• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luft till motorn

F

F.d. 8036

Guest
På hemsidan Husbilsnytt.se finns ett inlägg som heter

Så ”andas” husbilen lättare

Artikeln behandlar att dom bilar som är utrustade med elektronikbox för effektivisera motorn inte får tillräckligt med luft för att effektivt kunna utnyttja boxen. Det låter ju vettigt och när man 'chipsar' t.ex. motorcyklar blir man ju också tvungen att byta till ett större luftfilter för att balansen skall bli rätt.

Det finns bilder på modifikationen som i alla fall på papperet ser relativt enkel ut. Men när jag går ut och tittar i bilen så kommer det en gummislang från motorn någonstans som ansluter till insugningsröret alldeles efter originalfilterboxen på motorsidan, alltså på den bit som ser ut att vara borttagen efter modifikationen.

Någon som kan berätta vad denna gör och i övrigt mottages gärna synpunkter på hela projektet.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Luft till motorn

Motorn får en alldeles förträfflig andning, men du får också räkna med att insugningsljudet blir ganska störande. Testa med att ta bort filtret och kör bilen i normal "vägfart" gärna pressa lite i uppförsbacke. Tycker du att ljudet inte stör så är det säkert en bra ide.
Ove.G
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Luft till motorn

Svårt att säga vad det är för slang utan att se den på bil.. Men det kan ju vara en slang som går till laddluftkylaren som kyler ner luften efter turbon för att kunna blanda sig optimalt syremässigt med bränslet, tar du bort den så får du en motor utan turbo.. Det kan även vara en slang som går till luftens insug som säkerligen ligger utanför motorrummet för att den ska suga i sig kall luft med samma effekt som en laddluftkylare gör. Jo jag vet att om man "chippar", "mappar" och allt det kallas så ger det mer bränsle och då behöver motorn mer luft. Kan lova dej att orginal luftfiltret med insugningsljuddämpare (även kallad luftburk) har en kapacitet som vida överstiger det luftflödet som chippningen kräver. Om du nån gång har varit magsjuk så vet du att det du stoppar i dej måste också komma ut.. Där har vi den andra delen av det hela, avgassystemet. Spelar ingen roll hur mycket bränsle och luft du matar in när inte avgassystemet kan svälja det, det tar stopp och bromsar där. Avgassystemet är knappast orsaken i så fall, utan katalysatorn. En chippning på en husbil är inte samma sak som att ta ut 400hp ur en turbomotor som från börja kanske hade 160hp. Du kan lugnt köra kvar med ditt orginal luftburk, kanske byta filterinsatsen till ett KN filter som har bättre flöde samt är tvättbart och håller längre än dej själv.. Avgassystemet får du inte göra något åt då det är typgodkänt och avgascertifikerat, egentligen är även insugningssidans komponenter det med. En vaken besiktningsman ser det direkt han bara öppnar huven eller kollar under och sen är det ombesiktning som gäller, antagligen med avgastest och då lär du nog även få byta ut chippet med.. Se det inte som något negativt från mej utan bara realistiskt.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Luft till motorn

Ser absolut inget negativt i detta, tvärtom det var ju positivt. Ville bara ha en bekräftelse på vad som gäller från en kunnig person så jag säger tack för inlägget Kölis och låter saker och ting vara som dom är.
Det man skall kolla, kan man säga, är ju då att originalfiltret är i bra kondition så att där inte är några extra restriktioner i luftflödet, ev. byta till ett KN filter.

Och det är riktigt att på MC:n har jag ju också bytat blåsen för att luften ska kunna komma ut igen i samma takt som den kommer in.

Tack igen
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Luft till motorn

Tack själv Skipper! Alltid kul om man kan komma med något positivt. Som du antagligen vet så finns det även 12 egna tvåhjulingar i församlingen, därav en Suzuki med turbo motor som dessutom är preppad efter det som fabriken släppte ut, vete f-n vaför då jag ändå inte törs åka fullt med den.. Men kul är den!
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Luft till motorn

Ja den gjordes bara 1983 i ca 1000 ex, inte så vanlig om man som så säger.. Men det är inte det som gör mannen (min äldsta dotter älskar den..)
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Luft till motorn

Ja hon fyller 21 nu i år och började väl tjyvåka moppe när hon var 13.. Tog för lätt hoj när hon blev 16, tog för mellanklass samma dag som hon fyllde 18 och fick "fullsize" när hon blev 20. Hon kör alla hojar vi har och har hitills inte vurpat vare sig med moppe eller hoj. Hon kör bra och förståndigt och har varit med mej sen barnsben på alla tävlingar, även kört isracing själv. Hon har respekt och förstånd vilket jag är mycket glad över, annars skulle jag ínte låna ut nåt "farligt" till det bästa jag har..
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Luft till motorn

Inloppet går det nog inte göra så mycket på den diesel då den redan går på luft överskott , stora luftfilter , rejält tilltagna luftkanaler . Se Transporter med gällar på sidan , många diesel bilar har "luffarturbo" . Därmot avgassystem vill man ha så litet mottryck som möjligt i avgassystemet efter turbon . Så där kan sätta på grövre mer fritt avgassystem,
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Luft till motorn

På hemsidan Husbilsnytt.se finns ett inlägg som heter

Så ”andas” husbilen lättare

Artikeln behandlar att dom bilar som är utrustade med elektronikbox för effektivisera motorn inte får tillräckligt med luft för att effektivt kunna utnyttja boxen. Det låter ju vettigt och när man 'chipsar' t.ex. motorcyklar blir man ju också tvungen att byta till ett större luftfilter för att balansen skall bli rätt.

Det finns bilder på modifikationen som i alla fall på papperet ser relativt enkel ut. Men när jag går ut och tittar i bilen så kommer det en gummislang från motorn någonstans som ansluter till insugningsröret alldeles efter originalfilterboxen på motorsidan, alltså på den bit som ser ut att vara borttagen efter modifikationen.

Någon som kan berätta vad denna gör och i övrigt mottages gärna synpunkter på hela projektet.

Att andas bättre....
Jag har beställt ett sportluftfilter till vår Fiat Ducato 1,9 JTD 2001 - återkommer med erfarenhet om detta.
Har dock läst en hel del på Internet och; Luften som sugs in måste vara kall och ren, dvs sugas upp i fronten och inte i motorrummet som i artikeln. Har man en motor med "luftmassamätare" (lmm) så kan den säcka om man monterar open air luftfilter för det ger mycket liten tryckskillnad. En studentuppsats visar att sportfilter och open air filter släpper igenom mycket mer luft än original i papper men i vissa fall (typ VW Passat 1,8T) så är det luftburken som inte tillåter ordentligt genomsläpp.
Jag tänkte försöka göra luftintaget i fronten större samt montera sportluftfilter i bomull (tvättbart - viktigt att detta sköts rätt var 1000:e mil) från Mekonomen a´970kr.
Hälsningar Hasse
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Luft till motorn

Fullständigt meningslöst på en diesel enligt min mening. Då diesel bilar saknar gasspjäll .

Bensin bil styrs varvet av en spjäll i insuget som styr varvet . På bensin fordon så vill man ha en bränsle luft blandning på 1 till 14,7 ( 1 kilo bränsle till 14,7 kilo luft ) .
Så på en förgasare om man tex byter till större munstycken så vill man ha lika många % mer luft som munstycken är på .

Medans man på en diesel styr bilen med bränsle tillförsel . Motorn får alltid in max luft den kan suga och med turbo max den kan ge . och sen skickar man in önskad mängd bränsle för förbränning = lika med önskad varv .
kollar man på dom flesta märkerna och jämnför deras bensin och diesel modeler när det gäller luft tillförsel så ser man skillnader .

Den bomuls filter tvätt bar för 970 kr är till ytan mindre än en orginalfilter på en fiat .
Så står man ut med oljudet som det kommer bli så är den enda fördelen att man kan tvätta av den och på så sett sparar en slant med tiden .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Luft till motorn

Här är direktlänken : Husbilsnytt.se

Det som jag har reagerat på min husbil är att exakt som på bilden går insugsluften fram till kylet och jag tycket ju att den lilla springan är lite väl liten som är på den pipen samt så suger den ju in uppvärmd luft .
http://www.fotoagent.dk/single_picture/10277/25/Large/PICT0710.JPG
Jag har ju satt på ett sportfilter i originalboxen samt dragit insugsslangen mera neråt men till nästa år skall jag även montera en intercooler mellan turbon och insuget .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Luft till motorn

den pipen sitter i en ihålig balk som tar av den luft framför kylaren och under lyktor . så är det på firma bilen en finurligt byggt luffarturbo
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Luft till motorn

Kolla avgaserna...
Svart rök = Förlite luft vid förbränningen.
Blå rök = Ont i plånboken med tiden.

MvH

Fredrik
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Luft till motorn

Att andas bättre....
Jag har beställt ett sportluftfilter till vår Fiat Ducato 1,9 JTD 2001 - återkommer med erfarenhet om detta.
Har dock läst en hel del på Internet och; Luften som sugs in måste vara kall och ren, dvs sugas upp i fronten och inte i motorrummet som i artikeln. Har man en motor med "luftmassamätare" (lmm) så kan den säcka om man monterar open air luftfilter för det ger mycket liten tryckskillnad. En studentuppsats visar att sportfilter och open air filter släpper igenom mycket mer luft än original i papper men i vissa fall (typ VW Passat 1,8T) så är det luftburken som inte tillåter ordentligt genomsläpp.
Jag tänkte försöka göra luftintaget i fronten större samt montera sportluftfilter i bomull (tvättbart - viktigt att detta sköts rätt var 1000:e mil) från Mekonomen a´970kr.
Hälsningar Hasse

Hej
Hur gick det med sportluftfiltret?Bidde det något bättre vrid?Bytte själv till KN utbytesfilter(dyrt,men fick bra rabat)Upplever ett bättre vrid på låga varv,spec på 5 växeln.Jo ja vet,inte inte segdra på 5:an
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Luft till motorn

Beträffande luft till motor är nog orginalfiltret det bästa om det inte är igensatt.

Har jobbat med problem med ljudnivå från dieselmotorer på truckar. Där framkom vid ljudmätningar på avgaslud fläktljud och insugningsljud att insugningsljudet är det som är högst. sen remdriven fläkt på toppvarv.

En turbomotor är tystare än en utan turbo. Intercooler dämpar också ljudet och ett bra byggdt insugningsfilter är viktigt. luftintaget skall vara framför motorn för att få kall luft.
Skulle själv aldrig sätta på ett sportluftfilter på en diesel, den brummar högt nog ändå.

Jägarn :spinny:
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Luft till motorn

Beträffande luft till motor är nog orginalfiltret det bästa om det inte är igensatt.

Har jobbat med problem med ljudnivå från dieselmotorer på truckar. Där framkom vid ljudmätningar på avgaslud fläktljud och insugningsljud att insugningsljudet är det som är högst. sen remdriven fläkt på toppvarv.

En turbomotor är tystare än en utan turbo. Intercooler dämpar också ljudet och ett bra byggdt insugningsfilter är viktigt. luftintaget skall vara framför motorn för att få kall luft.
Skulle själv aldrig sätta på ett sportluftfilter på en diesel, den brummar högt nog ändå.

Jägarn :spinny:

Men vad anser du om dessa KN filter, som tydligen är tvättbara och återanvändbara. Rent ekonomiskt låter det ju som en bra ide om man kan köpa ett sånt som kostar ungefär som två vanliga engångsfilter. Jag stör mig på höga priser på filtren.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Luft till motorn

Beträffande luft till motor är nog orginalfiltret det bästa om det inte är igensatt.

Har jobbat med problem med ljudnivå från dieselmotorer på truckar. Där framkom vid ljudmätningar på avgaslud fläktljud och insugningsljud att insugningsljudet är det som är högst. sen remdriven fläkt på toppvarv.

En turbomotor är tystare än en utan turbo. Intercooler dämpar också ljudet och ett bra byggdt insugningsfilter är viktigt. luftintaget skall vara framför motorn för att få kall luft.
Skulle själv aldrig sätta på ett sportluftfilter på en diesel, den brummar högt nog ändå.

Jägarn :spinny:
Nä oginal filer är inte bäst,men därimot billigare(vet ej vad org kostar).Kan hålla med om att priset är väll högt för ett KN filter,900 spänn ink reningskit.Detta är ej nogot uppet sportfilter utan ersättnings filter.Ett fenomen som oxå tillkom var att den slutade röka svart vid start.Det gamla filtret var inte säskilt smutsigt.Kan ju bara tyda på en sak.mer luft mindre sot.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Luft till motorn

Visst kan ett tvättbartfilter ge mera luft till motorn men att få det tyst så kan man köpa ett tvättbart filter som passar i originalluftfilterinsatsen (långt ord ... ) på så sätt så slipper man höra insugsljudet .
 
Toppen