S
Sören-6830
Guest
Sv: Luftfjädring.
På den nya Arto vi köpte hos Dürrwang i Dortmund beställde vi helluftfjädring med nivellering (ett tryck på en knapp och bilen ställer sig vågrätt).
Upplever mycket stor förbättring av komforten, mycket mjukare gång, inga hårda stötar när man passerar div ojämnheter och kanter, lite busskänsla....
Då jämför jag med den Hymer B654SL -07 vi bytte bort.
Dessutom är den nya bilen helt skrammel- och knirkfri (än så länge). Jag tror att luftfjädringen genom att bilen går mjukare sparar på inredningen så den håller sig fri från oljud på ett mer långvarigt sätt.
Fjädringen kostade ca 65 000:- monterad på fabriken.
Är detta hjälpbälgar eller ersätts spialfjädrarna helt?
Hur mycket gör det komfortmässigt att byta till hjälpbälgar resp. fulluft?
Är mycket irriterad på Fiats stenhårda fjädring/dämpning. Har kört Mercedes transportbilar en del, både plåtis och med påbyggt skåp och de var helt ok i fjädringen. Fiat verkar inte ha någon fjädringsväg alls känns det som.
På den nya Arto vi köpte hos Dürrwang i Dortmund beställde vi helluftfjädring med nivellering (ett tryck på en knapp och bilen ställer sig vågrätt).
Upplever mycket stor förbättring av komforten, mycket mjukare gång, inga hårda stötar när man passerar div ojämnheter och kanter, lite busskänsla....
Då jämför jag med den Hymer B654SL -07 vi bytte bort.
Dessutom är den nya bilen helt skrammel- och knirkfri (än så länge). Jag tror att luftfjädringen genom att bilen går mjukare sparar på inredningen så den håller sig fri från oljud på ett mer långvarigt sätt.
Fjädringen kostade ca 65 000:- monterad på fabriken.