• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring Renault

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Kan någon hjälpa mig med var jag kan köpa luftfjädring till min Renault?
Är det någon i klubben som har eftermonterat ett sånt system? Synpunkter?
Med bästa husbilshälsningar
Delteff
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Luftfjädring Renault

Hej prova med rinda bilt i stockholm! är säkert inte rättstavat men har för mej dom höll på
med meyer snöblad också
Häls Mikael o Carina

ps jag tycker personligt bättre om förstärkningblad eller fjäder! typ mölnlycke bilfjäder
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Luftfjädring Renault

2005-2006 fanns inga färdiga extra fjäderblad till Renault chassin, bara luftkuddar, kostnad för kuddar ca 8.000 + montage. Prova fråga någon husbilhandlare, Knaus, Dethleffs har levererat bilar från fabriken med kuddar
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring Renault

Vilket chassie har du? är det ett AL-KO så borde det finnas. Kolla Husvagnssvensson dom kan tipsa.
Bror
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Luftfjädring Renault

Om du ska ha det för att stärka upp fjädringen så kanske "Hi-Jackers" kan vara något? Det är stötdämpare som fungerar som en normal stötdämpare i ena sidan men har en tryckluftsdriven nivåreglering i andra sidan. Antingen har man en kompressor inbyggd i bilen med justering av stötdämparna på instrumentbrädan. Väljer man budget alternativet så har man en vanlig däcksventil placerad där man vill som man luftar med en vanlig däckspåfyllare. Tror det är Gabriel med flera som tillverkar dom. Kostar inte många kronor och är lätta att montera. Dom var mycket populära på 80 talet på USA bilar som var "hissade i häcken". Bör finnas som passar även på en husbil då dom fanns även som passade på min gamla tunga MB508. Skulle kunna tänka mej att Hansen Racing har dom idag.
 
F

F.d. 2097

Guest
Sv: Luftfjädring Renault

Hej!

Husvagn-svensson har luftkudde till Renault Master med ABS.

titta i deras senaste katalog. Den kostar 5 995 kr.
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring Renault

Tack så mycket för alla fina uppslag. Jag skall undersöka alla och se vilket som passar mig bäst.
Jag återkommer om jag inte hittar någon lösning
Mbh
Delteff
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring Renault

Hej, vill du se bilder och få mer info gå in på WWW.a-linnepe.de.

Tysk firma som har 2 typer luftfjädrar även till Renult, Air lift den billigaste kan nog fås för ca 350 €

Lite tips från Jägarn :D
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring Renault

Hej Delteff!

Du får gärna berätta hur det gick. Jag är själv intresserad av att förstärka fjädringen bak.

Home-Car
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring Renault

Så fort jag vet vilket alternativ det blir så skall jag meddela resultatet. Jag lutar åt luftbälgar och inte åt reglerbara stötdämpare. Något säger mig att dom kan bli oönskat styva. Rätta mig gärna om jag har fel
Mbh
Delteff
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring Renault

Hej!
Jag har eftermonterat luftbälgar på två husbilar en Nordic 685 byggd på Iveco och en på Fiat Euramobil 585 2002 dessa köpte jag genom Karnag i Stockholm.
Bara bälgarna har jag köpt kompressor har jag köpt på andra ställen
Det blev mycket bättre komfort och så krängde dem ej så mycket vid kurvtagning och kraftig sid vind.Nu har jag importerat en Ci riviera p garage 2007 och har ävent beställt luftfjädringen från tyskland ca 3500:inkl alla monteringsdelar men utan kompressor.Kompressor har jag köpt på jula 285kr.Så nu skall det till och monteras luftfjädring på husbilen.
Har kollat med min kontakt i Tyskland till en Renault Master ca 4000 inkl alla monterings delar.
Fabrikatet jag köper heter Contitech Linnepe.
Man behöver ej plocka bort fjäderbladen utan airlift är ett komplement.Monteringen tar cirka 3 timmar om man gör det själv
mvh Per-Ove
 
F

F.d. 50051

Guest
Sv: Luftfjädring Renault

Hej
Jag läste i en gammal HoC att man tar bort det ena bladet för att kuddarna ska jobba bättre, men går någon sönder kan det ju vara bra att alla fjädrarna kvar.
Tycker du att det är värt detta med luftbälgar har undra men inte fått något bra svar.
Jag har skims på bakhjulen 30 mm samt bilen är av den lägre sorten utan alkov och ca 2950 kg tung.
anders:confused:
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring Renault

Mitt val av fjädring blev ALKO´s luftbälgar. Jag har inte monterat på någon kompressor till anläggningen. Anledningen är att jag inte tror på evigt "fäpplande" med att ändra trycket i bälgarna. Jag har kommit fram efter en del provkörning att i mitt fall så gäller ca 2 kg´s tryck i bälgarna. Jag har en Dethleffs RT7014 och där finns det, enligt mig ,en bra plats att montera manometrarna i, och det är i gasolkofferten. Lätt att reglera och lätt att komma åt. Bilen uppför sig väldigt bra och alla "krängningar" är nu ett minne blott.
Jag har väl samma problem som dom flesta att jag tangerar min max vikt( med råge ibland). Det är ju då som bälgarna gör sin största nytta. Om det är värt pengarna kanske man kan fundera över. Dom sitter nu där och resultatet är väl godkänt.
Med vänliga husbilshälsningar
Delteff ;)
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring Renault

Både jag och min bror användr en vanlig cykelpump, när vi ändrar trytcket. Funkar utmärkt
Bosse B
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Luftfjädring Renault

Hej på Er luftfjäderfunderare,
jag har åkt ned luft på baken på en Fiat orginalcassi och en M-B sprinter,Karnag Reed Rite på båda,monterat grejerna själv (ingen större konst),med kompressor och, manometrar innom synhåll naturligtvis så att du har koll om det är rätt tryck,under 1,5 kg,riskerar du att paja bälgarna.
Bilarna rullar fortfarande ,vi körde 33 000 mil utan några som helst problem,de nya ägarna har väl åkt ytterligare ca,10 000 mil.
LUFTFJÄDRING ÄR DET MEST PERFEKTA NÄR DET GÄLLER ATT ÅKA MJUKT
MVH Bernt
 
Toppen