min Solano med ALKO chassie
Inga problem med att montera den själv och fungerar tillfredställande.
 
F

F.d. 50323

Guest
Sv: Luftfjädring.

Hej, tack för svar! Som alltid föder ett svar fler frågor. Vad är det för årsmodell på din bil? De nyare årsmodellerna har tydligen en annorlunda bakaxel. Var köpte du paketet? Och vad gav du för det? Hälsningar KarlHenrik
 

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring.

Vi har en 99-a som var lite mjuk baken, Den gick på genomslagskuddarna innan bilen var lastad till vad den skulle klara.
Jag köpte lufthjälpfjädring från A Linnepe i Tyskland för 4300 kr (Continental) och monterade själv. Det tog ett par timmar.l Jag har separata system för höger och vänster bilsida och kan alltså kompensera för snedlast.
Med full last har jag 2 resp 2,5 bar i bälgarna. Detta gen en extra lyftkraft på ca 500 kg.
1 bar ger ca 125 kg lyftkraft per bälg.
Efter tre år (utan att behöva efterfylla) är vi supernöjda. Bilen har fjädring bak och är mycket stabil på vägen. Nu är det däckens bärighet som sätter gräns för lasten.
OK vi får väl beakta tillåten last enl fordonsbeviset också.

Sune
 
T

Tommy W

Guest
Sv: Luftfjädring.

Tänkte köpa AL-KO AIR TOP TILLSATSLUFTFJÄDRING men har man ESP är det inte godtjänt vad skall man montera då är det någon som vet.är det så med alla tillsatsluftfjädringar. :(
 
Toppen